Mitä enemmän ikää karttuu, sitä tärkeämpää on hallita painoaan terveellisillä elämäntavoilla ja pudottaa kiloja riittävän hitaasti.

Pysyvät elämänmuutokset onnistuvat paremmin, kun niitä tavoittelee kärsivällisesti. Ihmedieetit eivät ole hyväksi kenellekään, mutta kun ikä ja järki karttuvat, hevoskuurit on syytä unohtaa kokonaan.

– Iän myötä lihakset pienenevät vääjäämättä, vaikka lihaskatoa voidaankin harjoittelemalla hidastaa. Kova laihduttaminen syö nopeasti lihasmassaa, professori Ismo Räihä Turun yliopistosta varoittaa.

Mitä iäkkäämpi painonpudottaja on, sitä tärkeämpi on pysyä liikkeellä!
Vaikka pelkkä liikkuminen ei laihduttaisi grammaakaan, se silti auttaa diabeteksen ehkäisemisessä ja hoidossa. Se vaikuttaa myös edullisesti verenpaineeseen, veren rasva-arvoihin ja veren hyytymistekijöihin.

Terveyden kannalta riittävä painonpudotus on 5–10 prosenttia. Se tekee satakiloisella viisi kiloa. Tavoitteena voi olla myös se, ettei paino enää nouse.

– Tavoitteisiin tarvitaan realismia. Jos ihminen on koko ikänsä ollut hieman pullukka, se luultavasti on hänen normaalipainonsa, eikä siitä ole hänen terveydelleen suurta haittaa. Samoin jos ihminen on koko ikänsä ollut laiha, hän saa olla sitä vanhanakin.

Elämäntapamuutoksen kohti kevyempää painoa voi aloittaa missä iässä tahansa.

– Ihmisen ikävuosia ei kannata tuijottaa, sillä yksilölliset erot ovat suuret. Mutta esimerkiksi kuusikymppisen ei ole myöhäistä vaikuttaa loppuelämäänsä, Räihä sanoo.