Kahvissa on yllättävän paljon hyvää tekeviä yhdisteitä. Se ehkäisee diabetestä ja onpa siinä antioksidanttejakin.

1. Runsaasti antioksidantteja

Kahvipavussa on yli 2 000 kemiallista yhdistettä. Kahvi sisältää muun muassa antioksidantteja, erityisesti omenasta ja tomaatistakin tuttua klorogeenihappoa. Kupillisessa tummapaahtoista kahvia on klorogeenihappoa 20 mg, vaaleapaahtoisessa kahvissa 675 mg.

2. Kaliumia lihaksistolle ja hermostolle

Kahvi sisältää monia vitamiineja ja kivennäisaineita, etenkin kaliumia, magnesiumia ja niasiinia. 1,25 dl mustaa kahvia sisältää kaliumia 115 mg, magnesiumia 10 mg ja niasiinia 0,9 mg.

Lue myös: Mitä kahville on tapahtunut Suomessa 110 vuodessa?

3. Turvallinen suodatinkahvi

Kahvipavun sisältämät kafestoli ja kahveoli nostavat päivittäin käytettynä huonon LDL-kolesterolin tasoa. Suodatinkahvia voi kuitenkin juoda huoletta, sillä nämä yhdisteet jäävät suodatinpaperiin.

4. Virkistävä kofeiini

Keskushermostoa kiihdyttävä kofeiini piristää ja parantaa keskittymiskykyä. Herkkyys sen vaikutuksille vaihtelee. Jos saat kahvista unihäiriöitä tai sydämentykytystä, juo kahvia vain sen verran kuin hyvältä tuntuu.

Keskimäärin 100 mg kofeiinia sisältävät: 1,25 dl suodatinkahvia, 0,3 dl espressoa, 1,25 dl cappuccinoa, 3 dl cafe lattea.

Lue myös: Paremman päiväunen resepti x 7 – muista myös kahvi

5. Kevyt nautinto

Musta kahvi on lähes energiatonta: 98 prosenttia on vettä. Erikoiskahveissa on reilummin energiaa.

Mustassa kahvissa on energiaa 2 kcal/ 1,25 dl, täysmaitoon tehdyssä, sokeroidussa cappuccinossa 100 kcal/ 1,7 dl ja cafe lattessa 140 kcal/ 2,2 dl.

6. Paussi tekee hyvää

Kahvi näyttää ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja, maksasairauksia, tyypin 2 diabetesta, Parkinsonin tautia ja dementiaa. Osan kahvin myönteisistä vaikutuksista voivat selittää antioksidantit, osan kofeiini.

Iines2
Seuraa 
Liittynyt4.2.2015

Monta hyvää syytä juoda kahvia

Käytin pitkään Juhlamokkaa, nyt on menossa Kultakatriinaa. Jotenkin pehmeämpi maku kun Juhlamokassa ja paljon miedompi kun Presidentissä. Kahvi virkistää minua, kolotukset vähenee ja tuntuu verenkierto paremmalla. En osaa olla päiväkahvitta ellen ole kovasti flunssainen niin ettei kahvikaan maistu. Iltakahvia en juo koska sitten tulee sydämen tykytys ja uni ei meinaa tulla.
Lue kommentti
Vierailija

Monta hyvää syytä juoda kahvia

Kun muut nautintoaineet on kontrollissa, eli lähes poistettu, niin kahvi on tullut hyväksyttyä. En toki aineen orja. Välillä Tee tai kaakkao kuukauden jaksoissa. Kahvi on aine niinkuin muutkin. Hyviä ja huonoja ainesosia. Myös kunnallinen vesi kiusaa. Joten kiehauttakaa lähdeveteen jos mahdollista
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju