Paprika on vihanneshyllyjen väriläiskä. Tässä kahdeksan tärkeää faktaa tästä terveellisestä herkusta.

  1. Paprika kuuluu koisokasvien heimoon.  Sen sukulaisia ovat myös munakoiso ja tomaatti.
  2. Kaikille ovat tuttuja punaiset, keltaiset ja oranssit lajikkeet, mutta oletko maistanut liloja tai valkoisia paprikoita? Vihreitä vihannespaprikalajikkeita ei sen sijaan ole olemassakaan, sillä paprika värittyy aina vihreästä jonkin muun väriseksi, jos sen annetaan kehittyä riittävän pitkään.
  3. Suomalainen syö paprikaa noin 2,5 kiloa vuodessa.
  4. Viime vuonna paprikaa viljeltiin noin viiden hehtaarin alalla Suomessa.
  5. Suomessa tuotetaan melkein yksinomaan miedonmakuisia paprikalajikkeita eli niin sanottuja vihannespaprikoita.
  6. Tuliset maustepaprikat eli chilit ovat toistaiseksi olleet pääosin tuontitavaraa, mutta kotimaista tuotantoakin on Suomessa ollut jo 1990-luvulta.
  7. Paprikalla on korkean  karotenoidipitoisuuden ansiosta antioksidatiivisia vaikutuksia.
  8. Paprika on oiva vitamiinien lähde. Se sisältää muun muassa C- ja  E-vitamiineja, A-vitamiinin esiasteita sekä B-ryhmän vitamiineja. Paprika on yksi parhaista C-vitamiinin kasvislähteistä.  100 grammaa punaista paprikaa sisältää noin 180 mg C-vitamiinia.

Lähde: Ruokatieto

Juuli d
Seuraa 
Liittynyt18.7.2014

Onko C-vitamiinin puute? Syö tätä kasvista

Vierailija 21.07.2014 klo 20:22 Kaalihaude on sitten minulle omiaan, kun tänään kaupungilla kompastuin tavaratalon muhkuraiseen matonreunaan ja kaaduin polvilleni. Pitääpä kokeilla. Jospa ystävällisesti kertoisit miten kävi. Ei se ainakaan pahenna. Parantaa pitäisi koska siinä on tulehdusta hillitseviä anti...mitä ne nyt olikaan. Juuli .
Lue kommentti

Kookosöljyn purskutteleminen suussa on vanha juttu. Myös yrttejä voi purskutella.

Jossain vaiheessa vuotta Suomeenkin tuli tohinalla oil pulling -ilmiö. Se tarkoittaa, että kookosöljyä purskutellaan hyvinvoinnin nimessä suussa.

Mutta kuinka moni on purskutellut suussaan yrttejä? Oreganoa tai esimerkiksi pinaattia?

Se vasta onkin terveellistä – ja kaiken puolin suotavaa. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin sen verran huolellinen, että tarkastaa tuoreesta yrtistä sopivuuden purskutteluun. Sekä mahdollisesti makua täytyy laimentaa vedellä.

Vaikka purskutteleminen ei parantaisi tautia, antaa yrttien pureskelu ainakin raikkaan hengityksen.

Ja ennen kaikkea yrttejä kannattaa suunnata ääntä kohti ruokanautinnon vuoksi.

– Tuoreita, vihreitä yrttejä suositellaan lisättäväksi ruokavalioon, kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo luettelee.

Hän nostaa esiin erityisesti salvian, joka on Suomessa huonosti tunnettu, mutta tehokas tulehduksien ehkäisijä.

Salvia saattaa tehota hankalaan hiivatulehdukseen. Ientulehduksista kärsivä voi valmistaa salviasta väkevää purskutteluvettä.

Antiseptista salviaa on käytetty myös hengitysteiden vaivoihin ja virtsateiden desinfiointiin.

Näin lisäät yrtit ruokaan

Toinen tulehduksia tehokkaasti lievittävä yrtti on rosmariini, jonka haihtuvat öljyt tehoavat myös ihon kautta ja hengittäen. Ihana tapa hoitaa terveyttään on ottaa vaikka rosmariinikylpy.

Yrtit lisätään kypsennettä­vään ruokaan aina loppuvaiheessa, jotta niiden hyvät yhdisteet eivät tuhoudu. Yrteistä kannattaa tehdä teetä.

Salviasta maksimimäärä on neljä lehteä, sillä suurina määrinä voimakas yrtti saattaa aiheuttaa huimausta.

Pinaattia – ja maha kiittää!

Pinaatti kannattaa ottaa terveelliseen ruokavalioon monesta syystä. Sen sisältämien glykoglyserolipidien on huomattu suojaavan suolen
pintaa tulehduksen aiheuttamilta vaurioilta.

Virallisia tutkimustuloksia odotellessa kannattaa nauttia säännöllisesti pinaattikeitosta ja silputa kasvin vihreitä lehtiä salaattiin – etenkin, jos kärsii suoliston alueen tulehduksista.

Pinaatti sisältää runsaasti erilaisia keholle hyvää tekeviä ominaisuuksia, joilla on arveltu olevan vaikutuksta myös ikääntyvien silmien sarveiskalvon rappeutumisen ehkäisemisessä ja torjumisessa.

Pinaatti ja sen runsaaseen lehtivihreään liittyvät yhdisteet ovat nykyisin tärkeitä tutkimuskohteita.

Lähteet: www.kasvikset.fi, Peltola, Aili: Suuri yrtti- ja maustekirja, WSOY 1988, ja Rautavaara, Toivo: Terveysteetä luonnonkasveista, WSOY 1982.
 

Vierailija

Yrttejä suuhun ja purskuttele tulehdukset pois!

Kuvassa houkuttelevan näköisiä yrttejä. Pitäneepä kohta, kun keväälle käännytään, hankkia tommoset omalle ikkunalle ruokapöydän eteen. Siitä niitä on helppo napsia ruokaan kuin ruokaan mausteeksi ja vaikka leivän päälle aamupalalla ja onhan noista silmäniloakin. Myös tutut ExoticGardenin ja Korpikangas Siemenen kevät-kuvastotkin jo saapuivat ja niistä sitten voi alkaa, ellei tilaamaan, niin ainakin ihailemaan tulevan kesän kukkakauneutta. -Elisa
Lue kommentti

Turvonneet ja jäykät sormet kärsivät usein hidastuneesta nestekierrosta. Hieronta on hyvä konsti vetreyttää kovia kokeneita käsiä.

1. Aloita sormien ja kämmenten hieronta rauhallisilla sivelyillä. Lisää sivelyyn hankaavuutta, kun iho lämpenee. Jatka näin muutamia minuutteja.

2. Paras hierontaote sormille on pyörittelevä peukalo-etusormi -ote. Käy tällä tavalla läpi jokainen sormi ja rystynen, varo kuitenkin kipuherkkiä kynsinauhoja

3. Kun siirryt hieromaan kämmentä, voit lisätä voimaa pyörittävään otteeseesi. Kämmentä voi hieroa myös puristelemalla.

4. Kämmen ja sormet pitävät taivuttelusta: Käännä hierottava kämmen ylöspäin ja ”avaa” se varovaisen hitaasti ulkoreunastaan sekä peukalontyvestä – kuin yrittäisit saada kämmenestä tasaisen  levyn. Pidä kämmen ja peukalo taivutteluasennossaan tovi, ja irrota otteesi.

Lähde: Arponen ja Airaksinen/Hoitava hieronta. WSOY.