Avantouinnin vaikutukset huomaa jo ensimmäisen kerran jälkeen - veri kiertää kiivaasti suonissa, keho on täyttyy adrenaliinista ja rohkea suoritus tuo hyvän mielen.

Kylmässä vedessä lisämunuaisesta vapautuu kortisolia ja adrenaliinia, jotka lisäävät lämmöntuottoa, tehostavat verenkiertoa ja kylmänsietoa. Kylmä lievittää selkä-, niska- ja hartiakipuja sekä astman, nivelreuman ja fibromyalgian oireita. Kylmä vesi saattaa vaikuttaa suotuisasti myös masennus- ja nukkumisongelmiin.

Viisi vinkkiä turvalliseen avantouintiin:

  • Ota aina kaveri mukaan. 
  • Siirry avantoon rauhallisesti rappusia pitkin.
  • Ensi kertaa avannossa: käy vain kastautumassa. Hengitä tasaisesti. Varaudu hengen salpautumiseen.
  • Pipo päähän. Tarvittaessa myös hanskat ja tossut.
  • Uinnin jälkeen: pukeudu lämpimästi, juo lämmintä mehua ja nauti olostasi.

Avannossa käyntien määrä, avannossa viipymisen kesto, sekä se käykö saunasta vai ilman ovat yksilöllisiä valintoja; omaa kehoaan kannattaa kuunnella, jotta oppii tietämään mikä sopii itselle. Muista että avantoon ei mennä koskaan sairaana tai alkoholin vaikutuksen alaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lähde: Suomen Latu ry

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aloitin myös avannossa käymisen muutaman vuoden tauon jälkeen.
Ihana olo sen jälkeen,vaikkakin paleli "sisäisesti" n.pari tuntia,mutta olo oli hyvä.Nukutti hyvin monena yönä peräkkäin.Aion jatkaa-suosittelen ns.terveille henkilöille,

Lainaus:

Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille.

Avannossa käynnin jälkeen on niin ihana olo ettei paremmasta väliä. Oman kokemuksen perusteella voin suositella. Olen saanut apua nivel- ja lihassärkyihin. Eron huomaa keväällä kun vedet lämpenee, ei tehoa enää yhtä hyvin. Flunssapiikkiä ei ole koskaan tarvinnut ottaa. Ne taudit kyllä pysyvät poissa, kiertävät minut kaukaa.


Korjaan erheellisen käsityksesi eli flunssaan ei edes ole mitään piikkiä.
Vain influenssaan on ja tänä talvena ei ole influenssaa esiintynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla