Himosoutaja Erkki Oikarisen aamulenkki on 10 kilometrin soutu merenlahdella. Talviaikaan hän tietysti veistää soutuveneitä.

Elimistöä kohtuullisesti kuormittava liikuntamuoto, jossa saa jopa istua, sopii ­oikein hyvin yli 55-vuotiaille, Erkki Oikarinen kehuu kuntosoutua.

Oikarinen on itse hyvä esimerkki soudun siunauksista. Hän asuu Espoossa joen varrella ja lähtee joka aamu kuudelta merenlahdelle soutamaan 10 kilometrin lenkin.

Oikarinen käyttää veneessään liukuvaa penkkiä, joten käytössä ovat melkein kaikki kehon suuret lihasryhmät päästä varpaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Kun suuret lihasryhmät tekevät töitä, ­hapensaanti kehittyy, Oikarinen muistuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oikarinen alkoi taittaa matkoja soutaen jo lapsuudenmaisemissaan Kainuun Hyryn­salmella, mutta etelään muutettua soutamiseen tuli pitkä tauko.

Suosittelemme: 76-vuotias himolautailija Kauko – "Tunnen hallitsevani luonnonvoimia"

Soutuveneiden tekijä

Oikarinen valittiin 1980-luvun lopulla ­Suomen Soutuliiton päävalmentajaksi ja kilpa­soudun kehittäjäksi. Siinä vaiheessa ­soutu alkoi taas maistua hänelle itselleenkin.

Eläkepäivien kynnyksellä Oikarinen meni veneenrakennuskurssille ja alkoi tehdä soutu­veneitä, joita on syntynyt eläkepäivillä jo nelisenkymmentä.

– Kaupasta ei oikein saa kunnon soutu­veneitä, sillä ihmiset haluavat mökki­veneikseen lyhyitä ja leveitä veneitä, jotka soveltuvat paremmin katiskojen kokemiseen kuin soutamiseen. Kun harrastaja astuu ensi kertaa hyvin liukuvaan soutuveneeseen, hän säikähtää sen kiikkeryyttä, Oikarinen kertoo.

"Kaupasta ei oikein saa kunnon soutu­veneitä."

Hyvä soutuvene on pitkä ja sutjakka ja syrjäyttää mahdollisimman vähän vettä. Se on tavallista soutuvenettä kiikkerämpi mutta paljon suuntavakaampi ja nopeampi. Sellaisella veneellä kokenut soutaa kevyesti yli 50 kilometriä päivässä.

Aloittelijalle riittää puoli tuntia yhteen suuntaan ja takaisin.

– Jos paluumatkalle sattuu vastatuuli, aika voi tuplaantua, Oikarinen muistuttaa.

Mielenkiintoinen artikkeli: Pirkko Arstila avoimena – "Maailma muuttui, kun aloin syödä toisin"

"Vaasasta Uumajaan"

Kun kunto kasvaa, matkaa voi lisätä. Jos soutumatkoilla kaipaa seuraa, kannattaa ottaa yhteyttä lähimpään kirkkoveneseuraan.

Oikarinen on ylittänyt Espoon soutajien ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan yhteisessä kirkkoveneporukassa muun muassa Suomenlahden ja Äänisen.

– Parhaillaan tutkimme mahdollisuutta soutaa Vaasasta Uumajaan. Haaveilen myös soutavani kaikki Suomen suuret järvialueet. Järven kokeminen järveltä on ihan eri asia kuin rannalta, Oikarinen sanoo.

Kuntosalien soutulaitteet soveltuvat soututekniikan ja -kunnon harjoittelemiseen, mutta järvien ja merien soutajalle niissä on yksi paha puute.

– Maisema ei vaihdu.

Lue myös: Eläkeläiset Päivi ja Heikki tekivät sen, mistä moni haaveilee: "Huolet jäivät"

Tämä saa miehet liikkeelle

  • Suomen Aikuisurheiluliitossa on 11 000 jäsentä, joista 3 500 eläkeikäisiä.
  • Miesten osuus jäsenmäärästä on 70 prosenttia.
  • 23 prosenttia jäsenistä on aloittanut kilpaurheilun aikuisena, vanhimmat heistä yli 70-vuotiaina.
  • Suosituimpia ovat keskimatkan juoksut, pikajuoksut ja pitkät matkat.
  • Aikuisurheilija harjoittelee keskimäärin kolmesti viikossa.
  • Yli 80 prosenttia jäsenistä kokee terveytensä parantuneen aktiiviurheilun myötä.
  • Terveydestä huolehtiminen ja kunnon kehittäminen olivat tärkeimmät syyt harjoitteluun.
  • Kakkoseksi ylsi harrastamisen yhteisöllisyys.
Sisältö jatkuu mainoksen alla