Menikö puhelin yllättäen rikki? Tai tuliko kampaajalla täysin väärä sävy päähän? Tiedätkö, miten reklamoida, tai mistä voit saada apua? Asiantuntijat kertovat muutaman vinkin.

Matkapuhelin temppuilee. Hiljalleen se alkaa sammutella puheluita. Lopulta koko vekotin mykistyy. Kuulostaako tutulta?

Puhelin palautetaan valmistajalle, joka ilmoittaa, että laitetta on käytetty väärin, että se on kastunut. Puhelimen omistaja ei muista tällaista. Käteen jää mykkä puhelin ja kaupanpäälle lasku valmistajalta tuotteen tutkimisesta. 

Jos risan puhelimen omistaja kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi, miten hänen pitää edetä, miten reklamoidaan mahdollisimman järkevästi?

– Ensinnäkin kannattaa aina lukea tarkkaan tuotteen takuuehdot, että onko virhe sellainen, jonka takuu kattaa. On myös hyvä muistaa, että kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu on eri asia kuin takuu, toteaa Kuluttaja- ja kilpailuviraston lakimies Kristiina Vainio.

– Virhevastuuta sovelletaan silloin, kun tuotteella ei ole takuuta tai se on päättynyt. Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama lisäetu, Vainio lisää.

Lain mukaan tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.

– Kun sitten on varmistanut, että tuotteessa on virhe, joka ei ole aiheutunut käsittelystä, reklamaatio kannattaa tehdä mahdollisimman pian,  Vainio neuvoo.

Jos siis vaikkapa jatkaa jatkuvasti pätkivän matkapuhelimen käyttöä, on vian selvittäminen yhä kimurantimpaa, mitä kauemmin aikaa kuluu. Etenkin sitten, kun se on mykistynyt lopullisesti.

Tekstiä mieluummin kuin puhetta

Reklamaatio kannattaa Vainion mielestä aina laatia kirjallisena.

– Meidän Kilpailu- ja kuluttajaviraston internetsivuiltamme löytyy kattava valikoima valmiita lomakkeita, joilla pääsee mukavasti alkuun. Jos ongelma on monimutkaisempi, silloin kannattaa tietysti luottaa omiin sanoihin, Vainio toteaa.

Tärkeintä reklamaatiossa on Vainion mielestä selkeys.

­­– Viestistä pitää heti tulla ilmi, mikä on ongelma ja miksi sen kokee ongelmaksi. Myös jo koko viesti kannattaa otsikoida reklamaatioksi, jotta se päätyy varmasti oikealle henkilölle.

Reklamaatioon on hyvä kirjata myös lähtökohtainen vaatimus.

– Täytyy kuitenkin muistaa, että myyjällä on aina lähtökohtaisesti oikeus ensin korjata virhe ja vasta viime kädessä purkaa kauppa, Vainio huomauttaa.

Kuluttajaoikeutta ammattilaisilta

Jos kirjallinen reklamaatio ei tuota haluttua tulosta, Kristiina Vainio suosittelee ottamaan yhteyttä Maistraatin ylläpitämään valtakunnalliseen kuluttajaneuvontanumeroon, joissa voidaan lähteä selvittelemään riitatapauksia.

Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Hannele Korkama vastaa päivittäin kuluttajien kysymyksiin. Hänkin painottaa sitä, että ihan ensimmäisenä kannattaa tarkasti selvittää, ettei kyseessä ole käsittelyvirhe.

– Tämä on tärkeää etenkin siksi, että kuluttajalle tulee automaattisesti tuotteen tutkinnasta kuluja, jos virhe ei kuulu takuun piiriin.

Sama koskee myös palvelua koskevaa valitusta. Aina tarvitaan joku asiantuntija arvioimaan onko tapahtunut virhe, ja sen arvion maksaa kuluttaja, ellei toisin ole sovittu.

Nettikauppa on Korkaman mielestä tehnyt kuluttaja-asioista entistäkin haasteellisempia.

– Jos ostaa internetin kautta, täytyy lukea entistäkin tarkemmin kaikki ehdot, ennen kuin tekee tilauksen. Tätä ei voi nykypäivän liikaa painottaa.

Myös Korkama neuvoo tekemään reklamoinnit mahdollisuuksien mukaan aina kirjallisina.

– On tärkeää pitää tunteet kurissa, vaikka kuinka harmittaisi. Vihapäissään tehty purkaus ei vie asiaa yhtään eteenpäin, päinvastoin.

 Maassa maan tavalla

Internetaika on tehnyt kotona tehtävän kaupankäynnin kansainväliseksi. Sekä Korkama että Vainio muistuttavat, että kuluttajasuoja ja sen lainsäädäntö vaihtelee maittain.

– EU-maista, Norjasta tai Islannista ostettujen tuotteiden reklamoinneissa kannattaa ottaa yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, siellä autetaan rajat ylittävien kauppojen ongelmissa, Vainio vinkkaa.

 Kuluttajaneuvonnan puhelinnumero on 029-553 6901.

Vierailija

Osaatko reklamoida oikein? Katso asiantuntijoiden vinkit

Tuntuu, että nykyaikana kaikki vempaleet on tehty niin huonosti, että ovat jo ostettaessa rikki ja kun kauppa on saanut rahat niin asiakas ei enää kiinnosta. Ostin upouuden digiboxin. Vein kotiin ja asensin. Mutta kaukosäädin ei toiminut. Kiikutin sen samantien takaisin kauppaan. Totesivat, että on hutikappale eli risa. Sanoivat, etteivät anna uutta tilalle vaan lähettävät tämän risan huoltoon, saisin sen takaisin viikon päästä. Jouduin siis maksamaan valmiiksi risasta tavarasta vaikka uutena...
Lue kommentti

Kotitarveviljelijä ja kalastaja säästävät ruokalaskussa, mutta onnistuu se ostoruuan varassa olijaltakin. Avainsana on ajoitus.

1. Tunne satokaudet ja osta oikeaan aikaan

Saatavuus vaikuttaa merkittävästi vihannesten ja marjojen hintaan kesällä. Selvitä, mihin ajankohtaan pääsatokaudet kotimaassa osuvat. Koska vuodet eivät ole veljeksiä, seuraa uutisia ja tutkaile erityisesti torikauppiaiden tarjontaa. Kannattaa piipahtaa torilla lähellä sulkemisaikaa, koska silloin voi tehdä todella edullisia ostoksia.

Tuontilajikkeista kesäsesonkiin kuuluvat muun muassa aprikoosi, kirsikka, luumu, maissi, melonit, munakoiso, nektariini ja persikka.

2. Tiedosta tarpeesi, älä haali

Vaikka halvalla saisit, älä hamstraa marjoja metsästä tai tomaatteja torilta enempää kuin käytät heti tai talven mittaan. Kalleimmaksi tulee heittää ruokaa pois.

Taloutesi talvivarastojen tarve on ehkä vuosien mittaan vähentynyt: sunnuntaivierailulla käyvät lapset eivät edes perheineen jaksa syödä yhtä paljon kuin kasvuikäisinä kotona asuessaan. Jos pakastin pursuilee ja kellarin hyllyt notkuvat vielä juhannuksen alla edellisvuoden satoa, on aika päivittää säilömisen määrää.

Lue myös: Herkuttele pakastin tyhjäksi – näitä uskaltaa vielä käyttää 

3. Jos kasvatat itse, laske tuotoksi myös hyvä mieli

Ahkera kotitarveviljelijä voi omalla työllään pitkän päälle säästää ruokakaupan laskussa. Aloitusinvestointeja silti kertyy esimerkiksi työkaluista, kasteluvälineistä, suojarakenteista, taimista, siemenistä ja lannoitteista.

Jos omaa viljelymaata ei ole, palstan voi vuokrata kunnalta tai puutarha- tai asukasyhdistykseltä. Pienimuotoista kasvatusta pystyy harrastamaan vaikka parvekkeella. Jos rahansäästö on ykkösasia, kannattaa keskittyä yrtteihin ja salaatteihin.

Itse kasvatettuun ruokaan liittyy kuitenkin myös muita etuja, jotka voi laskea tuotoksi: parvekkeella ja kasvimaalla puuhaillessa saa hyötyliikuntaa ja mielihyvää. Moni arvostaa kotona kasvaneen ruuan puhtautta ja tuoreutta.

4. Luonnostakin saat vihanneksia

Nokkonen, voikukka ja vuohenputki ovat runsassatoisia luonnonvihanneksia, joiden keruu puhtailta kasvupaikoilta on silkkaa säästöä talousmenoissa.

Syötäväksi sopivia yleisiä villivihanneksia on useita kymmeniä, joten syötävää riittää. Lajitunnistuksen kanssa pitää olla tarkkana.

Parhaimmillaan villivihannekset ovat nuorina ja nuppuisina, joten pääkeruukausi on alkukesästä. Vielä sen jälkeenkin ehtii mainiosti kerätä esimerkiksi mustikan, villivadelman ja horsman lehtiä sekä mesiangervon ja apilan kukkia teehen.

Jokamiehenoikeuden ulkopuolelle jäävät muun muassa kuusenkerkät, puiden silmut, lehdet ja versot.

5. Sata kiloa marjoja tarjolla jokaiselle

Suomen luonnossa kasvaa 37 syötäväksi kelpaavaa marjaa. Huononakin satovuonna marjoja kypsyy sata kiloa jokaista suomalaista kohti. Eniten kerätään puolukkaa ja mustikkaa, mutta niidenkin sadosta 90 prosenttia jää metsään.

Kerää ja syö marjoja reilusti jo tuoreina, älä tyydy vain säilömään niitä talven varalle.

Lue myös: Marjat säilöön! Älä tee näitä virheitä pakastaessasi

6. Lavenna sienien tuntemustasi

Peräti 60 prosenttia suomalaisista ei sienestä. Lisäksi suurin osa sienten kerääjistä keskittyy vain 5-10 sienilajiin.

Elintarvikeviranomaisen suositeltavien ruokasienten listalla on 23 helposti tunnistettavaa lajia. Kun opettelet tunnistamaan niistä muutaman uuden ja teet hieman nykyistä useamman sienireissun, saat helposti lisää ilmaista ruokaa pöytään ja pakastimeen.

Lue myös: Tunnetko syötävät sienet? Testaa tietosi

7. Suunnittele ja säilö

Mieti, miten hyödynnät satokauden parhaiten. Arvioi realistisesti käyttösi ja säilytystilasi. Laadusta tinkiminen voi kostautua, jos halvasta marjalaatikosta puolet onkin homeisia.

Käytä hyväksi kaupan pakasteiden edulliset hinnat ja säästä oma pakastustila taloutesi kannalta arvokkaimmille tuotteille. Säilö sienet ja yrtit kuivaamalla. Hyvinä omenavuosina etsi tarhureita netistä tai kysy reilusti lähiseudun kotipuutarhureilta, voiko omenoita ostaa edullisesti vaikka korjuuapua vastaan.

+ Hyödynnä sesongit!

Kesäkuu

Kaupoista ja toreilta kannattaa hakea kotimaisia retiisejä, varhaiskaalia, nippusipulia, kurkkua, paprikaa ja varhaisperunaa. Metsästä löytyy kantarelleja sekä koivu- ja keltahaperoita.

Heinäkuu

Sesonkiruokaa ovat kukka- ja parsakaali, salaatit, herneet, avomaankurkku, pinaatti, porkkana, kesäperuna ja mansikka.

Herkku- ja punikkitatit, kangashaperot ja leppärouskut nousevat. Mustikka kypsyy.

Elokuu

Tarjolle tulee suomalaista kesäkurpitsaa, papuja, fenkolia ja varsiselleriä sekä viinimarjoja ja omenoita.

Sienikoriin ilmestyvät haapa- ja kangasrouskut. Metsävadelmat ja hillat kypsyvät.

Syyskuu 

Syksy tuo mukanaan kotimaisen sipulin ja purjon, mukulasellerin, kurpitsan, raitajuuren ja lehtikaalin. Metsästä saa karvarouskuja, viinihaperoita, mustavahakkaita, lampaankääpiä ja puolukoita.

Lähteet: Anja Hopsu-Neuvonen, Marttalitto, Jaana Vetikko ja Mika Oraluoma, Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö, Mika Jääskeläinen, Kalatukku Eriksson.

Painaako mieltäsi iäkkään läheisen yksinäisyys? Osta hänelle virkistävää seuraa! "Hyvän omantunnon ostamisessakaan ei ole mitään pahaa", sanoo senioreille palveluja tarjoava Mirka Saarinen. 

– Sopiiko, että etsin papalle maksullisen naisen?

Näin räväkästi Mirka Saarinen kertoi lähipiirille ideastaan – ja murheestaan. Mirkan sydäntä puristi huoli isoisän yksinäisistä ja ilottomista päivistä  palvelutalossa. Omaiset ehtivät vanhuksen luokse Pirkanmaalle vain viikonloppuisin, eivät aina silloinkaan.

Mirka lähti etsimään papalle säännöllistä seuranpitäjää. Mukavaa ja luotettavaa naista, joka kerran pari viikossa ulkoilisi ja seurustelisi puheliaan miehen kanssa. Veisi kuoroharjoituksiin, lukisi ääneen, kuuntelisi tarinoita. Saisi vanhuksen tuntemaan itsensä merkitykselliseksi.

Mirkan laatukriteerit täyttävää ihmistä ei Mäntän seudulta ehtinyt löytyä. Isoisä kuoli pari vuotta sitten.

Seuraa vanhuksille ja helpotusta omaisille

Papan kohtalo oli lähtölaukaus uudelle uralle. Markkinarako ja liikeidea olivat kirkastuneet kuin itsestään. Mirka perusti Seuranan, joka tarjoaa palveluja senioreille.

Samalla Mirka Saarinen tuli tehneeksi suuren henkilökohtaisen elämänmuutoksen, joka oli muhinut mielessä jo vuosia. Ennen Seuranan perustamista hän oli työskennellyt liki parikymmentä vuotta johtotehtävissä Management Eventissä, joka järjestää tapahtumia yritysjohdolle.

Kulunut vuosi on todistanut, että moni omainen on valmis maksamaan vanhuksen laadukkaasta viriketoiminnasta ja asiointiavusta. Tarjolla on myös rupattelua puhelimessa.

Mirka Saarinen perusti palvelun, joka tarjoaa seuraa vanhuksille.
Mirka Saarinen perusti palvelun, joka tarjoaa seuraa vanhuksille.

Moni seniori on tilannut seuraa myös itselleen. Kahvilaan, teatteriin tai lenkille on mukavampi lähteä kannustavassa seurassa.

Palvelua voi tilata myös kertaluonteisesti esimerkiksi omaisten lomareissun ajaksi.

– Hyvän omantunnon ostamisessakaan ei ole mitään pahaa, huomauttaa Mirka.

Asiakkaat asuvat joko kotona tai palvelutalossa.  

Seuranan toiminta on Valviran ja kunkin kunnan virallisesti hyväksymää sosiaalipalvelua.

Palvelun tilaaja on oikeutettu kotitalousvähennykseen – 50 %.

Mitä seura maksaa?

Hinta määräytyy palvelupaketin  mukaan tai omien tarpeiden mukaan räätälöimällä.

  • 2 tuntia joka toinen viikko: 229 e/ kk (kotitalousvähennys 114 e)
  • 3 tuntia joka toinen viikko:  269 e/kk  (kotitalousvähennys 134 e)
  • 2 tuntia viikossa: 320 e/kk (kotitalousvähennys 160 e)
  • 2+2 tuntia viikossa & 2 puhelua (30 min): 769 e/kk (kotitalousvähennys 384 e)

Jokaisen käynnin jälkeen omaisille raportoidaan päivän kulusta ja seniorin tunnelmista.

Lisää tietoa Seurana-palvelusta löydät täältä.

Vertaile

  1. Markkinoilla on myös muita uusia, senioreille tukipalveluja tarjoavia yrityksiä, kuten Ida Kujanpään johtama Ilostu Oy, jonka toimialaan seurustelun ohella kuuluvat siivoukset ja puutarhatyöt.  
  2. Hämeenlinna seudulla apua askareisiin, ulkoiluun ja muuhun asiointiin tarjoaa Pirkko Ratisen luotsaama toiminimi Kummityttö.
  3. Pääkaupunkiseudulla toimiva Suomen Seniorihoiva tarjoaa seurapidon lisäksi myös sairaanhoidollisia  palveluja.