Oletko menossa vesijumppaan? Muista tehdä tietyt valmistelut riittävän ajoissa, ettei käy niin kuin kramppaavalle lukijalle.

Lukijan kysymys:

"Tykkään uida ja vesijuosta, mutta usein varvas alkaa vaivata: suonta vetää ja varvas ikään kuin jähmettyy.

Tunnen samalla kipua, joka säteilee jopa nilkkaan asti. Venyttely helpottaa vain hetken.

Mikä auttaisi? Koitan juoda vettä ennen altaaseen menoa."

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Hilkkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntijan vastaus:

Teet juuri oikeita asioita: venyttely ja nestetasapainosta huolehtiminen voivat ehkäistä lihaskramppeja. Joskus ripaus suolaa juomaveteen voi myös auttaa.

Aloitathan veden juomisen hyvissä ajoin, mielellään heti aamusta.

Nestetankkauksesta ei ehkä ole enää apua juuri ennen altaaseen menoa.

"Joskus ripaus suolaa juomaveteen voi myös auttaa."

Venyttelyliikkeet voisit käydä läpi jonkun ohjaajan kanssa, jotta ne kohdistuvat oikein. Jalkajumppa voisi olla sinulle hyvä ratkaisu esimerkiksi televisiota katsellessa.

Säännöllisellä jalkajumpalla saat jalkaterän lihakset elastisemmaksi, joustavammaksi ja se ehkä auttaa suonenvetoon. Myös magnesiumtabletteja voisit kokeilla.
M.K.

Kysy mitä tahansa terveydestä ja liikunnasta

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla