– Pieni hybridi on kätevä kaupunki ajossa, Sinikka  Klemettilä sanoo.
– Pieni hybridi on kätevä kaupunki ajossa, Sinikka Klemettilä sanoo.

Helsinkiläinen Sinikka Klemettilä kyllästyi vanhan auton jatkuvaan korjaamiseen. Uusi auto hankittiin määräaikaisella vuokrasopimuksella. 

”Viime kesän reissu Helsingistä Jäämerelle oli vanhalle Sitikallemme liikaa. Varanginvuonon rantatiellä Norjassa sattuneesta rengasrikosta tuli vikakonserton alkusoitto. Vuoden lopussa laskin, että korjauksiin ja huoltoihin oli mennyt noin ­4000 euroa.

Olimme miehen kanssa yhtä mieltä siitä, että Citröen C3 vuosimallia 2004 oli meidän autonamme tullut tiensä päähän, vaikka ajokilometrejä oli vain ­­ ­130 000. Me olimme ajaneet reippaasti, mutta auto oli aiemmin ollut nuukasti köröttelevän eläkeläispariskunnan mökkikärrynä ja kauppakassina.

Harkitsimme 6–8 vuotta vanhan Rellun tai Sitikan ostoa.

Selasimme vaihtoautojen luetteloja verkossa ja harkitsimme 6–8 vuotta vanhan Rellun tai Sitikan ostoa. Sellaisen olisi saanut 6 000–7 000 eurolla. Mutta kun emme ymmärrä autoista tuon taivaallista, käytetyn ostamiseen liittyvä arpapeli alkoi arveluttaa. Emmekä tällä kertaa viitsineet vaivata viisaampia tuttujammekaan kaveriksi autokaupoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sähköä peliin

Vuoden alussa havahduimme autoliikkeiden kampanjoihin, joissa luvattiin uusia autoja käyttöön ilman käsirahaa, jopa alle 200 euron kuukausihintaan ja niin, että auton voi palauttaa liikkeeseen sopimuskauden jälkeen. Tajusimme, miten valtavaa murrosta koko liikenteen maailma nyt elää. Käytetyn auton ostaminen alkoi tuntua menneen maailman vaihtoehdolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta mikä merkki, malli, polttoaine? Mistä autoliikkeistä saisi taloudellisesti sopivimman rahoitusjärjestelyn?

 

 

Merkin valinta kävi yllättävän nopeasti. Kävi ilmi, että Toyotat ovat vuosikausia olleet testeissä vähiten korjauksia vaativia autoja. Tarkemmassa määrittelyssä auttoi miehen ystävä, joka neuvoi ottamaan Toyota Yaris 1,5 Hybridin automaattivaihteilla. Sanoimme kiltisti joo – mieheni, joka ei ole koskaan ajanut automaatilla, ja minä, joka olen aina ajatellut, että vaihteet ovat ainoa mielenkiintoinen asia autossa.

Bensankulutuksen seuraaminen on suurta hupia.

Autoliikkeessä hiottiin sopimus. Vanhasta autosta ropsahti romutuspalkkio, ja maksamalla 3 000 euron käsirahan saimme kuukausieräksi 204 euroa. Hintaan kuuluu kaksi vuosihuoltoa, ja mahdolliset viat menevät kolmen vuoden takuun piikkiin. Kolmen vuoden kuluttua voimme palauttaa auton liikkeeseen tai lunastaa sen itsellemme maksamalla sopimukseen nyt kirjatun summan kerralla pois tai tekemällä siitä uuden osamaksusopimuksen. Jos jälleenmyyjä voi hyvittää autostamme sovittua loppuhintaa isomman summan, voimme käyttää erotuksen käsirahana uuden Toyotan hankintaan.

Autoliike velvoitti superkaskon ottamista. Siihen piti lisätä lasiturva, koska auton monia hienouksia ohjaileva tietokone on sijoitettu tuulilasiin. Vakuutusmaksut ovat nyt suuremmat kuin vanhassa autossa, mutta ajoneuvovero pieneni 221 eurosta 91 euroon. Maksamme pakollisia maksuja nyt yhteensä 748 euroa vuodessa entisen 706 euron sijaan.

Kätevästi kaupungilla

Pomppasimme takamatkalta uudenlaiseen automaailmaan. Auto käynnistyy nappia painamalla ja moottori on sähköllä käydessään lähes äänetön.

 

Bensankulutuksen seuraaminen on suurta hupia ja motivoi rauhalliseen ajoon. Bensaa menee selvästi enemmän kuin valmistaja lupaa, mutta silti vähemmän kuin ennen, erityisesti kaupunkiajossa. Maanteillä kulutus on keskimäärin viisi litraa satasella.

50 prosentin alennus pysäköintimaksuihin oli iloinen yllätys.

Pieni auto on kaupunkiliikenteessä kätevä. Helsingin kaupungin hybridiautoille tarjoama 50 prosentin alennus pysäköintimaksuihin oli iloinen yllätys.

Uutta tekniikkaa on kyllä niin mahdottomasti, että ohjekirjaa saa räplätä huolellisesti oppiakseen kaikkien vipstaakien säädöt. Reissu kerrallaan."

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 8/2018.

Lue myös:

Rahaa Romusta

Kuusen alla nuokkuvalla autovanhuksella voi olla yllättävästi arvoa, jos sen vaihtaa tänä vuonna uuteen vähäpäästöiseen autoon. Valtion tukema romutuspalkkiokampanja on tarkoitettu uudistamaan vanhaa autokantaamme vähäpäästöisemmäksi.

Edellisen kerran kampanja järjestettiin vuonna 2015. Sen kokemusten perusteella romutuspalkkio mahdollisti uuden auton hankinnan sellaisillekin henkilöille, joille se ei muuten olisi ollut mahdollista.

Romutuspalkkion suuruus on 1500 tai 2500 euroa. Sen saa, kun vie omistamansa tieliikennekäytössä olevan henkilöauton romutettavaksi.

Palkkion suurus riippuu ostettavasta autosta. 1500 euron palkkion saa, jos uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 g/km. Suurempi palkkio on tarkoitettu tukemaan ladattavien hybridien tai täyssähköautojen ostamista. Palkkion saa myös E85-etanoli- ja kaasukäyttöisille autoille.

Kampanja on voimassa elokuun loppuun asti. Palkkion saa, jos vanhan auton romutustodistus ja uuden auton tilaussopimus on päivätty tammikuun alun ja elokuun viimeisen päivän välillä.

romutuskampanja.fi

Vierailija

Tuosta jutusta saa hyvin yksipuolisen kuvan aiheesta, eli käytännössä siksi kun esimerkkitapauksessa on ensinnäkin todella huonolaatuiseksi tiedetty automalli, jonka lisäksi melkein autosta kuin autosta hajoaa juuri tuon maagisen 150 tkm rakapyykkiä lähestyttäessä moni asia, kuten kytkin, laturi, startti, iskunvaimennus/jouset, ohjausantureita jne.
Hyvässä tapauksessa voisi toisaalta tuolla samaisella kotterolla pystyä ajamaan vuoden/15 tkm ilman minkäänlaisia ylimääräisiä korjauksia, joten siitä syystä luokittelen tämän kyseisen jutun joiltain osin propagandaksi uusia direktiivejä tukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla