Tämä on tuttu mantra: Pese kätesi usein, syö terveellisesti, vitamiinejakin, ja nuku tarpeeksi. Silloin flunssa ei voi iskeä. Eihän?

Väärin. Omilla elintavoillaan voi toki vaikuttaa ja vahvistaa puolustustaan ennen flunssakautta, mutta vastustuskyky on koetuksella koko ajan.

Se joutuu taistelemaan viruksia vastaan varsin vimmatusti varsinkin näin kylmän ja pimeän aikaan. Stressaantunut ja uniongelmainen on aina suuremmassa vaarassa kuin hän, joka nukkuu yönsä hyvin ja elää muutenkin hyvinvoivaa elämää ravinnon, liikunnan ja hygienian suhteen.  

Lue myös: Iskikö flunssa? Lukijoiden 40 parasta häätöohjetta

Elintapoihin on hyvä kiinnittää huomiota, jos flunssa jatkuu ja jatkuu vaan tai tulee uudestaan.  Niiden lisäksi täytyy muistaa, että flunssalla on yllättäviä tapoja levitä. Canadian Living -lehti listaa kuusi vähemmän tunnistettua taudin lähdettä.

1. Kasvojen kosketteleminen

Nenänpäätä kutittaa, leuka tarvitsee lepoa ja nojaa käteesi, hius vaeltaa huulille. Tällaiset pienet jutut kehossamme ovat arkipäivää; tuskin mietimme kahdesti, kun reagoimme näihin asioihin. Jos käsissäsi on bakteereita tai viruksia, ne siirtyvät samalla kasvoillesi ja altistavat sinut flunssalle – tai jopa rajummalle kausi-influenssalle.

Ennen kuin kosketat kasvojasi, kannattaa kädet pestä hyvin ja desinfioida lopuksi kauttaaltaan sormen päitä myöten alkoholia sisältävällä käsihuuhteella.

2.  Alle kahden metrin väli

Kyynärpäätaktiikka on hyvä keino flunssaiselle olla tartuttamatta kanssaihmisiään. Mutta tiedätkö mitä sinun pitää terveenä tehdä, että vältät taudin?

Kanadalaislääkärit suosittelevat ”kahden metrin sääntöä": jos ympärilläsi on flunssaisia ihmisiä, on syytä pysyä vähintään kahden metrin päässä heistä. 

Varmimmin yskäisijän flunssapisarat lentävät juuri kahden metrin päähän, mutta uusimpien tutkimusten mukaan yskästä ja aivastuksesta syntyvät näkymättömät kaasupilvet voivat matkata jopa viisi kertaa luultua pidemmälle.

3. Hissipainikkeet

Open Medicine -lehti kertoo, että suuressa sairaalassa vain kolmannes hisseistä ovat puhtaita. 61 prosentista löytyi bakteereita ja viruksia, tutkimus paljastaa. Jopa sairaalan vessan pinnoilta löytyi vähemmän taudin aiheuttajia.

Jos vain pystyt, käytä kynää tai avainta painaessasi seuraavan kerran hissin painiketta. Tai pese kätesi kunnolla hissimatkan jälkeen. Sama neuvo kannattaa ottaa käyttöön, kun käy pankkiautomaatilla sekä tarttuu ovenkahvoihin julkisissa liikennevälineissä ja kaupoissa.

4. Tupakoiminen

Ei ole mikään salaisuus, että tupakointi tekee yleiskunnolle pahaa. Mutta usein siihen yhdistetään ”ainoastaan” pitkäaikaisia vaikutuksia ja niistä johtuvia sairauksia, kuten lisääntynyt riski keuhkosyöpään ja keuhkolaajentumaan. Itse asiassa tupakoijalla on kuitenkin suurempi riski saada pienempikin infektio, juuri tällä hetkellä.

Tupakointi heikentää keuhkojen toimintaa, mikä tarkoittaa, että tupakoitsijoiden on vaikeampi taistella vilustumista ja flunssapöpöjä vastaan. Tämäkin on yksi tärkeä syy lopettaa tupakointi!

5. Rokotusten vanhentuminen

Rokotteiden uusiminen ei ole vain pikkulapsien tai matkailijoiden hommaa. Monilta unohtuu tämä homma, sillä aikuisen on turha odottaa kutsua perusrokotusten saamiseksi. Oman lääkärin kanssa on hyvä selvittää tietyn väliajoin, että mitä rokotteita tarvitset.

Influenssarokotettakin on hyvä miettiä ja keskustella asiasta lääkärin luona. Kausi-influenssarokotteen saavat kaikki ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan, kirjoitti ET-lehti jo aiemmin. Influenssa voi tarttua niin ikään hengitystie-eritteiden välityksellä joko pisara- tai kosketustartuntana.

6. Liiallisen alkoholin juominen

Kaamosaika – mikä ihana syy nauttia kotona viiniä tai cocktaileja juhlissa. Sopivina annoksina alkoholi tuottaa kaivattua mielihyvää.

Tähän ajatukseen ei kannata kuitenkaan tuudittautua, etenkään flunssa-aikana, sillä alkoholin juominen hidastaa elimistön aineenvaihduntaa. Samalla se vaikeuttaa kehon kykyä torjua infektioita. Tämä ”hidas tila” voi olla päällä jopa 24 tuntia humalan jälkeen ja näin tarjoaa otollisen tilaisuuden flunssaviruksille.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: