Kun pankki kyselee täydennystä asiakastietoihisi, pyydä kysymyksille perustelut, jotka ymmärrät. Varo myös huijausviestejä, joita on taas liikkeellä paljon.

Pankkien viime viikkoina esittämät pyynnöt päivittää asiakastietoja lain vaatimusten mukaisiksi ovat sisältäneet jopa uhkauksia palvelujen käytön rajoittamisesta, jos kysymyksiin ei nopeasti vastaa. 

Lait, joiden perusteella pankit viime aikoina ovat aktiivisesti keränneet tietoja, ovat olleet voimassa vuosikausia. Ilmoitukset pankkipalvelujen käytön nopeasta katkaisemisesta, ellei tietojaan juuri nyt täydennä, eivät perustu mihinkään uuteen lain vaatimukseen.

Laki vaatii pankkeja kyselemään paljon sellaista, jonka merkitystä on vaikea ymmärtää. Kummallisia ovat esimerkiksi kysymykset, joiden tarkoituksena torjua rikollista rahaliikennettä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Omat tiedot saa tarkistaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Raha liikkuu maailmassa rajoista piittaamatta. Siksi pankkitoiminnan säännöt ovat kansainvälisiä. Joissakin osissa maailmaa esimerkiksi ajatellaan, että merkittävä julkinen tehtävä tekee ihmisestä pankin kannalta suuremman riskin asiakkaan kuin muista. Tästä syystä pankit myös Suomessa kysyvät yhteyksistä tällaisiin ulkomaisiin henkilöihin.

Jos pankin kysymykset hämmentävät, eikä kyselyn yhteydessä toimitetuista perusteluista saa selvää, kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä pankkiin ja pyytää lisätietoja.

Jokaisesta yksittäisestä kysymyksestä voi myös tiedustella, onko vastaaminen juuri siihen lain mukaan välttämätöntä, vain liittyykö kysymys esimerkiksi pankin markkinointiin.

Finanssivalvonnan tilaisuuteen osallistuneen tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan  tietosuojavaltuutetun toimisto aikoo käydä pankkien kysymykset läpi ja vaatia niihin selvät merkinnät pakollisista kysymyksistä.

Aarnio muistutti, että jokaisella on oikeus tarkistaa itseään koskevat tiedot, jotka pankki on kerännyt.

Huijarit innostuivat 

Uutisointi pankkien tekemästä tietojen keruusta on saanut liikkeelle myös rikolliset tietojen urkkijat. Muun muassa Nordea varoitti 18.2. sähköpostitse lähetettävistä huijausviesteistä. Niissä saatetaan esimerkiksi johdattaa linkin kautta väärennetylle verkkopankin sisäänkirjautumissivulle.

Selvä merkki huijauksesta on myös se, että pankkitunnuksia kysytään sähköpostilla tai puhelimitse. Pankki ei tee tällaista koskaan.

  

Sisältö jatkuu mainoksen alla