Hiihto on terveyden ja toimintakyvyn kannalta kaikkein hyödyllisimpiä liikuntamuotoja. Mutta entäs, jos edellisestä hiihtokerrasta on vierähtänyt jo vuosia? Asiantuntija vinkkaa, miten pääset taas ladulle.

Suomen Ladun hiihdon asiantuntija ja aikuisliikunnan suunnittelija Wilhelm Stenbacka kertoo, miksi hiihtoa kannattaa harrastaa – ja mitä kannattaa pitää mielessä, jos edellisestä hiihtokerrasta on jo vuosia.

Miksi hiihtoa kannattaa harrastaa?

"Hiihto on uinnin ohella terveyden ja toimintakyvyn edistämisen näkökulmasta hyödyllisimpiä liikuntamuotoja.

Hiihto aktivoi sydän- ja verenkiertoelimistöä, lihaksistoa ja hermostoa monipuolisesti. Se kehittää ja haastaa ihmisen kestävyyttä, lihaskuntoa, motoriikkaa ja tasapainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Monipuolisuutensa ansiosta hiihto on fysiologisesti erinomainen tapa liikkua. Hiihto kuormittaa niveliä ja lihaksistoa vähemmän kuin esimerkiksi juoksu, sillä hiihtäminen ei synnytä samanlaista iskutusta tai monotonista liikeratojen toistoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Luonnossa liikkuminen edistää hyvinvointia.”

Fysiologisten tekijöiden lisäksi hiihdolla on myös psykologisia vaikutuksia. Luonnossa liikkumisen on tutkimuksissa havaittu tuottavan enemmän hyvinvointivaikutuksia kuin rakennetuissa- tai sisäympäristöissä liikkumisen.

Hiihto siis edistää terveyden ja fyysisen toimintakyvyn ohella virkistymistä ja palautumista ja vähentää stressiä tehokkaasti.

Vaikutukset henkiseen hyvinvointii edellyttävät, että ihminen viihtyy ladulla ja nauttii liikuntaharrastuksestaan."

Mitä eri tapoja on harrastaa hiihtoa?

"Hiihtoa voi nykyään harrastaa monella tavalla erilaisin tavoittein. Hiihtää voi valmiilla ladulla, avaralla pellolla, jäällä tai umpihangessa. Harrastaa voi talvisilla luonnonlumilla, ylläpidetyillä tekolumiladuilla, hiihtoputkessa tai keälläkin rullasuksilla.

"Yksi nauttii hiihtämisen vapaudesta, toinen kehittää kuntoaan.”

Suomessa valtakunnallinen latuverkosto mahdollistaa hiihtämisen käytännössä koko maassa, ainakin lumitilanteen salliessa. Jotkut harrastavat hiihtoa sen vapauden tai luontokokemuksen takia. Toiset haluavat kehittää suorituskykyään.

Osa harrastaa hiihtoa sen sosiaalisten aspektien takia kaverin, puolison tai perheenjäsenen kanssa."

Mitä, jos ei ole pitkään aikaan hiihtänyt?

"Suosittelen osallistumista hiihtokurssille kahdestakin syystä.

Ensinnäkin hiihto on teknisesti vaativa liikuntamuoto. Jokainen hiihtäjä tasosta riippumatta hyötyy siitä, että asiantuntija katsoo, miltä hiihto näyttää ja antaa palautetta tekniikan toimivuudesta. Itseään ja omaa hiihtämistä on ladulla käytännössä mahdotonta nähdä.

”Tekniikan hiominen tekee hiihtämisestä nautinnollisempaa.”

Toinen hyvä syy on hiihtokurssin anti omalle harrastukselle. Oma teknikka kehittyy tavalla, joka tekee hiihtämisestä aikaisempaa helpompaa ja nautinnollisempaa. Näin hiihtämisen hyvinvointivaikutukset lisääntyvät."

Hyvä tietää välineistä:

  • Kun tarvitset tietoa, käänny asiantuntijan, esimerkiksi välineitä itse tastaavan myyjän puoleen.
  • Mitä paremmista välineistä puhutaan, sitä enemmän ne yleensä vaativat huolenpitoa. Voitelu voi tuntua aluksi vaikealta, mutta taito karttuu nopeasti käytännön kokeilemisen kautta.
  • Ei ole olemassa täydellistä suksea joka kelille. Tämä kannattaa pitää mielessä välineitä hankkiessa.
  • Ei ole olemassa täysin huoltovapaata suksea.
  • Voiteluvapaat sukset vaativat toimiakseen sen, että ne pidetään puhtaana.
  • Karvapohjasuksia tai pitopohjasuksia ei tarvitse pidon osalta voidella. Luiston osalta ne vaativat samaa huolenpitoa kuin muutkin voideltavat sukset.
  • Luistelusuksetkaan eivät ole täydelliset joka kelillä. Jotkut sukset toimivat hyvin pehmeällä lumella tai sohjossa, toiset kovalla tai jäisellä alustalla.
Sisältö jatkuu mainoksen alla