Avantoon pulahtaminen on nopein keino saada mielihyvähormonit hyrräämään. Kaupan päälle saat seitsemän muuta hyvää vaikutusta.

Avantouinnin harrastajat hehkuttavat pulahduksen jälkeistä hyvää oloa, mutta kylmän veden suotuisista vaikutuksista on myös tutkimustietoa.

Kun ihminen menee kylmään veteen, ihon lämpötila laskee, hengitys sekä sydämensyke kiihtyvät ja verenpaine nousee. Jos avannossa oleskellaan kastautumista pidempään, hengitys ja syke alkavat hidastua ja verenpaine laskea.

Nopea kylmäaltistus saa myös hormonit liikkeelle: kortisolin ja endorfiinin eritys lisääntyy. Kudosten jäähtyminen ja kortisoli yhdessä estävät kiputuntemusta, ja endorfiinit puolestaan saavat aikaan mielihyvän tuntemuksen.

– Avannossa käyminen on kuin poimisi rusinat pullasta. Mielihyvähormonit lähtevät erittymään välittömästi, mutta jos pyrkii samaan vaikkapa lenkillä, niin juoksua saa jatkaa tunninkin verran, sanoo TTL:n tutkimusprofessori ja Oulun yliopiston professori Hannu Rintamäki.

Avantouinti lievittää esimerkiksi nivelkipuja. Moni reumaa sairastava saa kipuihinsa helpotusta säännöllisellä avantouinnilla.

Saksassa on tehty tutkimusta kylmävesiuinnista. Saksalaistutkimusten mukaan kylmässä vedessä oleilu lisää myös antioksidanttien määrää elimistössä. Uinnissa kylmäaltistus tosin kestää yleensä pidempään kuin avantopulahduksessa, joten tulosta ei voi suoraan yhdistää avantouintiin.

"Avannossa käynti on hyvin intensiivinen kokemus. Kun sen on tehnyt, tietää olevansa olemassa."

– Elämässä on nykyään aika vähän huippukokemuksia – sisällä on lämmin, vaatteet suojaavat erilaisilta sääilmiöiltä ja useimpien työ on kevyttä – avannossa saa kerralla perinpohjaisen elämyksen. Ja tuleehan siitä tunne, että uskalsinpas, Hannu Rintamäki luettelee.

Avantouinti auttaa painonhallintaankin?

Avantouinti koetaan virkistävänä, ja monella myös yöuni paranee. Tämä liittynee vuorokausirytmiin. Kylmä vesi terävöittää aistit ja antaa aivoille aikamerkin: nyt ollaan aktiivisia. Kun kroppa sen jälkeen rentoutuu, ihminen on valmis lepoon ja uneen.

Jotkut avantouimarit kertovat saaneensa apua ihon kuivuuteen. Siitä ei ole tehty tutkimuksia, mutta vaikutus on mahdollinen. Avantouinnin jälkeen pintaverenkierto kiihtyy ja sitä kautta sen voisi ajatella aktivoivan ihon pintakerrosten aineenvaihduntaa.

Kylmäaltistuksen on todettu aktivoivan niin sanottua ruskeaa rasvaa. Ruskea rasvaa on vauvoilla, ja pitkään luultiin, että se häviää iän myötä. Muutama vuosi sitten saatiin selville, että myös aikuisilla on sitä.

Ruskealla rasvalla on aineenvaihduntaa kiihdyttävä ominaisuus, se siis polttaa energiaa toisin kuin valkoinen rasva, joka vain varastoi elimistön ylimääräistä energiaa. Näin ollen ruskealla rasvalla on merkitystä myös painonhallinnassa, ja voisi ajatella, että kylmäaltistus toimisi edullisesti painonhallinnassa. Ruskeaa rasvaa ja sen ominaisuuksia tutkitaankin parhaillaan useissa hankkeissa.

Saunasta vai ilman?

On makuasia, meneekö avantoon saunasta vai ilman.

– Kokemus on rajumpi, jos ottaa ensin löylyt, vaikka iho ehtiikin yleensä jäähtyä vähän matkalla avannolle, Hannu Rintamäki sanoo.

Pään kasteleminen tekee sekin kokemuksesta hurjemman kuin pelkän kropan pulahdus.

– Kasvojen valelu kylmällä vedellä rauhoittaa sydämensykettä, ja kehon kastaminen kylmään puolestaan kiihdyttää sydämen sykettä. Jos avannossa kastelee myös pään, niin sydän saa kahdenlaista viestiä. Se on suurempi rasite kuin jos pitäytyisi vain vartalon kastautumisessa.

Terve ihminen voi kuitenkin päänsä upottaa, jos se hyvältä tuntuu.

Avanto ei sovi sydänsairaalle

Avantouintia ei pidä harrastaa, jos on sydänkipuja tai jo diagnosoitu sepelvaltimotauti. Sykkeen ja verenpaineen äkillinen kohoaminen voi silloin altistaa sydänkohtaukselle.

Toinen harvinaisempi vaiva, johon avantouinti ei sovi, on kylmäurtikaria. Se on ihosairaus, jossa kylmä vesi saa aikaan kutittavan ihottuman. Siitä kärsivä osaa välttää kylmiä vesiä. Vaiva yleensä helpottaa iän myötä.

Kovin krapulaisena avantoon ei myöskään kannata mennä. Voimakkaaseen krapulaan voi liittyä rytmihäiriöitä, ja ne yhdessä kylmärasituksen kanssa saattavat muodostaa riskin sydämelle.

Pitääkö terveen mutta vähän iäkkäämmän ihmisen käydä lääkärillä, jos haluaa aloittaa avantoharrastuksen?

– Jos tuntee itsensä hyvävointiseksi eikä sydänvaivoja ole ollut, avantouintia voi mielestäni kokeilla ilman lääkärin vastaanottoakin. Ensimmäisille kastautumiskerroille on hyvä ottaa mukaan kokenut avantouimari, joka opastaa ja pystyy tarvittaessa auttamaan avannosta pois, Hannu Rintamäki sanoo.

Ensikertalainen käy avannossa luonnostaan aika nopeasti, kylmätuntemus on yleensä niin voimakas. Siihenkin kuitenkin tottuu.

– Jos avannossa alkaa käydä joka tai joka toinen päivä, niin huomaa, että vähitellen veteen on helpompi mennä. Se johtuu siitä, että elimistö tottuu, ja tarkemmin sanoen aivot tottuvat. Iholla olevat kylmäreseptorit lähettävät aivoille viestin kylmästä. Kun tämä toistuu säännöllisesti, aivot oppivat, ettei kyse olekaan mistään kovin tavattomasta asiasta ja niiden tulkinta kylmäreseptorien viestistä muuttuu. Ne eivät enää kiinnitä kylmään niin paljon huomiota kuin alussa, Hannu Rintamäki selittää.

Näin avanto vaikuttaa

  • Saa endorfiinit eli mielihyvähormonit erittymään
  • Saa kortisolin erittymään, mikä vähentää kipuja
  • Saattaa lisätä antioksidanttien määrää kehossa
  • Virkistää
  • Parantaa unta
  • Aktivoi ruskeaa rasvaa ja voi vaikuttaa suotuisasti painonhallintaan
  • Saattaa hillitä ihon kuivumista
  • Antaa tunteen uskaltamisesta

Kookosöljyn purskutteleminen suussa on vanha juttu. Myös yrttejä voi purskutella.

Jossain vaiheessa vuotta Suomeenkin tuli tohinalla oil pulling -ilmiö. Se tarkoittaa, että kookosöljyä purskutellaan hyvinvoinnin nimessä suussa.

Mutta kuinka moni on purskutellut suussaan yrttejä? Oreganoa tai esimerkiksi pinaattia?

Se vasta onkin terveellistä – ja kaiken puolin suotavaa. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin sen verran huolellinen, että tarkastaa tuoreesta yrtistä sopivuuden purskutteluun. Sekä mahdollisesti makua täytyy laimentaa vedellä.

Vaikka purskutteleminen ei parantaisi tautia, antaa yrttien pureskelu ainakin raikkaan hengityksen.

Ja ennen kaikkea yrttejä kannattaa suunnata ääntä kohti ruokanautinnon vuoksi.

– Tuoreita, vihreitä yrttejä suositellaan lisättäväksi ruokavalioon, kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo luettelee.

Hän nostaa esiin erityisesti salvian, joka on Suomessa huonosti tunnettu, mutta tehokas tulehduksien ehkäisijä.

Salvia saattaa tehota hankalaan hiivatulehdukseen. Ientulehduksista kärsivä voi valmistaa salviasta väkevää purskutteluvettä.

Antiseptista salviaa on käytetty myös hengitysteiden vaivoihin ja virtsateiden desinfiointiin.

Näin lisäät yrtit ruokaan

Toinen tulehduksia tehokkaasti lievittävä yrtti on rosmariini, jonka haihtuvat öljyt tehoavat myös ihon kautta ja hengittäen. Ihana tapa hoitaa terveyttään on ottaa vaikka rosmariinikylpy.

Yrtit lisätään kypsennettä­vään ruokaan aina loppuvaiheessa, jotta niiden hyvät yhdisteet eivät tuhoudu. Yrteistä kannattaa tehdä teetä.

Salviasta maksimimäärä on neljä lehteä, sillä suurina määrinä voimakas yrtti saattaa aiheuttaa huimausta.

Pinaattia – ja maha kiittää!

Pinaatti kannattaa ottaa terveelliseen ruokavalioon monesta syystä. Sen sisältämien glykoglyserolipidien on huomattu suojaavan suolen
pintaa tulehduksen aiheuttamilta vaurioilta.

Virallisia tutkimustuloksia odotellessa kannattaa nauttia säännöllisesti pinaattikeitosta ja silputa kasvin vihreitä lehtiä salaattiin – etenkin, jos kärsii suoliston alueen tulehduksista.

Pinaatti sisältää runsaasti erilaisia keholle hyvää tekeviä ominaisuuksia, joilla on arveltu olevan vaikutuksta myös ikääntyvien silmien sarveiskalvon rappeutumisen ehkäisemisessä ja torjumisessa.

Pinaatti ja sen runsaaseen lehtivihreään liittyvät yhdisteet ovat nykyisin tärkeitä tutkimuskohteita.

Lähteet: www.kasvikset.fi, Peltola, Aili: Suuri yrtti- ja maustekirja, WSOY 1988, ja Rautavaara, Toivo: Terveysteetä luonnonkasveista, WSOY 1982.
 

Vierailija

Yrttejä suuhun ja purskuttele tulehdukset pois!

Kuvassa houkuttelevan näköisiä yrttejä. Pitäneepä kohta, kun keväälle käännytään, hankkia tommoset omalle ikkunalle ruokapöydän eteen. Siitä niitä on helppo napsia ruokaan kuin ruokaan mausteeksi ja vaikka leivän päälle aamupalalla ja onhan noista silmäniloakin. Myös tutut ExoticGardenin ja Korpikangas Siemenen kevät-kuvastotkin jo saapuivat ja niistä sitten voi alkaa, ellei tilaamaan, niin ainakin ihailemaan tulevan kesän kukkakauneutta. -Elisa
Lue kommentti

Turvonneet ja jäykät sormet kärsivät usein hidastuneesta nestekierrosta. Hieronta on hyvä konsti vetreyttää kovia kokeneita käsiä.

1. Aloita sormien ja kämmenten hieronta rauhallisilla sivelyillä. Lisää sivelyyn hankaavuutta, kun iho lämpenee. Jatka näin muutamia minuutteja.

2. Paras hierontaote sormille on pyörittelevä peukalo-etusormi -ote. Käy tällä tavalla läpi jokainen sormi ja rystynen, varo kuitenkin kipuherkkiä kynsinauhoja

3. Kun siirryt hieromaan kämmentä, voit lisätä voimaa pyörittävään otteeseesi. Kämmentä voi hieroa myös puristelemalla.

4. Kämmen ja sormet pitävät taivuttelusta: Käännä hierottava kämmen ylöspäin ja ”avaa” se varovaisen hitaasti ulkoreunastaan sekä peukalontyvestä – kuin yrittäisit saada kämmenestä tasaisen  levyn. Pidä kämmen ja peukalo taivutteluasennossaan tovi, ja irrota otteesi.

Lähde: Arponen ja Airaksinen/Hoitava hieronta. WSOY.