Ikääntyessä kehosi tyhjäkäynti hidastuu ja ruokailutottumuksia on muutettava, ellet halua ylimääräisiä kiloja.

1. Pidä säännöllinen ruokarytmi.

Kolme lämmintä ateriaa päivässä ja terveelliset välipalat pitävät aineenvaihdunnan terässä.

2. Huolehdi nestetasapinosta.

Yli 60-vuotiaan nesteentarve on runsaat kolme desiä vuorokaudessa kymmentä painokiloa kohden. Viisikymmentä kiloa painava henkilö tarvitsee siis vähintään 1,5 litraa nestettä päivässä.

3. Varmista syvä uni.

Unen tarve on yksilöllistä, mutta erityisen tärkeää jokaisen olisi saada vuorokauden aikana sydää unta, jolloin aivot lepäävät ja elimistö elpyy.

4. Liiku monipuolisesti.

Vähimmäistavoite liikunnalle on puoli tuntia kävelyä viitenä päivänä viikossa.

5. Ota D-vitamiinisi.

Yli 60-vuotiaille suositellaan 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.

6. Ota lunkisti!

Stressi on myrkkyä aineenvaihdunnalle, sillä stressi saa kehosi tuottamaan aineenvaihdunnan hidastavaa hormonia, kortisolia.