Tekeekö mieli lysähtää sohvalle, istua ja maata vuorotellen? Ei! Näillä vinkeillä virkistyt liikkeelle.

1. Sovi kävelytreffit

Pyydä ystävää, naapuria, sukulaista tai puolituttua mukaan lenkille kahvittelukutsun sijaan.

Taustaa: Tästä syystä kävely on juoksua parempi laji

2. Puhu puhelimessa

Ja kävele. Jos et saa kaveria mukaan lenkille, laita hands free -toiminto puhelimeen ja lähde kävelemään. Matka menee kuin huomaamatta kuulumisia vaihtaessa. Matkaa taittuu kuin huomaamatta!

3. Hyödynnä lapsenlapsia

Lapset harvoin kieltäytyvät, jos heille ehdottaa pelaamista tai juoksemista. Kokeilkaa krokettia, minigolfia tai mölkkyä. Matonpesukin on hauskaa yhdessä.

Lue lisää: Leikkiminen vähentää yksinäisyyden tunnetta

4. Suuntaa salille tai jumppaan

Kuntosaleilla on kaikenikäisiä ja -näköisiä ihmisiä. Monissa paikoissa on lisäksi erikseen seniorijumppaa. Henkilökohtaiset ohjaajat osaavat laatia ohjelmia kaikenikäisille.

5. Lainaa koiraa

Pyydä naapurin tai tutun koiraa lainaksi vaikka vakiaikaan esimerkiksi kerran viikossa. Kun aika on sovittu, et kehtaa luistaa siitä. Yleensä koirat saavat vieläpä hyvälle tuulelle.

Taustaa: 10 syytä, miksi sinullakin pitäisi olla koira

7. Pidä hauskaa!

Jos mielikuva liikunnasta on verenmaku suussa -treenaamista, vaihda näkökulmaa. Tärkeintä on pitää hauskaa - heitä vaikkapa mölkkyä, tanssi tai kellu järvessä.

8. Onnittele itseäsi

Kehu itseäsi pienestäkin muutoksesta hyvinvointisi eteen. Ylistä itseäsi, jos olet vaikka poikkeuksellisesti kiivennyt rappuset ylös hissillä nousemisen sijaan.

9. Osta kivat jumppakamppeet

Ja kunnon kengät. Kun varusteet ovat kunnossa ja asianmukaiset, treenaaminenkin sujuu mukavammin. Kivoja treenivaatteita saa hyvinkin edullisesti esimerkiksi H&M:stä, KappAhlista tai halpaurheilukaupoista. 

Lue lisää: Kannattaako kokeilla paljasjalkakenkiä?

10. Hommaa aktiivisuusranneke tai askelmittari

Ranneke kertoo muun muassa, montako askelta päivän mittaan otat. Myös esimerkiksi uusissa iPhone -puhelimissa on askelia mittaava terveystoiminto vakiona.

Kuiva suu on yleinen vaiva, joka voi johtua monesta asiasta. Näillä ohjeilla kosteutat suutasi ja helpotat kuivan suun tuomaa ikävää oloa.

Kuiva suu on ikävä ja yllättävän yleinen vaiva, joka johtuu siitä, että suussa ei erity tarpeeksi sylkeä. Silloin kieli tarttuu kitalakeen, nieleminen tuntuu hankalalta ja hengityskin voi haista pahalta. Kuivan suun limakalvot voivat myös aristaa.

Sylkeä syntyy normaalisti puolesta litrasta litraan päivässä, eniten syödessä. Se puhdistaa ja huuhtoo suuta ja nielua ja tappaa mikrobeja.

Ilman sylkeä suun bakteerikanta ei ole tasapainossa. Sylki myös estää hampaiden reikiintymistä ja suojaa limakalvoja tulehduksilta. Kuiva suu voi siten johtaa hammasongelmiin, aiheuttaa kiillevaurioita ja ikenien verenvuotoa. Pahimmillaan ientulehdus voi kehittyä parodontiitiksi eli hampaiden kiinnityskudossairaudeksi. Se puolestaan voi altistaa jopa sydän- ja aivohalvauksille. 

Miksi suuta kuivaa?

Kuivaan suuhun voivat vaikuttaa:

  • Ikä. Syljen eritys vähenee iän myötä luonnostaan, joten kuivan suun tunne vaivaa etenkin vanhempia ihmisiä.
  • Sukupuoli. Hammaslääkäriliiton mukaan suun kuivuus on naisilla yleisempää kuin miehillä. Vaihdevuodet voivat lisätä kuivan suun tunnetta.
  • Lääkkeet. Tavallisimmin suun kuivumista aiheuttavat lääkkeet, esimerkiksi monet masennus-, verenpaine- ja astma- sekä allergialääkkeet.
  • Sairaudet. Kuivaa suuta aiheuttavat esimerkiksi Sjögrenin oireyhtymä, nivelreuma ja fibromyalgia, Parkinsonin tauti ja verenpainetauti.
  • Tupakointi. Tupakan polttaminen lisää suun kuivuutta.
  • Sädehoito. Pään ja kaulan alueelle annettu sädehoito heikentää yleensä syljen eritystä.

Mikä auttaa kuivaan suuhun?

  1. Juo vettä. Tunsas juominen on tärkein apu kuivaan suuhun. Vältä sokerisia juomia ja suosi puhdasta vettä.
  2. Pureskele ruoka hyvin. Pureskelu edistää syljeneritystä, joten pure ruokasi huolella. Syö säännöllisesti 4–6 kertaa päivässä ja vältä napostelua.
  3. Hiero öljyllä. Jotkut voivat saada apua ruokaöljyn hieromisesta suun limakalvoille.
  4. Vaihda hammastahna. Aralle ja kuivalle suulle sopii vaahtoamaton hammastahna, jossa ei ole vahvoja makuaineita. Tarkista, ettei tahnassa ole natriumlauryylisulfaattia – se tuottaa vaahtoa. Muista käyttää fluorihamamstahnaa, sillä fluori ehkäisee hampaiden reikiintymistä.
  5. Imeskele tabletteja. Syljen eritystä voi stimuloida pureskelemalla ksylitolipurkkaa tai -pastilleja. Kaikenlaiset ksylitolituotteet sopivat tarkoitukseen, mutta esimerkiksi Xylimind Oy on kehittänyt Betadent-nimisen pastillin erityisesti kuivasuisille.
  6. Hae apua apteekista. Apteekeissa myydään tekosylkivalmisteita ja geelejä, jotka pitävät suun kosteana vettä pidempään. Niitä voi käyttää erityisesti yöllä. 
  7. Vältä alkoholia ja runsasta kahvin ja teen juontia. Ne kuivattavat suuta. Vältä myös alkoholipitoisten suuvesien käyttöä.
  8. Pese hampaat. Puhdista hampaat huolellisesti aamuisin ja iltaisin. Lankaa aina myös hammasvälit, jotta ehkäiset ientulehdusta.

Lähteet: hammaslääkäriliitto.fi, terveyskirjasto.fi ja Paavo Kuusela, Xylimind Oy:n tuotekehittäjä

 

 

"Kun sairastaa lisäkilpirauhasen liikatoimintaa, mitä laboratoriokokeita otetaan vuosittain? Omaa liikatoimintaani hoidettiin leikkauksella ja lääkkeillä, mutta nyt vain seurataan."

- Mummo Savosta 60v

Lääkäri Risto Laitila vastaa:

Lisäkilpirauhaset ovat pieniä rauhasia kilpirauhasen syleilyssä. Ne erittävät kalkkiaineenvaihduntaa säätelevää hormonia.

Joskus yksi tai useampikin lisäkilpirauhanen alkaa kasvaa ja samalla erittää ylenpalttisesti parathormonia. Parathormoni puskee luustosta vereen kalkkia liiaksi asti. Tila on hyperkalsemia ja se voi aiheuttaa hermosto- ja lihasoireita tai kohonnutta verenpainetta.

Leikkaus parantaa liikatoiminnan lähes aina, mutta noin viidelle prosentille potilaista näin ei käy.

Jos tilanne on tyydyttävä, kerran pari vuodessa tarkistetaan veren kalkkitase. Myös munuaisten toimintaa seurataan. Jos näissä tapahtuu huolestuttava muutos huonompaan, hoitolinjaa tarkistetaan. Uusintaleikkauskin on mahdollinen.

Täältä löydät kaikki ET:n kilpirauhaseen liittyvät artikkelit!