Lihavuuden haitat terveydelle vähevät iän myötä. Ylipainon raja onkin yli 65-vuotiailla korkeampi kuin nuoremmilla.

Lihavuus lisää keski-iässä monien sairauksien riskiä, mutta vanhuusiällä lievästi ylipainoiset ovat keskimäärin terveimpiä. Alipaino sen sijaan lisää iäkkäimpien sairastavuuden ja kuoleman riskiä. Hoikkuus sinänsä ei ole vaarallista, vaan painon lasku. 

Kun ikäihminen laihtuu, hän laihtuu aina myös lihaksista. Kun lihakset heikkenevät, sattuu helpommin kaatumisia.  Liikkumista aletaan herkästi varoa ja lihakset surkastuvat entisestään. Tämä voi johtaa raihnaisuuteen.

– Aikuisen normaali painoindeksi on 18,5 – 25, mutta ikääntyneillä se on 23 - 28. Jos ikääntynyt on esimerkiksi 170 senttimetriä pitkä, hän voi olla yhdeksän kiloa painavampi kuin nuorempi henkilö ennen kuin ylipainon raja tulee vastaan, toteaa professori Pertti Mustajoki.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tiukka dieetti on haitallinen

Laihduttamisen tarve riippuu lihavuuteen liittyvistä haitoista. Painoa kannattaa pudottaa, jos ylipaino haittaa liikkumista ja vaikeuttaa arjessa selviytymistä tai jos on lihavuuteen liittyviä sairauksia, kuten diabetes, polven nivelrikko, kohonnut verenpaine tai uniapnea, Mustajoki sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esimerkiksi diabeteksessa jo muutaman kilon painonpudotus parantaa hoitotasapainoa.

Aina ylipainosta ei ole haittaa, lue siitä lisää tästä.

Ikääntyneen elimistö on herkkä rajuille muutoksille, ja tiukat dieetit ovat erityisen haitallisia lihaksille. Sen vuoksi rajuja dieettejä pitää välttää.

– Maltillinen kaloreiden vähentäminen sen sijaan sopii myös ikääntyville. Liikuntaa kannattaa lisätä mahdollisuuksien mukaan. Liikunta auttaa säilyttämään toimintakykyä ja sen avulla laihdutetut kilot pysyvät paremmin pois, Mustajoki toteaa.

Ikääntyvälle laihduttajalle tärkeää:

  • Laihduta hitaasti, 200 – 500 grammaa viikossa.
  • Syö säännöllisesti kolme ateriaa päivässä ja tarvittaessa välipaloja.
  • Syö tavallista enemmän proteiinipitoisia ruokia. Riittävä proteiinimäärä auttaa ehkäisemään lihaskatoa.
  • Huolehdi riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista.

 

Vierailija

. kirjoitti:
Voisitte ihan tehdä artikelit kaikki kerhot olivat ne eläkeläis, matalankynyksen ymm kerhoja,mitä tarjotavaa heillä on esimeksi eläkeläisille?.Ilmasta kahva.pulla,kaukua ties mitä kalori pommia.Kun jokaisella kuitenkin iän myötä vatsa makarat. Ja sanotan ota 1 pulla / Kesi tai karkki ei lihota.Kyllä lihotaa  koska se pulla tulee tavaksi  ymm.Kaikkialla!  JA sen tuoma sokeri koukku!

Eihän niitä pullia ym siellä kerhoissa kenenkään pakko ole syödä ja kahvinkin voi juoda ilman sokeria. Itse en koskaan ota missään kerhossa kahvia ja pullaa vain siksi että ne on ilmaisia ja niitä tyrkytetään, sanon vain että kiitos mutta en käytä ja se on riittänyt. Kahvia kyllä juon, mutta vain mukillisen aamulla ja makeita leivonnaisia en syö .

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kertoisipa joku, miten saa parhaiten painon nousemaan.

Terveellinen ruoka ja liikunta unohtamatta veden juontia ilman makeutuksia.

Rasvan ja sokerin syönti makeuden himoihin ongelma joka nostaa painoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla