Lukeminen tekee hyvää päälle, mutta voi olla niskalle tuskallista. Pienillä kikoilla voit kuitenkin välttää niskavaivat.

Moni meistä kellahtaa illalla sänkyyn kirjan kanssa, mutta harva asettelee itsensä kovin ergonomiseen asentoon. Selinmakuulla niska jää helposti kenoon, vaikka sen tukisikin tyynyllä ja painavaa kirjaa pidellessä hartiaseutu jännittyy.

Tempur Original -tyyny antaa niskalle optimaalisen asennon, kun nukkuja on kyljellään. Saatavilla neljä eri kokoa. M-koko 129 e.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Miten asennosta saisi hartioille ja niskalle hyvän?

– Itse istun mieluiten nojaten sängyn päätyyn, jolloin saan seinästä tai sängystä tuen selälle. Kirja voi olla sylissä tai lukutelineessä. Laitan selkäni taakse pienen tyynyn, joka tukee selän luonnollista notkoa, sanoo fysioterapeutti Marianne Kyrklund.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Puisen kirjatuen avulla kädet ja hartiat saavat olla rentoina. Tuen kaltevuutta voi säätää. 48 e.

Kylkimakuuta voi myös kokeilla, mutta silloin pään alla olisi hyvä olla melko paksu tyyny, jotta niska pysyy suorassa. Tässä asennossa on myös helpompi pidellä kirjaa kuin selinmakuulla.

– Yleensä asentoa kuin asentoa olisi hyvä vaihdella, jolloin verenkierto elpyy.

Eyewear from Barcelonan lukulasit kulkevat kaulassa tai nenänvarrella magneetin ja kaaren varassa. Laseihin saa omat vahvuudet optikolla. 77 e.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla