Toimittaja Reija Ypyä on kuumuuden siedon asiantuntija, sillä hän käyttää talvellakin t-paitaa eikä neuleita löydy kaapista lainkaan. Lue, miten hän pärjää helteellä.

Tässä ovat Reija Ypyän vinkit siedettävään yöuneen helteisinä öinä. Mikä estää kokeilemasta näitä yhdeksää vinkkiä? Ne toimivat!

Voit myös kertoa jutun lopussa olevassa kommentointikentässä omat niksisi helleöiden selättämiseen.

 

1. Älä jumitu makuuhuoneeseen, vaan etsi kotisi viilein paikka. Sängyn tai ainakin patjan voi siirtää keittiöön, saunaan tai eteiseen. Omakotiasujilla on vieläkin enemmän vaihtoehtoja: kellari, autotalli tai pihan puuvaja.

2. Jos kumppanista toinen on viluisa, eriytykää suosiolla helleöinä eri paikkoihin nukkumaan.

3. Hyödynnä parveke. Minä ostin helposti kasaan laitettavan 1–2 hengen festariteltan parvekkeelle. Kunnon patjan ja petivaatteiden kanssa uni tuli siellä makoisasti. Parvekkeella voi nukkua myös sängyssä tai riippukeinussa ja ötökkäkammoinen hankkii verkon sänkynsä päälle.

4. Ikisuosikkini on nostaa patja avoinna olevan parvekkeen oven eteen olohuoneeseen ja nukkua siinä. Ulkoa käy aina jonkinlainen tuulenvire. 

5. Aikoinaan ilmastoimattomissa Kreikan hotelleissa keksitty konsti puree Suomessakin. Kastele aluslakana ja peittona toimiva aluslakana kevyesti vedellä sumutuspullon avulla. Nihkeissä lakanoissa on ihanan viileää köllötellä! Toista kuuri tarpeen mukaan ja suihkauta myös ihosi märäksi sumutuspullolla.

6. Laita aluslakana, tyynyliina ja peittona toimiva lakana pakastimeen pariksi tunniksi.

7. Erilaiset tuulettimet auttavat, mutta on tärkeää etsiä sopiva korkeus sille, mistä puhallus tulee.

8. Mikään ei estä menemästä yhdeksi yöksi ilmastoituun hotelliin. Kahden hengen yö on halvimmillaan noin 60 euroa.

9. Jos haluaa tyynyn viileäksi, sen alle tai paksun tyynyliinan sisään voi laittaa pienen kylmäkallen.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: