Voiko kortisonia käyttää jatkuvasti? Voiko käytön seurauksena olla osteoporoosi tai lihavuus? Tarkistat faktat tästä.

1. Voiko kortisonivoidetta käyttää jatkuvasti tai pitkään?

Jatkuvassa käytössä kortisonivoide menettää tehoaan, joten käyttö on hyvä rajata pariin viikkoon – näin vähennät myös ihon ohenemisen vaaraa. Moni atopiapotilas, jolla on lääkärin määräämät lääkkeet ihotautinsa hoitoon, käyttävät kaksi viikkoa kortisonivoidetta ja kaksi viikkoa esimerkiksi takroli- tai pimekrolimuusivoidetta.

2. Voiko kortisonivoidetta ja muita voiteita käytää samanaikaisesti?

Samanaikaisesti kortisonia ja takroli- tai pimekrolimuusivoiteita ei pidä käyttää, sillä kortisoni syö muilta lääkevoiteilta tehon.

3. Haurastuttaako kortisoni luustoa?

Kun kortisonia käytetään suun kautta otettuna pitkään ja suurina annoksina,  osteoporoosin riski kasvaa. Huolehdi siis riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista.

Lue lisää: Ethän syö osteoporoosilääkkeitä turhaan?

4. Miten voi suojata luustoani kortisonikuurin aikana?

Jos kortisonia on tarpeen käyttää useita kuukausia tai jos luuntiheys on alhainen, luustoa voi suojata osteoporoosilääkkeillä.

Vinkki: Tämä on turvallinen määrä D-vitamiinia!

5. Sopiiko kortisonipiikki polven nivelrikkoon kivunpoistajaksi?

Kortisonipiikki esimerkiksi polven nivelrikkoon tai olkapään tai lonkan kipuihin on hyvä hoitomuoto – joskin turhan vähän käytetty. Pistoshoito vähentää kulumakohdan tulehdusta ja turvotusta sekä kipuja.

6. Kuinka kauan kortisonipiikin teho kestää?

Yleensä useita viikkoja.

7. Sisältävätkö apteekin reseptittömät nenäsuihkeet kortisonia?

Joissakin valmisteissa kortisonia on. Ne vähentävät limakalvon tulehdusreaktiota ja lievittää muun muassa allergisen nuhan oireita. Kortisonisuihkeet ovat eri asia kuin nenän verisuonia ja limakalvoja supistavat suihkeet. Kortisonisuihkeita, toisin kuin supistavia suihkeita, voi käyttää vaaratta ympäri vuoden.

Astman ja keuhkoahtaumataudin hoidossa käytetään hengitettäviä kortisonilääkkeitä.

8. Aiheuttavatko kortisoni-inhalaattorit suun sientä?

Kortisonin pitkäaikainen käyttö voi kasvattaa suuhun sientä eli sammasta. Jos suussa alkaa maistua pahalta ja metalliselta ja suu kuivuu, käynti suuhygienistilla auttaa. Sammasta voi ehkäistä kurluttamalla vettä kortisonilääkkeen oton jälkeen.

9. Aiheuttaako kortisoni turvotusta?

Kortisoni voi lihottaa silloin, kun sitä joutuu käyttämään pitkään. Turvotus voi olla vain kudosten nesteilyä, mutta lääke voi tuoda muassaan myös suoranaisia ylikiloja. Näin siksi, että kortisoni lisää ruokahalua. Runsas kuidun saanti vähentää tunnetusti lihottavien herkkujen himoa.

Vinkki: Näin pääset irti makeanhimosta!

10. Väsyttääkö kortisoni?

Käyttöön liittyy joskus psyykkisiä oireita. Siinä, missä yhtä kortisoni väsyttää, toinen saa siitä ylimääräistä potkua. Puhu lääkärillesi, jos kortisonilla tuntuu olevan mielialavaikutuksia.

Lue lisää: 5 keinoa eroon väsymyksestä

Asiantuntijana lääkäri Pirkko Paakkari, Duodecim.

Vierailija

Kortisoni - tarkista nämä 10 faktaa ennen kuin aloitat!

Ei sanaakaan siitä, milloin kortisonia tulisi ottaa, jos sitä on pakko käyttää? Minulle määrättiin astman pahenemisvaiheen hoitoon pillerimuotoista kortisonia, jota jouduin sitten aikanaan ottamaan. Otan aamulääkkeet ja vitamiinit yleensä aamiaisen jälkeen, tuolloin yhdeksän jälkeen ja otin siis kortisonin siinä ohessa. Jalat turposivat aivan järjettömästi, kenkien saumat ihan kirjaimellisesti natisivat ja tätä jatkui, kunnes älysin ottaa selvää MILLOIN suun kautta otettava kortisoni kannattaa...
Lue kommentti
Hakala Anja

Kortisoni - tarkista nämä 10 faktaa ennen kuin aloitat!

Miksi tässä artikkelissa on käsitelty niin suppeaa määrää kortisonin haittavaikutuksista ???? On aika jo reumalääkäreiden kertoa potilailleen jotka joutuvat aloittamaan kortisoni lääkityksen, myös laajasti lääkkeen haittavaikutuksista. ja jos ei viitsi/halua kertoa, olisi potilaille ehdottomasti annettava kotiinviemisenä lista mitä kaikkea haittoja voi olla odotettavissa. Tämä on iso ongelma monille esim reumasairauksia sairastaville uusille potilaille ja myös heille jotka jo ovat jonkin aikaa...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju