Selässäni on liian suuri lordoosi. Siis mikä? Selkäalan ammattilainen kertoo, mistä se johtuu ja millä keinoin se lähtee pois.

  1. Kuulin, että minulla on notkoselkä. Mitä se tarkoittaa?

    Notkoselällä viitataan normaalia suurempaan alaselän kaareen. Alaselän normaalia kaarta kutsutaan lannerangan lordoosiksi. 

  2. Onko notkoselkäisyys perinnöllistä vai itse aiheutettu?

    Kasvaneet kaaret ovat yleensä omien elämäntapojen tulosta. Selkärangan normaalit kaaret syntyvät lapsen oppiessa nostamaan itsensä pystyyn kahdelle jalalle. Sekä niska- että lannerangan kaaret ovat osaltaan tulosta kehon painon siirtymisestä selkärangan varaan.

  3. Mistä notkoselkäisyys johtuu?

    Notkoselkäisyyteen on monia syitä. Niitä ovat esimerkiksi lantionseudun ja syvien vatsalihasten heikkous, lihaskireys, selkänikaman toimintahäiriöt sekä jalkaholvin kaaren madaltuminen eli ylipronaatio tai näiden asioiden yhdistelmä.

  4. Mitä notkoselkä saa aikaan kehossa?

    Notkoselkä voi aiheuttaa monia häiriöitä pitkällä aikavälillä: alaselkäkipuja, alaraajavaivoja, lihakireyttä sekä rasitusta nikamissa. Se saattaa myös altistaa selkärangan rappeumamuutoksille ja näin ahtaumasta johtuville hermosäryille.

  5. Miten notkoselkää hoidetaan?

    Tärkeää on yhdistää ammattilaisen apua sekä itsehoitoa. Notkoselkää hoidetaan manuaalisesti keskittyen alaselän, lantionseudun sekä alaraajan niveliin ja kudoksiin. Hoitoon kuuluvat myös elämäntapa- ja ergonomiamuutokset, mukaan lukien aktiivinen kuntoutus- ja liikuntaohjelma.
    Ammattilaisen vastaanotolla selvitetään asiaan vaikuttavat rakenteelliset tekijät, korjataan mahdollisesti nivelkohtainen toiminta sekä käydään läpi lihasten toimintakyky. Tämän jälkeen aloitetaan omatoimiset harjoitteet lantion- ja alaselän kontrollin parantamiseksi.

  6. Mitkä lajit auttavat notkoselkäistä?

    Hyviä harjoitusmuotoja ovat esimerkiksi pilates ja jooga, kunhan harjoittelussa pidetään huolta tekniikan puhtaudesta. Harjoittelun ei myöskään tulisi olla kivuliasta. Jokapäiväisessä elämässä esimerkiksi liiallisen istumisen välttäminen ja liikunnan lisääminen on hyvä alku.

  7. Pitääkö minun varoa notkoselkäisenä jotain liikkeitä tai toimintoja?

    Notkoselkä on seuraus pitkään jatkuneista kehon toimintahäiriöistä sekä epätasapainoisesta lihastyöskentelystä. Yleispäteviä sääntöjä liikkeiden varomiselle ei ole. Keho kertoo, kun joku menee vikaan. Sitä pitää vain osata kuunnella. Kipu ei ole normaalia.

  8. Voiko notkoselän saada pois vielä iäkkäämpänäkin?

    Voi, mikäli selkärangan rakenteelliset muutokset eli esimerkiksi vuosikymmeniä jatkuneet rappeumamuutokset eivät ole liian pitkälle edenneitä. Aina täytyy muistaa, että raajakivut ja epänormaali väsyminen sekä tuntohäiriöt saattavat olla selkärankaperäisiä ongelmia. Kipu ei ole normaalia vanhemmassakaan iässä.

  9. Miten pidän yllä selän kuntoani, että selkä ei mene notkoksi?

    Kannattaa lisätä liikuntaa, etenkin tukilihaksia vahvistavaa, koordinaatiota vaativaa liikuntaa ja välttää istumista. Useimmat ihmiset ovat käyneet hammaslääkärillä ennen kouluikää ja monta kertaa tämän jälkeen seuraavat hammaslääkärien ohjeita, kuten hampaiden harjausta ja hammaslangan käyttöä. Selkärangan suhteen asia on sama paitsi, että suurin osa ihmisistä ei koskaan ole tarkastuttanut selkärankansa toimintaa selkäalan ammattilaisen luona. Selkärangan toimintaa on syytä seurata ja hoitaa säännöllisesti myös asiantuntijan kanssa.

    Haastateltavana jutussa toimi kiropraktiikan maisteri, kiropraktikko (BChirSc, MChiro) Juho Hynninen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Notko on kaikilla mutta itselläni erittäin voimakas ja erittäin kivulias jo lapsena. 

Huomattiin heti terveystarkastuksissakin, arvatkaa vaan johtiko mihinkään. 40 vuotta ja kivut pitää hereillä jatkuvasti. Kulunu jo paskaks!

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla