Ilkka Pirhosen harrastama Cross Training on samankaltainen laji kuin Crossfit, joka on tarkoin suojattu tuotemerkki.
Ilkka Pirhosen harrastama Cross Training on samankaltainen laji kuin Crossfit, joka on tarkoin suojattu tuotemerkki.

Ilkka Pirhonen, 58, oli vuosia liikkumatta. Cross Trainingin avulla hän pääsi hyvään kuntoon. Jälkikäteen rääkki tuntuu aina hyvältä.

”Kun viisikymppisenä sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, sain nopeasti kymmenen lisäkiloa. Tupakanpolton lopettaminen toi toiset kymmenen kiloa.

Kokeilin kaikenlaisia temppuja painon pudottamiseksi, mutta aina juhlapyhien aikaan suurella kieltäymyksellä pudotetut kilot palasivat. Se turhautti entistä hoikkaa poikaa.

Kun urheilullinen pikkuveljeni aloitti muutama vuosi sitten Crossfitin, minäkin kiinnostuin rankasta lajista. En ollut harrastanut liikuntaa vuosiin ja pohdin, pärjäänkö siinä ylipainoisena. Päätin, että voin olla ylipainoinen, mutta ainakin tosi hyväkuntoinen sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Yksinkertaiset iikkeet toimivat, koska ne tehdään tehokkaasti.”

Crossfitissa tai Cross Trainingissa, niin kuin sitä meidän salilla kutsutaan, huhkitaan kunnolla. Joka treenikerralla kehitetään nopeutta, kestävyyttä ja lihaskuntoa. Liikkeet ovat yksinkertaisia mutta toimivat, koska kaikki tehdään tehokkaasti. Treenissä saatetaan vaikka kyykätä niin kauan kuin jaksetaan, kolme minuuttia, ja sitten pidetään huilitauko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aloittamistani motivoi se, että olen vaimoni omaishoitaja. Haluan pysyä kunnossa. Sain houkuteltua itseni ikäisen naapurini mukaan harjoituksiin. Kerroin hänelle, että kyseessä on herrasmiesten kuntojumppa, vaikka tämä on nuorten ihmisten rääkkiä. No, onneksi hänkin ihastui lajiin.

Cross Trainingissa treenataan kutakin liikettä täysillä tietty aika, sitten huilitaan.
Cross Trainingissa treenataan kutakin liikettä täysillä tietty aika, sitten huilitaan.

Alkuun yritin liikaa, enkä aina saanut treenin jälkeen saada unta. Pyrin käymään tunnilla kolme kertaa viikossa, ja kerran viikossa käyn jossakin kehonhuolto- tai venyttelyjutussa.

”Kun toistakymmentä nuorta naista kannustaa vieressä, jaksan kummasti vielä pari  punnerrusta.”

Minua kiehtoo lajin kurinalaisuus. Valmentaja on aina valmiiksi miettinyt liikkeet. Porukan tuki on mahdottoman tärkeää, yksin en pystyisi näihin suorituksiin. Kun toistakymmentä nuorta naista vieressä kannustaa vanhaa äijää, siinä menee kummasti vielä pari ylimääräistä punnerrusta.

Olin pari vuotta sitten moottoripyöräonnettomuudessa ja jouduin pitämään yli vuoden treenitauon. Sen jälkeen kesti kuukausia, ennen kuin palasin salilta ilman että oli ihan tapetun madon olo.

Lähes joka treenissä vedetään äärirajoille, vaikka tekeminen pyritäänkin sovittamaan jokaisen oman kunnon mukaan. Kunnon kohenemisen näkee siitä, kuinka paljon voi lisätä painoja ja kuinka liikkeet nopeutuvat.

”Osaan kantaa kiloni – nykyään minulla on siihen voimaa.”

Ilkkaa kiehtoo Cross Trainingin kurinalaisuus.
Ilkkaa kiehtoo Cross Trainingin kurinalaisuus.

Teen harjoituksissa kaiken, minkä pystyn. Tavoitteenani on säilyä mahdollisimman pitkään hyväkuntoisena. Painoni on nyt 100–105 kiloa, kuten ennenkin, mutta läski on osin muuttunut lihakseksi, vaikka olen yhä hyvän ruuan läheinen ystävä. Osaan kantaa kiloni, minulla on siihen nykyään kropassa voimaa.”

Ilkan vinkit

  1. Haluatko nostaa kuntoa yksin vai porukassa? Jos kaipaat ryhmän tukea, cross training voi sopia sinulle.
  2. Harjoitukset eivät koskaan tunnu erityisen hyviltä. Palkinto odottaa hyvänä olona vasta treenin jälkeen.
  3. Ota huomioon oma kuntosi. Jos treenaat heti alussa liian lujaa, motivaatio on vaarassa kadota.

Artikkeli on julkaistu myös ET-lehden numerossa 19/2017.

Ilkka on kertonut ET:lle myös arjestaan omaishoitajana. Lue juttu:

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla