Uusi parisuhde kukoistaa, mutta sängyssä ei synny toivottua asiaa. Erektiota. Lue, miten seksuaaliterapeutti neuvoo ikäihmisiä toimimaan.

Olen uuden parisuhteen löytänyt 62-vuotias nainen.

Miesystävälläni on selvästi tarvetta läheisyyteen, seksiinkin, mutta erektiota ei tahdo tulla.

Riittääkö pelkkä hellyys ikämiehelle? Mitä tekisin?

Lue myös: Enemmän seksiä, vähemmän sydänvaivoja:
"Vaatii 2 orgasmia/viikko"

Nimimerkki Ulla-Maija

Parisuhteessa kannattaa puhua avoimesti omista ja kumppanin toiveista. Keskustelussa voi nostaa esiin parisuhteenne hyvät asiat, joista nautit hänen kanssaan. Samalla voit kertoa, mitä asioita kaipaat ja pyytää häntä kertomaan omista toiveistaan.

Jos keskustelussa nousee esiin toiveet seksistä, voitte yhdessä puhua lääkärin vastaanotolla käynnistä. Kun erektiohäiriöt ovat toistuvia, miehen terveydentilan on tarkastaminen suotavaa, sillä joskus diabetes tai sydänsairaudet voivat ilmetä alkavina erektiohäiriöinä.

Miehen ikääntyessä penis kaipaa voimakkaampaa kosketusta kuin aikaisemmin. Kumppanin aktiivisuus seksissä voi myös parantaa miehen erektiota.

Jos te molemmat kaipaatte seksiä, kannusta miestäsi avun hakemiseen. Nautintoa voi antaa kumppanille hyvin monin tavoin, ja sekin kannattaa huomioida.

Kiinnostava artikkeli:
Seksuaaliterapeutti Sari Mäki: "Tästä lisäpotkua nautintoon"

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.