Uusissa ravitsemussuosituksissa yli 75-vuotialle suositellaan 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. Joidenkin lääkärien mielestä tämä on liian vähän: ikääntyvien luuston terveys edellyttäisi jopa 100 mikrogramman annosta.

Onko isoista annoksista D-vitamiinia pitkäaikaisessa käytössä hyötyä vai haittaa - sitä ei vielä tiedetä. Nyt Itä-Suomen yliopistossa alkaa kuitenkin viisivuotinen hanke, jossa tutkitaan  isojen D-vitamiiniannosten pitkäaikaisvaikutuksia.

Uusissa ravitsemussuosituksissa ainoastaan yli 75-vuotialle suositellaan 20 mikrogramman päivittäistä D-vitamiiniannosta ja muille 10 mikrogrammaa päivässä. Julkisuudessa monet ovat ihmetelleet, miksi D-vitamiinisuosituksia ei nostettu.

Dosentti Sari Voutilainen Itä-Suomen yliopistosta pitää nykysuosituksia perusteltuina ennen tarkempia tutkimustuloksia pitkäaikaisesta käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

20 mikrogrammaa turvallinen annos

Isojen annosten lyhytaikaista käyttöä on jo tutkittu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- Alle vuoden mittaisissa tutkimuksissa 100 mikrogramman päivittäisannoksesta ei havaittu haittavaikutuksia.

Voutilainen arvioi, että suurimman osan vuodesta tasot ovat meillä Suomessa matalat ja 20 mikrogrammaa päivässä on turvallinen ympäri vuoden.

- Jos siltä tuntuu, niin jopa 50 mikrogrammaa päivässä voi syödä välillä.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa tutkitaan erityisesti D-vitamiinilisän vaikutusta monien kansantautien syntyyn. D-vitamiinilla voi olla vaikutuksia sydän- ja verisuonitauteihin tai aikuistyypin diabetekseen. D-vitamiini on myös hormonin kaltainen yhdiste ja liittyy terveyteen monella tavalla.

Tutkimukseen otetaan mukaan peräti 18 000 suomalaista yli 60-vuotiasta miestä ja yli 65-vuotiasta naista. Myös ulkomailla on meneillään kaksi tutkimusta, joissa tutkitaan D-vitamiinin vaikutusta.

Lähde: Suomen Akatemian tiedote ja FIND-tutkimushankkeen verkkosivut.

Lisää vitamiineista:

Saatko tarpeeksi vitamiineja?

Näistä ruuista saat eri vitamiinit

Lainaus:

Ostakaa laatua - ostaka apteekista! Tutkittua ja turvallista ja saa rahoilleen vastinetta.

Ei apteekin vitamiineja ole mitenkään tutkittu.

Lainaus:

Lainaus:

Aika harva lääkäri on perehtynyt ruoan vaikutuksiin ihmisten terveyteen!

Tällä keskustelupalstallako on luotettavampaa tietoa. Kuka kantaa vastuun täällä esitettyjen tieyojen terveysvaikutuksista?

Täällä puhutaan yksilötasolla, eli joku käyttää yliannoksina vitamiineja ja kokee sen terveydelleen hyväksi tällä hetkellä. Jotkut kirjoittajista markkinoivat ravintolisiä, jotkut linkkejä laittavat tahot niitä valmistavatkin, jotkut periaatteesta tai henkilökohtaisesta kaunasta kansanterveydestä vastaavia kohtaan antavat omalaatuisia ravintosuosituksiaan.

Kun puhutaan väestötasolla vitamiineista, ei yht´äkkiä ja asiaa tutkimatta satakertaisteta suosituksia.
Liika D-vitamiinin saanti saattaa pitkän ajan kuluessa vaikuttaa luuston terveyteen samaan tapaan kuin liian vähäinenkin. Tutkimuksissa ei ole saatu pätevää näyttöä suurien D-vitamiiniannosten sairauksia ennalta ehkäisevästä vaikutuksesta, kuten markkinoijien taholta on annettu ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla