Testasimme apteekeissa myytävän ravintovalmisteen, joka saattaa hidastaa Alzheimerin taudin etenemistä.

Souvenaid-nimistä ravintovalmistetta myydään pienissä 125 ml:n kokoisissa muovipulloissa, jotka muistuttavat markettien hyllyillä olevia jugurttijuomapurkkeja.
 
Yhdessä pakkauksessa on neljä pulloa. Makuina on vanilja ja mansikka, ja valitsemme mansikan.

Muovikorkki aukeaa näppärästi, ja samoin korkin alla oleva foliokansi. Juoma muistuttaa ulkonäöltään jugurttijuomaa. Vaaleanpunainen neste maistuu ensin mansikkaesanssilta, mutta lopussa suuhun jää lääkemäinen maku. Mieleen tulee myös lasten nestemäinen penisilliini lapsuudesta.

Maku ei ole vastenmielinen, mutta ei kyllä kovin hyväkään.

Neljän pullon pakkaus maksaa noin 16 euroa, ja suositeltu annos on yksi pullo päivässä. Kuukauden hoidon hinnaksi tulee siis noin 120 euroa.

Tulevaisuuden hoito?

Ravintovalmistetta suositellaan Alzheimerin tauti -diagnoosin saaneille potilaille.

Helsingin Munkkivuoren apteekin henkilökunnalla on sellainen tuntuma, että tuotetta on ostettu muistisairaille, eikä siis ennaltaehkäiseväksi valmisteeksi terveille ja nuorille ihmisille.

Tulevaisuudessa Alzheimerin taudin diagnostiikka tullee kehittymään ja sairaus voitaneen todeta jo ennen kuin se aiheuttaa oireita.

Tutkijat uskovat, että erilaisista ravitsemushoidoista tulee hyvä hoitovaihtoehto henkilöille, joilla on todettu olevan suuri riski sairastua dementoivaan sairauteen.

Tällöin ravintovalmisteet voisivat toimia myös ennaltaehkäisevästi.

Nyt myynnissä olevan ravintovalmisteen teho kävi ilmi hiirillä tehdyissä tutkimuksissa.
 
Itä-Suomen yliopistossa on meneillään tutkimus, jossa testataan saman ravintoliuoksen vaikutuksia Alzheimerin tautia sairastaviin ihmisiin.

Siitä ollaan saamassa tuloksia vuoden 2015 aikana.

Lähde: Itäsuomen yliopisto

Vierailija

Miltä maistuu Alzheimerin tautia hoitava ravintovalmiste?

On myös tutkimus jossa on todettu että sairastumisriskiä lisää Trisykliset masennuslääkkeet, kuin lääkkeet virtsankarkailuun että parkinsonintautiin tarkoitetut lääkkeet. Olkaa tarkkoja lääkkeiden kanssa. B-12 vitamiini ja D vitamiini kuin myös C - ovat erityisen tärkeitä. Kaikessa ravitsemuksessa tasapaino on se ensimmäinen johon tulee pyrkiä koko ikänsä, näin on mahdollisuus saada terveempi vanhuus.
Lue kommentti
Vierailija

Miltä maistuu Alzheimerin tautia hoitava ravintovalmiste?

Vierailija 19.11.2014 klo 06:12 Miksi ei noita pitkiä ja tylsiä mainosluentoja poisteta ketjusta pyynnöstä huolimatta? Tämä on keskustelupalsta , noita lainauksia ei jaksa kukaan lukea, eivät ole kirjoittajan oma mielipide vaan kopioitua diipadaapaa ja eritysiesti piilomainontaa härskeimmillään. Ilmeisesti sivun ylläpito on mukana ko. bisneksessä. Oksettavaa toimintaa! Lyhyt vastaus: Koska tämä mainio ET-lehti netteineen ei tee poikkeusta. Myös se on riippuvainen mainostajista. Ei lehtibisnestä...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju