Moottoripyöräily on mukava harrastus, etenkin jos muistaa pitää selästään huolta.

Moottoripyörälijä tekee selkänsä kannalta oleellisen valinnan jo ostovaiheessa. Katukruisailuun sopii kevyt ja ketterä pyörä. Jos tarkoitus on ajaa pitkiä matkoja, on syytä hankkia järeämpi ajokki.

Taustaa: Uutta moottoripyörää ostaville ruosteenpoistokurssi.

Omia fyysisiä ominaisuuksia on syytä pohtia realistisesti: yltävätkö jalat tukevasti maahan pyörän päällä istuessa ja riittävätkö voimat pyörän siirtelyyn? Erityisesti on hyvä pohtia ajomukavuutta. 

Lue lisää: Tämän kyytiin pääsee, vaikkei jalka enää nousisi.

6 vinkkiä, joilla motoristin selkä pysyy kunnossa

  1. Valitse pyörä, jossa ajoasento on mahdollisimman pysty. Kyykkypyörä ei ole hyväksi etenkään matka-ajajalle.
  2. Älä röhnötä pyörän selässä, vaan istu ryhdikkäästi. Näin vähennät painetta selän välilevyissä.
  3. Venyttele sekä ennen ajoa että sen jälkeen.
  4. Pysähdy ja nouse jaloittelemaan usein. Taivuta seisoessasi selkää muutaman kerran taakse.
  5. Kävely ulkoilmassa elvyttää paremmin kuin tauko huoltoaseman kahvilassa.
  6. Tee lyhyitä matkoja. Liikkumattomuus heikentää kehon verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Tästä seuraa väsymyksen ja kivun tuntemuksia selässä ja niska-hartiaseudussa.

Asiantuntijana fysioterapeutti Marianne Kyrklund/ET Terveys ja etlehti.fi

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: