Hyvinvoinnin pohja rakentuu pienistä arkisista liikuntateoista. Yhdistä ne rutiineihisi, niin liikkumisesta tulee päivittäinen tapa.

1. Jumppaa sängyssä

Hyödynnä aamun loikoiluhetki ja jumppaa samalla lantionpohjaa. Tämä unohtuu usein, vaikka se on tärkeää etenkin ikääntyville. Supista lantionpohjan lihaksia ensin nopeasti 5–10 kertaa. Tiivistä sitten voimakkaasti ja laske viiteen. Rentouta hitaasti ja toista viisi kertaa.

2. Venyttele ovensuussa

Lemmikkieläimet venyttelevät noustessaan – mikset sinäkin? Kun nouset sängystä, pysähdy ovensuuhun. Laita kämmenet ovenkarmeille ja nojaa eteenpäin. Venytys avaa rintakehää. Tartu sitten kaksin käsin ovenkahvaan ja köyristä selkää kuin kissa.

3. Treenaa tasapainoa pesulla

Seiso hampaita harjatessasi yhdellä jalalla 10 sekuntia, vaihda jalkaa ja toista. Nouse päkiöille ja tee pumppausliikettä. Laskimoverenkierto käynnistyy. Liike on vaikeampi, kun käytät tavallista hammasharjaa sähköhammasharjan sijasta.

4. Tee kävelystä hauskempaa

Tee lenkistä hauskempi ja pyydä ystävä seuraksi. Jos se ei onnistu, ota mukaan kännykkä ja bluetooth-kuulokkeet. Soita tuttavalle ja vaihda kuulumisia reippailun ajan. Tai kuuntele musiikkia tai äänikirjaa. Muista kuulokkeet, jotta saat kädet heilumaan vapaasti.

5. Hyödynnä televisionkatseluhetket

Tee television katselusta terveysteko. Päätä, ettet saa istua sohvalle ennen kuin olet kyykännyt. Seiso selkä sohvaan päin, kyykkää niin että takapuoli osuu sohvaan ja ponnista ylös. Toista 10 kertaa. Voit kirjoittaa muistilapun sohvapöydälle, jotta muistat kyykkäillä.

6. Tanssi villisti

Ennen iltasuihkua on aika hullutella. Laita lempikappaleesi soimaan ja tanssi, vetkuta ja twistaa itsesi hikiseksi. Tanssiminen vahvistaa lihaksia, hoitaa sydäntä ja virkistää aivoja. Älä ajattele miltä näytät, pidä vain hauskaa. Ja jos hikoat, ei haittaa - olethan juuri menossa suihkuun!

Asiantuntijana fysioterapeutti Riikka Ilmivalta, Virkisteri Oy.