Tuikkiva ja viiltävä iskiaskipu on hermosärkyä, jonka aika onneksi yleensä parantaa. Useimmiten se saa alkunsa välilevyn pullistumasta.

  1. Mistä iskiaskivussa on kyse?

    Iskiaskipu johtuu alaselän ja pakaran tienoilla kulkevan iskiashermon ärsytyksestä. Kun niin käy, alaselkä kipeytyy usein pahasti ja kipu tuntuu tietyissä asennoissa yleensä viiltävinä tai tuikkivina kiputuntemuksina. Hermosta kipu säteilee jalkaan ja jopa varpaisiin asti. Raajaan saattaa ilmaantua myös pistelyä, tunnottomuutta tai lihasheikkoutta.

  2. Onko iskias sama asia kuin välilevyn pullistuma tai tyrä?

    Ei aina, mutta kivun syntysyyt liittyvät usein juuri välilevyn pullistumaan. Jos välilevy pääsee rappeutumaan, alaselän nikamien välilevy voi revetä niin, että välilevyn hyytelömäistä sisältöä työntyy ulos. Syntynyt pullistuma tai tyrä saattaa painaa  iskiashermoa kivuliain seurauksin.
    Iskiaskivun erottaa muista alaselän kiputiloista kivun luonne: ärsyyntynyt hermo välittää kiputuntemukset muuallekin kehoon kuin selän alueelle, nimenomaan raajoihin.

    Kiinnostava artikkeli: Miten pääsen eroon notkoselästä? 10 kysymystä

  3. Miten hoidan iskiaskipua?

    Ole kärsivällinen. Iskiaskipu paranee itsestään, joskin hitaammin kuin lihaksista johtuva selkäkipu. Puolet potilaista joutuu sietämään yhtäjaksoista iskiaskipua kuukaudenkin verran, etenkin, jos kivun syynä on iskiashermoa painava välilevyn pullistuma.
    Kipua voi hallita tulehduskipulääkkeillä; sen sijaan kipugeeleistä ei iskiaskipuun ole apua. Liikkumista pitää jatkaa. Liiku kipusi ehdoilla, mutta päivittäin.

  4. Auttaako lämpö tai kylmä?

    Kumpaakin konstia kannattaa kokeilla. Yksi kokee kylmägeelipussilla hautomisen lievittävän kipuja, toinen vannoo lämpöhauteen nimiin.
    Tutkittua apua on fysioterapiasta. Fysioterapeutin ohjein löydät liikesuunnat, joita kannattaa kipuoireisena välttää ja toisaalta suosia. Liikeharjoittelu on tärkeää siksikin, että oikeilla liikkeillä voi nopeuttaa esimerkiksi välilevyn pullistuman vetäytymistä takaisin normaaliksi.

  5. Entä, jos tavalliset tulehduskipulääkkeet ­eivät riitä?

    Lääkäri voi määrätä pahaan iskiaskipuun keskushermostoon vaikuttavia opiaatteja tai hermosärkyä loiventavia neuropaattisen kivun lääkkeitä. Jälkimmäisiin kuuluu muun muassa amitriptyliini.
    Useimmilla iskiaskipupotilailla viiltävän kivun terävin kärki taittuu näiden lääkkeiden avulla.

  6. Hakeutuisinko sähköhoitoon tai ­akupunktioon?

    Kumpikin hoitotapa voi tehota myös iskiaskipuun, mutta etukäteen sitä ei voi luvata. Akupunktio on parhaimmillaan hyvä tapa laukaista lihasjännitys, ja sähköhoito helpottaa usein juuri hermoista lähtevää neuropaattista särkyä. Käänny koulutetun fysioterapeutin puoleen.

  7. Onko selän tukivyöstä hyötyä?

    Vyö tukee selkää, joten kokeilla kannattaa. Monet selkäpotilaat käyttävät tukivyötä vaikkapa kotitöissä ja silloin, kun pitää nostella tavaroita. Hanki iskiasvyö terveyskaupasta, jotta saat vyön käyttöön oikeat ohjeet ja vaivaasi varmasti sopivan tuotteen.

  8. Mitä teen, jos yöuneni menevät kivun takia?

    Kaikille iskiaspotilaille sopivaa vinkkiä ei ole antaa. Etsi sinulle parhaiten sopiva nukkuma-asento. Monelle se on kylkimakuu niin, että kehon paino on kipeällä kyljellä. Kokeile asettaa iskiaskohdan ja patjan väliin matala tyyny, joka tukee kipeää kohtaa.
     

    Monta tuntia sinä istut päivässä? Tämän se kertoo kehostasi

  9. Kumpi toimii paremmin: istuma- vai seisomatyö?

    Istuminen rasittaa alaselkää selkeämmin kuin seisominen. Näin siksi, että istuessa alaselkään kohdistuu huomattavasti korkeampi paine kuin seistessä. Koeta säätää tuolia loivaan takakenoon, se saattaa helpottaa. On myös hyvä nousta tuolista säännöllisin väliajoin seisaalleen. Jos mahdollista, aseta esimerkiksi tietokone hyllylle siten, että pystyt naputtelemaan sitä seisaallasi.

  10. Milloin on syytä lähteä  lääkäriin?

    Silloin, jos jalkaterästä lähtevät voimat tai jalka alkaa läpsyä. Mene lääkäriin myös silloin, jos virtsan tai ulosteen pidätyskyky katoaa tai iskiaskipu yltyy aivan sietämättömäksi. Nämä oireet ovat merkkejä vaikeasta hermojuurivauriosta tai siitä, että iskiashermo on niin pahasti jumissa, että se täytyy leikata. Iskias leikataan myös siinä tapauksessa, että potilaalle ilmaantuu jalkojen halvausoireita.
     

    Lue myös: Istutko lysyssä? Aloita ryhtiremontti

    Asiantuntijana fysiatrian erikoislääkäri, asiantuntijalääkäri Harri Hämäläinen, HUS ja Selkäliitto.

Vierailija

Apua, iskias iski – 10 kysymystä lääkärille

Söin usein toistuvaan iskiasvaivaan lääkärin määräyksestä voimakasta Buranaa. Se ei auttanut. Kävin myös niksauttajalla mutta ei auttanut. Sitten ortopedikäski hankkia kunnonjämäkät lenkkarit. Jopa parani, eikä sen koomin ole uusiutunut. Kuntosalin selkäkiikussa venyttely tuntuu hyvältä, jos tunuu iskiakselta tuntuvia alkuoireita.
Lue kommentti

Vantaalainen Ritva Aumo, 54, kärsi vatsakivuista jo pikkytyttönä. Uusi ruokavalio toi avun – ja onneksi sitä ei tarvitse noudattaa ryppyotsaisesti.

Vatsakipuni alkoivat 7-vuotiaana, kun menin kouluun. Iltaisin vatsaani nipisti ja vihloi ja oli vaikea saada unen päästä kiinni.

Lääkärit eivät löytäneet minusta vikaa. Myöhemmin tajusin, että kivut liittyivät stressiin ja jännittämiseen.

Parikymppisenä sain diagnoosin: ärtyneen paksusuolen oireyhtymä. Nykyään tilaa kutsutaan ärtyvän suolen oireyhtymäksi. Sain lääkettä närästykseen ja turvotukseen sekä ohjeet välttää kahvia ja rasvaista ruokaa. Vatsakivut eivät kuitenkaan hellittäneet.

Pahinta oli turvotus. Suolisto oli täynnä ilmaa ja vatsa pullisteli kuin olisin ollut kuudennella kuukaudella raskaana. Kivut olivat kovat ja voin välillä pahoin, varsinkin jos piti istua pitkiä aikoja. Söin pahoinvointilääkkeitä. Vatsani ja suolistoni tähystettiin useaan kertaan, mutta mitään ei löytynyt.

Bakteerit juhlivat

Ärtyvän suolen oireyhtymää eli IBS:ää on kahta sorttia: ripuli-IBS ja ummetus-IBS. Olin tyytyväinen, että omani oli ummettavaa laatua. Se ei rajoita elämää niin paljon kuin ripuli.

Olin joskus lukenut lehdestä fodmap-ruokavaliosta suolistovaivojen hoidossa, mutta olin ennakkoluuloinen enkä siksi innostunut siitä. Fodmap tarkoittaa paksusuolessa fermentoituvia eli käyviä hiilihydraatteja, joita on monissa ruoka-aineissa. Pelkäsin, etten pystyisi syömään juuri mitään.

Pari vuotta sitten kerroin työpaikkalääkärille oireistani ja hän sanoi: "Jos syöt vehnää ja sokeria, bakteereilla on suolessasi juhlat."

Aloin ensimmäistä kertaa ymmärtää, että vatsavaivojen ja syömäni ruuan välillä oli yhteys. Menin ravintoterapeutille, jonka kanssa juttelimme lisää fodmap-ruokavaliosta.

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla oli monia, joista pidin. Nyt jätin ne syömättä: pavut, kikherneet, linssit, punajuuret, avokadot ja maa-artisokan sydämet. Pasta ja leipä vaihtuivat gluteenittomiin, maitotuotteet laktoosittomiin. Söin paljon kasviksia, rasvaa välttelin.

Suolistoni rauhoittui ja vatsakivut hellittivät. Kivuissa oli pahinta niiden epämääräisyys. En koskaan tiennyt, mistä ne johtuivat ja miten kauan ne kestäisivät. Kaikki muuttui selkeäksi. Jos syön tiettyjä ruoka-aineita, vatsani reagoi.

En halua pingottaa

Ravintoterapeutin mukaan akuutissa vaiheessa fodmap-ruokavaliota kannattaa noudattaa tiukasti, mutta oireiden hellittäessä voi syödä rennommin. Joustavuus sopii minulle. En esimerkiksi halua ottaa omia eväitä mukaan kyläreissuille.

"Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni."

Osa "kielletyistä" ruoka-aineista sopii kuitenkin osalle potilaista. Jos vatsani on kunnossa, pystyn syömään esimerkiksi kukkakaalia ja parsakaalia kypsennettyinä, mutten raakana. Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni. Pystyn myös silloin tällöin syömään palan vehnäpatonkia salaatin kanssa tai kuivahtanutta ruisleipää. Testaamalla olen löytänyt rajani.

Välillä syön rennommin ja vatsani oireilee enemmän. Kestän sen, koska tiedän sen johtuvan valinnoistani.

Ärtyvän suolen kanssa pitää nukkua hyvin, välttää stressiä ja harrastaa liikuntaa.

Myös riittävä veden juominen on tärkeää. Pyrin juomaan töissä puoli litraa aamupäivällä, toisen satsin iltapäivällä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.

Mikä ihmeen FODMAP?

  1. Noin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Se on tila, jossa ruoansulatuskanava – etenkin suolisto – on ylivirittynyt ja liian herkkä ärsykkeille. Tutkimuksissa kolme neljästä potilaasta on hyötynyt fodmap-ruokavaliosta.
  2. Fodmap on lyhennys englannin kielen sanoista Fermentable Oligo-, Di- and Monosaccharides and Polyols. Kyseessä ovat huonosti imeytyvät hiilihydraattiyhdisteet, jotka alkavat käydä eli fermentoitua paksusuolessa. Ruokavaliossa pyritään rajoittamaan fodmap-yhdisteiden saantia niin, että herkän vatsan ja suoliston oireet pysyvät hallinnassa.
  3. Fodmap-ruokavaliota noudattava seuraa yksityiskohtaisia sallittujen ja kiellettyjen ruoka-aineiden listoja. Lisäksi löytyy lista ruoka-aineista, joita voi mahdollisesti syödä pieniä annoksia kerrallaan. Niiden sopivuus itselle jokaisen pitää testata itse.

Lähde: Leena Putkonen: Superhyvää suolistolle! Otava 2016.

Etsitkö edelleen suosikkituoksuasi? Nämä erinomaiseksi todetut tuoksut herättävät varmasti huomiota hyvällä tavalla. Nimikkotuoksu kuvastaa paitsi omaa tyyliäsi, myös persoonaasi. Kun se istuu saumattomasti, ihmiset liittävät sen sinuun vielä vuosia myöhemminkin.

Tuoksutko itseltäsi?

Tuoksu on nopea ja intiimi keino tehdä vaikutus, herättää tunteita ja luoda muistoja. Sen voimalla voi todella matkustaa ajassa.

Tuoksumuisto on yksi pisimpään kestävistä muistijäljistä, joten siitä kannattaa tehdä miellyttävä. Aivot käsittelevät tuoksut samassa osassa kuin tunteet, niinpä yhdistämme ne mieleenpainuviin asioihin jopa paremmin kuin kuvat tai äänet.

Nimikkotuoksu kannattaa valita huolella. Se on käyntikortti, johon saatat leimautua ikuisiksi ajoiksi. Sitä on myös hyvä välillä päivittää, sillä et välttämättä halua korostaa itsessäsi samoja asioita kuin vaikkapa kaksikymmentä vuotta sitten.

Keräsimme pienen kokoelman kevääseen sopivista klassisista tuoksuista, joissa on ”sitä jotain”.

Vinkki! Testaa tuoksua aina omalle iholle ennen ostopäätöstä, ja seuraa, millaiseksi se muuntuu ajan kuluessa.

1. Hedelmäisen herkullinen

Upeat Atelier Cologne -artesaanituoksut saapuivat Suomeen. Sarjan Joie de Vivre -linjasta löytyvä Orange Sanguine Cologne Absolue on todellakin kuin suihkaus sitruksista elämäniloa.

Tuoksunuotit: veriappelsiini, pomeranssi, punainen mandariini, jasmiini, geranium, mustapippuri, tonkapapu, santelipuu ja setripuu.

Ensisuihkaus on aurinkoisen makea, mehukas ja raikas. Erittäin autenttinen, pirskahteleva appelsiinituoksu pehmenee hiljalleen iholla vihreiden vivahteiden mukana.

Kesto iholla on kiitettävä, hedelmäisyyden erottaa useiden tuntienkin kuluttua. Tämä puhdas tuoksu sopii erinomaisesti myös tuoksusekoitukseen eli yhdistettäväksi vaikkapa ruusutuoksun kanssa. Kesän hittituoksu!

Hinta: 60 e/30 ml, 110 e/100ml, 165 e/200ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

2. Pehmeän kukkainen

Estée Lauderin tyttärentyttären Aerin Lauderin luomasta tuoksukokoelmasta erottuu suloinen syreenituoksu Aerin Lilac Path EdP.

Tuoksunuotit: galbanum, syreeni, jasmiini, angelica eli väinönputki ja appelsiininikukka.

Kukkainen ja kuulas syreeni kietoutuu kermaisen pehmeisiin elementteihin. Tämä tuoksu on kuin äidin halaus: suloinen, lämmin ja pehmeä. Sopii täydellisesti herkkää, keväistä ja sympaattista tuoksua etsivälle.

Kenelle?

Tuoksukonsulentin mukaan tämä pullo ja tuoksu vetoavat erityisen voimakkaasti lahjaostoksilla oleviin miehiin. Loistovalinta kenelle tahansa kukkaistuoksuista pitävälle.

Hinta: 139 e/50 ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

3. Viehättävän vehreä

Vuonna 1970 Gabrielle Chanel loi Eau de Toiletten nimeltään No 19. Nimensä tuoksu sai hänen omasta syntymäpäivästään. Kirpeän vihreä klassikko synnytti vuonna 1988 myös parfyymin; No 19 EdP on tyrmäävän tyylikäs luomus ja erityisen altis herättämään kanssaihmisissä ihastuneita nuuhkaisuja.

Tuoksunuotit: vihreät elementit, ruusu, iiris, kielo, sammal ja vetiver.

Viileä, jopa rapea vehreys muuntuu iholla metsäisemmäksi ja aavistuksen kukkaisemmaksi vivahteeksi, joka kestää pitkään. Hiukan käyttäjänsä ihosta riippuen tämä tuoksu hurmaa joko puhtaalla, lähes saippuaisella naisellisuudella tai jopa androgyynillä viileydellään.

No 19 -tuoksuperheestä löytyy EdT:n ja EdP:n lisäksi vielä Poudré EdP -versio, joka vie kirpakan kukkaisuuden ihastuttavasti puuterisempaan ja silkkisempään suuntaan.

Kenelle?

Tyylikästä, eloisaa ja ajatonta klassikkotuoksua etsivälle.

Hinta: No 19 EdP, 82,20 e/35 ml.
Saatavana: Saatavana useimmista tavarataloista.

4. Intiimisti ruusuinen

Elegantin korumerkki Boucheronin Quatre en Rose EdP on hurmaava ja onnistunut ruusutuoksu.

Tuoksunuotit: davana-kasvi, mustaherukka, mandariini, ruusu, jasmiini, persikan kukka, patsuli ja vetiver.

Ilmavat ja kuulaat elementit mustaherukka, mandariini ja persikan kukka pitävät ruusuisen tuoksun raikkaana ja kaukana tunkkaisesta. Jasmiini ja patsuli tuovat sensuellia syvyyttä, joka sulaa kauniisti kuulaisiin aromeihin.

Muodostaa ihosta riippuen joko makean marjaisen tai pehmeän, jopa maanläheisen lopputuntuman.

Kenelle?

Sensuellia ruusutuoksua etsivälle.

Hinta: 53 e/30 ml.
Saatavana: Sokos-tavarataloista.

5. Huumaavan nostalginen

1960-luvulla perustetun ranskalaisen parfyymitalon Diptyquen uutuus on persoonallinen Tempo. Tämä aromaattinen ja mausteisen makea tuoksu saattaa hyvinkin olla tulevaisuuden klassikko.

Tuoksunuotit: bergamotti, pippuri, myskisalvia, orvokki, patsuli ja mate.

Ehdottoman omintakeinen patsulituoksu. Pehmeät puun aromit, yrttinen patsuli ja makean lämmin mausteisuus vievät vintagemaisessa tunnelmassaan 60-luvulle. Tempo onnistuu silti olemaan ajattoman hienostunut ja jopa juovuttavan dekadentti.

Tässä tuoksussa on aimo annos maskuliinisuutta ja unisex-tuoksuna sen saattaa joutua jakamaan puolisonsa kanssa.

Kenelle?

Asennetta ja nostalgiaa arvostavalle rohkelikolle.

Hinta: 125 e/75 ml.
Saatavana: Petit St Louis, Lahti, p. 044 73 454 90 ja netissä shop.petitstlouis.fi