Lääkekaapilla-sarjassa tunntetut suomalaiset paljastavat hyvinvointinsa tekijät. Kirjailija Raija Oranen syö paljon ravintolisiä ja nauttii hajuvesipilvestä.

  • Suosikkituoksuni

    Rakastan hajuvesiä! Suosikkejani ovat kukkaiset ja naiselliset tuoksut Yvresse, First, Private Collection, Envy. Iltaisin suihkautan ympärilleni jostakin tuoksusta pilven ja nautiskelen.

  • Voiteista parhain

    Käsivoiteita minulla kuluu paljon, mutta käytän ihan Pirkkaa ja Rainbow´ta, halpoja merkkejä. Vartalovoiteista suosin Biothermin keltaista, sitruunan tuoksuista kosteusvoidetta.

  • Ihoni pelastaja

    Nuorena käytin kalliita merkkituotteita, mutta nyt tiedän, että turhaan. Parasta iholle on raikas ulkoilma ja liikunta. Juon pari litraa vettä päivässä.

  • Näillä jaksan!

    Popsin reilusti ravintolisiä: omega 3:a, välillä myös omega 7:aa, karnosiinia, magnesiumia, kalkkia ja D-vitamiinia sekä kromia ja sinkkiä. B-vitamiiniyhdistelmiä otan, jos jalat vispaavat levottomasti tai hermot ovat kireällä.

  • Aina käsilaukussa

    Bepanthenia. Käytän sitä melkein joka vaivaan.

  • Hyvän mielen salaisuus

    Hyvä yöuni on ehdottoman tärkeä. Nousen ylös vasta, kun olen omasta mielestäni riittävän virkeä. Olen jännittäjä ja tarvitsen ikävä kyllä lääkitystä joka päivä. Illalla auttaa mieto rauhoittava ja melatoniini. Aamulla pieni annos serotoniinisieppaajaa eli onnellisuuspilleriä.

  • Suloinen paheeni

    Lopetin tupakoinnin vuonna 1986 ja alkoholinkäytön 2004. Mieluisin tapa rentoutua on mennä kunnon hierontaan ja seuraavana päivä harrastaa jotakin liikuntaa. Venyttely laukaisee jännityksiä.

  • Ihanin aamiainen

    Syön miltei joka aamu ihanan aamiaisen: annoksen hedelmiä tai marjoja, maustamatonta jugurttia ja paahdettuja manteleita. Tällainen setti hellii koko naista!

käyttäjä-393
Seuraa 
Liittynyt28.5.2014

Kirjailija Raija Oranen: "Popsin reilusti ravintolisiä"

Hei hieno kirjailija! Tulipa mieleeni kun luin tavoistasi elää ja ravita terveyttä ja kehoasi. Miten on, kun kuljet netissä, luet, ehkä keskusteletkin. Otatko noista itsellesi ideoita, tai suoraankin tietoa ja vaikutteita? Mistä ammennat inspiraatiot, vai onko kirjailijan työ pelkkää työtä, tietojen hakua vai mielikuvituksen työtä. Olisin iloinen, jos vaivautuisit vastaamaan. Kiitos!
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.