Internet on pullollaan jumppavideoitaja kotitreeniohjeita. Poimi tästä vinkit!

Tarkista ilmaistarjonta

Kotiharjoitteluvideoita on verkossa runsaasti. Etsi niitä aluksi vaikkapa Youtubesta hakusanalla "kotijumppa".

Lempijumppasi saat esiin samalla tavalla hakusanatoiminnon avulla.

Nostalgista pumppausta

Muistathan Annen ja Eevan? Kaksikon iltajumpat löytyvät taas Yle Areenasta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kokeile, nouseeko jalka vielä kuin 80-luvulla tai miten sujuu kolmitahtinen loikkiminen pitkin olohuoneen lattiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täsmäohjeita tarpeeseen

Jos kärsit nivelkivuista, löydät sopivia liikkeitä sambasta saunajoogaan Reumaliiton sivuilta.

UKK-instituutin ohjeilla vetreytät niskakivut tai rasitat reisiä, ja Selkäliitto neuvoo pehmeät tavat notkistaa rankaa.

Maksatko kuntosalimaksua?

Monet kuntosalit jakavat nyt poikkeusoloissa jäsenilleen virtuaalisia liikuntapalveluita nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Tarkista oman salisi tarjonta.

Jotkut salit jakavat virtuaalijumppia kaikille ilmaiseksi.

Maksullista hikeä

Maksullisia tarjoajia on monenlaisia ja -tasoisia. Kotimaisesta Yogaia-palvelussa on jumppia kahvakuulasta pilatekseen.

Todellinen pilateksen aarrearkku on myös yhdysvaltalainen nettiliikuntapalvelu Pilatesanywhere.

Välineet kuntoon

Kotijumppa onnistuu yleensä ilman mitään välineitä, mutta hiukan liikkeitä pehmittävä jumppamatto lattialla on hyvä.

Lisätehoa saat vastuskuminauhasta, pilatespalloista ja -renkaasta. Ne voit tilata kätevästi kotiin verkkokaupoista.

Ilmaisia ohjelmia

areena.yle.fi; youtube.com; reumaliitto.fi, selkakanava.fi; ukkinstituutti.fi; ikainstituutti.fi

Maksullisia palveluita

yogaia.fi; pilatesanywhere.com; treenaakotona.com; lesmills.com

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 8/2020.

Vierailija

Joogat saa jäädä omaan oloonsa.

Lihasten tehokkuutta on syystä harjoiteltava minun, 70-vuotiaan. Joskun nuorena nauratti tutkimus, jossa todettiin, ettei lihaksia kehity enää 87 ikävuoden jälkeen.  Nyt sitten on kehitettävä lihaksia, että ne kykenisivät toimimaan myöhemmin, etteivät surkastuisi.

Venyttely ja tasapaino, miten tärkeä asia. Minulla on erityyppisiä pieniä laitteita ja  eri levyisiä joustavia kuminauhoja unohtamatta. Tulisi vaan käytettyä, normaalia hyöt<liikuntaa on rempasta puutarhan hoitoon . Selkä ja sitä ympäröivät lihakset on kuin korsetti koko ruumiille. Kunhan nivelrikko olisi minua enemmän suojannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla