Säästöjä olisi tarjolla, mutta suomalainen ei vaivaudu kilpailuttamaan.

Suomalaisten mielestä palveluiden hinta on tärkein tekijä pankin valinnassa. Siitä huolimatta pankkien kilpailuttaminen on vähäistä.

Finanssialan keskusliiton tutkimuksen mukaan vain viisi prosenttia on vaihtanut pankkia viimeisen vuoden aikana. Luvusta voi päätellä, että pankkeja ei juuri kilpailuteta. Sitä tukee myös Finanssialan keskusliiton tutkimus vuodelta 2008. Sen mukaan vain 14 prosenttia asuntoluotollisista oli kilpailuttanut asuntolainan korkoa viimeisen vuoden aikana. Kaksi kolmasosaa vastaajista ei ollut kilpailuttanut korkoaan ikinä.

Liiton juuri julkaisemassa tutkimuksessa peräti kolme neljästä kertoo hinnan vaikuttavan kaikkein eniten palveluiden valinnassa. Hinnan taakse jää palveluiden luotettavuus, turvallisuus ja palveluiden käytön helppous.

Miksi sitten pankkeja ei kilpailuteta?

– Suomalaiset ovat hyvin tyytyväisiä omaan pankkiin ja sen palveluihin. Voi olla, että monet jatkavat oman pankkinsa asiakkaina, koska se on helppoa ja vaivatonta, arvelee Finanssialan keskusliiton tutkimuspäällikkö Tarja Kallonen.

Lue lisää: Näin sujuu pankinvaihto

Pankkien asiakkaista 87 prosentilla ja vakuutusyhtiöiden asiakkaista 83 prosentilla on erittäin myönteinen, myönteinen tai neutraali suhtautuminen finanssialaan. Vakuutusyhtiötä on vaihtanut 14 prosenttia asiakkaista viimeisen vuoden aikana.

Suomalaisten mielestä pankit ja vakuutusyhtiöt ovat parhaimmillaan noudattaessaan korkeaa tietoturvaa ja yksityisyyden suojaa. Nämä seikat korostuvat tulevaisuudessa, kun palvelut siirtyvät yhä enenemän digitaalisiksi.

Tutkimuksen mukaan suomalaisista yli 70 prosenttia olettaa saavansa uusien palvelukanavien käytössä asiantuntevaa opastusta konttoreissa ja internetissä.

Muuttuva työ finanssialalla -tutkimuksessa kysyttiin asiakkailta ja työntekijöiltä pankkien sekä vakuutusyhtiöiden palveluista. Tutkimukseen haastateltiin tammikuussa tuhatta asiakasta.

Katso myös: Taskuissa kilisee miljoonia vaihtamatonta lomavaluuttaa