Helsingin Kansallismuseo on yksi Suomen suosituimmista museoista.
Helsingin Kansallismuseo on yksi Suomen suosituimmista museoista.

Lenkkarit nurkkaan ja dieettiohjeet roskakoriin. Jos haluaa elämäänsä lisävuosia, kannattaa käydä museoissa.

Nyt on hyvä syy lähteä museokierrokselle. Tutkimusten mukaan kulttuuriharrastukset ja museoissa käyminen lisäävät elinvuosia ja parantavat elämänlaatua.

– Museossa vieraileminen on aina virkistävä kokemus, sanoo Suomen kansallismuseon ylijohtaja Helena Edgren.

Hän uskoo, että erityisen hyvää museovisiitti tekee silloin, kun käy porukalla näyttelyssä ja saa vielä keskustella siitä ystävien tai museon edustajien kanssa.

– Olemme muun muassa pakanneet matkalaukkuun vanhoja tavaroita ja käyneet vanhainkodeissa keskustelemassa niiden herättämistä muistoista ja kokemuksista. Museossa taas on toiminut vapaaehtoisryhmä museo-oppaina ja heille on esitetty aina paljon kysymyksiä, Edgren sanoo.

Taide avaa uusia polkuja

Helena Edgren painottaa myös, että historiallisissa museoissa käynti on tärkeää, koska ne synnyttävät katsojissa ajallista jatkumoa.

– Kävijät nauttivat, kun näkevät museoissa vanhoja esineitä, mutta myös asioita ja tavaroita, jotka ovat heille tuttuja. Kansallismuseon näyttely, joka esittelee 1900-luvun Suomea, on hyvä esimerkki tällaisesta, Edgren mainitsee.

Taidemuseoissa elämykset menevät syvälle alitajuntaan ja saattavat avata katsojassa uusia polkuja myös omaan mieleen.

Museokäynti opettaa

Edgrenilla on itsellään monia, monia voimaannuttavia museokokemuksia. Yksi niistä osuu 1970-lvun alkuun, kun hän näki, kuinka taulua restauroitiin kansallismuseossa.

– Tajusin silloin, mitä kaikkea vanhalle esineelle voidaan tehdä. Tekijä myös kertoi työstään, joten pääsin ikään kuin osaksi kokemusta.

 Nykyään Edgren kiertää kansallismuseon näyttelyt läpi vähintään kerran viikossa.

– Tuntuu, että opin joka kerran jotakin. Ne ovat aina vireyttä lisääviä kokemuksia ja aina tavallaan uusia. Eri aikoina näyttelyt näkee hiukan eri kulmasta ja kiinnittää huomiota erilaisiin asioihin ja yksityiskohtiin

Jopa neljä lisävuotta

Tuoreessa Museo-lehdessä dosentti ja kirjailija Markku T. Hyyppä painottaa, että kulttuuriaktiivi – siis myös ahkera museoissa kävijä – saa kolme–neljä vuotta lisävuotta verrattuna sohvaperunaan.

– Kaikki kulttuurin harrastaminen on hyvästä ja museot ovat osa tätä. Museossa ihminen kokee jollain alitajuisella tasolla sosiaalisen läsnäolon, vaikka siellä kävisi yksin, Hyyppä toteaa.

Vierailija

Jos haluat lisävuosia, mene museoon

Mökin muorilla oli hyvää kulttuuriohjelma ideaa. Olen ollut museoissakin ahkera kävijä. Jostain syytä viime aikoina ei ole tullut pahemmin missään käytyä. Syytä korjata tilanne. Tosin ennen oli kaveri mukana, nyt on toisin. Olen aika kehno yksin lähtemään. Museot ovat erittäin hyvä kohde myös sukututkimusta harrastaville. Pienenä vihjeenä.
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto