Muutaman vuoden kuluttua yhä useampi auto voi kulkea osittain tai kokonaan sähkön voimin. Koeajoimme Nissan Leaf -sähköauton, Hyundai Ioniq -lataushybiridin ja kaasukäyttöisen Seat Leon TGI -auton.

Suurin osa Suomessa myytävistä autoista kulkee yhä bensiinin tai dieselin voimin. Niille on kuitenkin yhä enemmän vaihtoehtoja. Tänä vuonna on myyty jo tuhansia niin sanottuja vaihtoehtoisia energiamuotoja hyödyntäviä autoja. Muutaman vuoden kuluttua yhä useampi auto voi kulkea osittain tai kokonaan sähkön voimin – ellei sitten kotimainen biokaasu yllättä. 

Selviääkö sähköllä?

Yleinen väittämä on, että sähköautolla ei Suomen olosuhteissa pärjää, ei ainakaan mökkeilijä. Tilastojen mukaan asia ei ole niin yksinkertainen. Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 52 kilometriä päivässä. Matkasta selviävät lähes kaikki Suomessa myytävät sähköautot talvipakkasillakin. Keskimääräinen mökkimatka taas on 38 kilometriä. Pisimmät reissut tehdään Uudellamaalla, 130 kilometriä.

Pika-asemia on vielä harvassa.

Jos ajomatka venyy yli 200 kilometrin, matkan varrelta olisi hyvä löytyä pikalatausasema. Sillä saa akun 80-prosenttisesti täyteen kolmessa vartissa. Pika-asemia on vielä harvassa. Peruslataus vie sitten jo useamman tunnin, ja tavallisesta kotipistokkeesta lataamiseen voi mennä helposti liki vuorokausi.

Nissan Leaf on maailman myydyin sähköauto.
Nissan Leaf on maailman myydyin sähköauto.

Sähköautoja mainostetaan nollapäästöillä, mutta se ei täysin pidä paikkaansa, vaikka unohdettaisiin auton valmistuksessa syntyneet hiilidioksidipäästöt. Vesi-, tuuli-, aurinko ja ydinenergia eivät tuota hiilidioksidipäästöjä, mutta muut tuotantotavat tuottavat enemmän tai vähemmän. Suomen sähköntuotannon keskimääräisillä päästöillä sähköauton CO2-lukema on 28 grammaa kilometrillä.

Toinen juttu on sitten se, että sähköauto ei ajaessaan tuota paikallispäästöjä. Etenkin kaupungeissa ilmanlaatu paranee, kun autot kulkevat fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköllä.

40 kilowattitunnin akulla ajaa todellisuudessa yli 200 kilometriä.

Suosituin sähköauto

Nissan Leaf on Suomen myydyin sähköauto. Se uudistui vuosi sitten kokonaan, ja toisen sukupolven Leafissa on aiempaa suurempi akku ja pitempi toimintamatka. 40 kilowattitunnin akulla pääsee valmistajan ilmoituksen mukaan 270 kilometriä. Ihan siihen ei todellisuudessa päästä, mutta yli 200 kilometriä kuitenkin.

Ajotietokone kertoo jäljellä olevan toimintamatkan melko tarkasti oikein.
Ajotietokone kertoo jäljellä olevan toimintamatkan melko tarkasti oikein.

Koeajoautossa oli sekä mukautuva vakionopeudensäädin että kaista-avustin. Ne pystyisivät periaatteessa ohjaamaan autoa ilman, että kuski osallistuu puuhaan mitenkään. On jännittävä tunne, kun auto pitää koko ajan etäisyyden edellä ajavaan sopivana ja kääntää itsestään mutkissa. Kovin pitkään autopilotista ei tosin voi nauttia, sillä auto alkaa nopeasti varoitella kuljettajaa, joka ei osallistu ohjaamiseen.

E-pedal-toiminnolla vauhtia säädellään pelkästään kaasupolkimella.

Taajamanopeuksissa auto on liki äänetön, muuten se ei juuri poikkea tavallisesta perheautosta. Leafissa on tosin yksi ominaisuus, joka vaatii totuttelua. Kuski voi valita erillisestä painikkeesta e-pedal-toiminnon. Silloin auton vauhtia säädellään pelkästään kaasupolkimella. Kun polkimen painaa alas, vauhti kiihtyy, ja kun sen nostaa, auto jarruttaa reippaasti. Kun ajamiseen tottuu, tuntuu automaattivaihteiston perinteinen kahden polkimen järjestelmä hiukan vanhanaikaiselta.

Vaihdevipu on korvattu kierrettävällä pylpyrällä. Sen edessä on e-pedal-toiminnon katkaisija.
Vaihdevipu on korvattu kierrettävällä pylpyrällä. Sen edessä on e-pedal-toiminnon katkaisija.

Leafin ainoa isompi miinus koskee ajoasentoa. Ratissa ei ole etäisyydensäätöä lainkaan, minkä takia penkki on hilattava hiukan liian eteen. Toinen kaikkia latausautoja koskeva ongelma on se, että kyytiin tarvitaan yleensä kaksi latauskaapelia, toinen latausasemia ja toinen tavallisia pistorasioita varten. Johdot ovat pitkiä ja paksuja ja vievät kontista ison siivun.

Latausjohdot vievät tilaa Hyundai Ioniqin takakontista.
Latausjohdot vievät tilaa Hyundai Ioniqin takakontista.

Lataushybridillä tuplaetu

Hybridiautoja on kahdensorttisia. Molemmissa tavallista polttomoottoria avittaa sähkömoottori, joka saa energiansa erillisestä akusta. Tavallisessa hybridissä akku latautuu ajon aikana esimerkiksi jarrutuksissa. Lataushybridissä akku on isompi ja sitä voi ladata myös verkkovirralla. Lataushybridin etuna on mahdollisuus ajaa pelkän sähkön voimin.

Hyundai Ioniqin saa vain täyssähköautona tai hybridinä.
Hyundai Ioniqin saa vain täyssähköautona tai hybridinä.

Hyundai on lisännyt mallistoonsa nopeaan tahtiin sähkö- ja hybridiautoja. Koeajossa olleesta Ioniqista ei tavallista bensiini- tai dieselkäyttöistä versiota ole edes tarjolla, vaan vaihtoehtoina ovat täyssähkö, hybridi ja lataushybridi.

Paljon helpompaa ja vaivattomampaa ajaminen ei voi olla.

Koeajetussa lataushybridissä kuski saa valita, ajellaanko pelkällä sähköllä vai hybriditilassa, jossa autoa liikutetaan bensa- ja sähkömoottorin yhteispelillä. Valmistajan ilmoituksen mukaan sähkön voimin pääsee 60 kilometriä. Luku pitää suurin piirtein kutinsa: lämpimässä syyskelissä työpäivän ajot – noin 50 kilometriä – taittuivat valtaosin sähköllä. Polttomoottori herää henkiin tarvittaessa. Paljon helpompaa ja vaivattomampaa ajaminen ei voisi olla.

Muotoilu on vauhdikasta. Sen takia takaikkunasta näkyy huonosti ulos.
Muotoilu on vauhdikasta. Sen takia takaikkunasta näkyy huonosti ulos.

Viikon aikana reilun 300 kilometrin ajot pääkaupunkiseudulla veivät hiukan yli kaksi litraa bensiiniä, kun akku ladattiin joka yö. Koska akku on pieni, lataaminen vie tavallisesta pistorasiastakin vain muutaman tunnin. Ajotietokoneen mukaan koeajoauton keskikulutus muutaman tuhannen kilometrin aikana oli ollut hiukan alle kolme litraa sadalla kilometrillä. 

Ioniq on muotoiltu näyttävästi, hiukan käytännöllisyyden kustannuksella. Näkyvyys takaikkunasta on huono, sillä lasi on viisto ja matala. Sen poikki kulkee vielä takaspoileri, joka peittää tehokkaasti sen vähänkin näkyvyyden. Onneksi sivupeilit ovat riittävän kookkaat. Kuskin penkki on pitkäjalkaiselle hiukan alimitoitettu. Se on pakko laskea aika alas, jotta pää ei kolise kattoon. Sen jälkeen jalat ovat koukussa ja pylly alhaalla. Muuten säädöt ovat kunnossa. 

Pitkä kuski voi tuntea olonsa ahtaaksi. Muuten ohjaamossa on kaikki mallillaan.
Pitkä kuski voi tuntea olonsa ahtaaksi. Muuten ohjaamossa on kaikki mallillaan.

Kevennä kaasulla

Sähkö ei ole ainoa tapa pienentää hiilidioksidipäästöjä. Kun auton tankin täyttää kotimaisella biokaasulla, laskevat auton CO2-päästöt yli 90 prosenttia bensaan verrattuna. Maakaasulla käyttämällä vähennystä on jopa neljänneksen verran. Kummastakaan kaasusta ei myöskään tule pienhiukkaspäästöjä lainkaan. Kaasuauto on myös taloudellinen ja energiatehokas: Yksi kaasukilo vastaa noin 1,5 litraa bensiiniä, ja polttoainekustannukset ovat biokaasulla noin  20 prosenttia ja maakaasulla 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.

Pienempään reikään tuikataan kaasuletku, isompaan laitetaan bensiiniä.
Pienempään reikään tuikataan kaasuletku, isompaan laitetaan bensiiniä.

Kaasutankkausasemia on Suomessa vielä melko vähän. Pääkaupunkiseudulla asemia on kymmenkunta, mutta muissa isoissakin kaupungeissa vain yhdestä kahteen. Asemia ylläpitävät ainakin vielä vain Gasum ja ST1. Kaasuauton tankkaaminen poikkeaa hiukan totutusta. Polttoaineletku lukitaan paikalleen, jotta paineistettu kaasu ei pääse karkaamaan.

Leonin säiliöön mahtuu 15 kiloa kaasua, ja määrällä ajaa noin 300 kilometriä.

Seat Leon ST on perusperheauton farmariversio. TGI-merkintä kertoo, että voimanlähteeksi käy myös kaasu.
Seat Leon ST on perusperheauton farmariversio. TGI-merkintä kertoo, että voimanlähteeksi käy myös kaasu.

Seat Leon TGI on suositun farmarimallin ekoversio. Maahantuoja mainostaa Leonia kaasuhybridinä. Nimitys on hiukan hämäävä, sillä autossa ei ole sähkömoottoria. Hybridi tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että auton moottori osaa käyttää sekä kaasua että bensiiniä. Järjestelmä on rakennettu niin, että ensin auto käyttää ensin kaasutankin tyhjäksi ja siirtyy sitten käyttämään bensiiniä. Muutosta ei huomaa kuin kojelaudan pienestä merkkivalosta. Leonin säiliöön mahtuu 15 kiloa kaasua, ja määrällä ajaa noin 300 kilometriä. Kun bensa- ja kaasutankit ovat täynnä, autolla pääsee suhaamaan yli tuhat kilometriä.

Kokonaisvaikutelma on laadukkaan jämäkkä.

Ominaisuuksiltaan kaasu-Leon on kuin mikä tahansa Volkswagen-konsernin auto. Kokonaisvaikutelma on laadukkaan jämäkkä, perisaksalaiseen tyyliin. Kaasukäyttöisen farmarin erottaa bensamallista vain tavaratilan koko. Kaasusäiliöiden takia tilaa on sata litraa vähemmän.

Seat Leonissa on samaa tunnelmaa kuin muissakin Volkswagen-konsernin autoissa.
Seat Leonissa on samaa tunnelmaa kuin muissakin Volkswagen-konsernin autoissa.

Seat on uudistamassa kaasuautomallistoaan. Koeajoauton 1,4-litrainen moottori korvataan hiukan isommalla ja tehokkaammalla 1,5-litraisella. Uusien mallien hinnat selviävät loppuvuoden aikana.

Lue lisää eri energiamuotoja hyödyntävistä autoista ET-lehden numerosta 22/2018. Digilehden löydät täältä.

Autojen tiedot

Nissan Leaf Tekna

Tekniset tiedot: Sähkömoottori 150 hv ja 320 Nm, akun kapasiteetti 40 kWh, etuveto, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 144 km/h, toimintamatka (WLTP) 270 km.
Pituus 4,49 m, leveys 2,03 m ja korkeus 1,54 m, tavaratila 420 l, paino 1600 kg ja kokonaispaino 1995 kg.
Takuu 3 v, sähköauton osien 5 v ja akun kapasiteettitakuu 8 v.

Varusteet: LED-ajovalot, mäkilähtöavustin, jalankulkijat tunnistava hätäjarrutustoiminto, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, mukautuva vakionopeudensäädin. lämmitetty ohjauspyörä.

Koeajoauton hinta: 42 600 e

Hyundai Ioniq plug-in DCT Style

Tekniset tiedot: 1,6 l bensiinimoottori 105 hv ja 147 Nm, sähkömoottori 61 hv ja 170 Nm, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s, huippunopeus 178 km/h, toimintamatka sähköllä (WLTP) 52 km, yhdistetty kulutus (NEDC) 1,1 l/100 km.
Pituus 4,47 m, leveys 1,82 m, korkeus 1,45 m, tavaratila 341 l, paino 1625 kg ja kokonaispaino 1970 kg.
Takuu 7 v

Varusteet: LED-ajovalot, mäkilähtöavustin, kaistavahti ja -avustin, kuolleen kulman varoitus, vakionopeudensäädin, peruutuskamera, parkkitutka edessä, sähkösäätöinen kuljettajan istuin.

Koeajoauton hinta: 35 564 e

Seat Leon ST 1.4 TGI Style Business DSG

Tekniset tiedot: 1,4 litran turbomoottori 110 hv ja 200 Nm, kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s, huippunopeus 194 km/h, kulutus (NEDC) 5,4 l/100 km.
Pituus 4,26 m, leveys 1,82 m, korkeus 1,46 m, tavaratila 482 l, paino 1421 kg ja kokonaispaino 1900 kg .

Varusteet: LED-ajovalot, vakionopeudensäädin, navigointijärjestelmä, pysäköintitutka edessä ja takana, mäkilähtöavustin.

Koeajoauton hinta: 28 422