Lantionpohjan lihaksia voi treenata vaikka telkkaria katsoessa.
Lantionpohjan lihaksia voi treenata vaikka telkkaria katsoessa.

Lantionpohjan lihasharjoittelu on tärkeää myös miehille: se auttaa virtsankarkailuun ja seksuaalitoimintojen häiriöihin. Onneksi treeni on helppoa ja sitä voi tehdä missä vain. 

Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat ilmetä ulostamisen, virtsaamisen ja seksuaalitoimintojen yhteydessä. Tällaisia voivat olla muun muassa virtsan varastoitumishäiriöt ja rakon tyhjentymishäiriöt, yhdyntäkivut sekä erektiohäiriöt.

Lantionpohjan lihasten harjoittelu toimii erinomaisesti virtsankarkailun tukihoitona. Virtsaputken resistenssiä pyritään parantamaan häpy-häntäluulihaksen harjoittelulla. Harjoitukset tukevat myös lantiopohjalihaksia.

Lantionpohjan lihasharjoitukset voivat parantaa merkittävästi myös seksuaaliterveyttä. Jumpasta voi olla hyötyä miehille, jotka ovat kärsineet ennenaikaisesta siemensyöksystä tai kyvyttömyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Treeni on hyödyksi myös, jos edessä on leikkaus, jossa hoidetaan eturauhasen liikakasvua. Lantionpohjan lihaksia kannattaa harjoittaa jo ennen operaatiota. Treeni helpottaa toipumista ja parantaa miehen suorituskykyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin treenaat lantionpohjan lihaksia

Lantionpohjan lihasten harjoittaminen on huomaamatonta, se ei näy päällepäin. Voit siis tehdä treeniä missä ja milloin vain. Et tarvitse harjoitusten tekemiseen välineitä, kuntosalikorttia tai ylimääräistä aikaa.

  1. Ensin on opeteltava tunnistamaan oikeat lihakset. Asetu selinmakuulle polvet koukussa. Supista kevyesti peräaukkoa ja virtsaputkea, kuin pidättäisit ulostetta ja virtsaa. Pidä supistus 5 sekunnin ajan. Rentouta 10 sekuntia ja supista taas.
  2. Kun olet varma, että supistat juuri lantionpohjan lihaksia, voit supistaa niitä esimerkiksi aina, kun nouset tuolilta, aivastat tai nostat taakkaa.
  3. Harjoituksia täytyy tehdä säännöllisesti ja mielellään 5–10 kertaa kerrallaan.
  4. Lantiopohjan lihaksia voit harjoittaa myös seisoen. Vedä alavatsaa ja napaa sisään ja selkään päin ikään kuin laittaisit jalkaan vähän liian pieniä housuja. Toista sama muutama kerta.

 

Artikkeli on julkaistu alun perin ET Terveys -lehden numerossa 3/2016.

Vierailija

Mies, ennen kuin innostut kuuntele hälytyskellojen soittoa. Tuossa osoitteessa on ansa. Ru on venäläinen maatunnus ja net antaa epäluotettavan kuvan osoitteesta. Suomi24 on hämäystä.

Ajattele yläpäälläsi ennen yhteydenottoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla