Surusta voi selvitä oikeilla opeilla, sillä tunteiden käsittelemiseen on olemassa fyysisiä keinoja, eräänlainen tunnekoulu.

Kolme lastaan menettänyt sotkamolainen Irja Juntunen on kasvanut surunsa kanssa sinuksi huutamalla, laulamalla, lausumalla, maalaamalla, tekemällä opettajan töitään, puhumalla mutta myös olemalla hiljaa, antamalla fyysisten reaktioiden tulla.

Välillä selviytyjänainen on antanut itsensä valua sykkyrään, siihen takan eteen, lempinojatuoliin. Irja uskoo, että tunteiden näyttäminen, jopa niiden vietäväksi heittäytyminen, auttaa suuressa surussa.

- On uskallettava antaa hiljaisuuden tulla ja antaa niiden tunteiden tulla, jotka sillä hetkellä, siinä hiljaisuudessa ovat tullakseen, Irja sanoo.
- Välillä olen vain huutanut – välillä laulanut – kuin syntymän hetkellä.

Viha vie eteenpäin

Sairausloma ei helpottanut Irjan oloa, vaikka lääkäri sellaista olisikin menetysten jälkeen myöntänyt. Sen sijaan surussa on vienyt eteenpäin arkeen keskittyminen.

- Kun palasin töihin kuvaamataidon opettajaksi, jouduin heti keskelle nuorten hälinää. Se vei minua hetkeksi muualle, pois surusta ja ahdistuksesta.

Irja myöntää, että viha on valtava voima, joka sekin vei eteenpäin. Nainen kapinoi lapsensa menetysten jälkeen lääkäreitä ja koulua vastaan – kipuili menetystään ääneen.

- Negatiiviset tunteet eivät tuo lapsiani takaisin, mutta sen hetken tunteesta saa valtavasti voimaa. Vihakin kuuluu surutyöhön vaiheisiin.

Klapitalkoita, ei adresseja

Surutyö? Mitä se on? Kalisevien seurakuntasalien tukiryhmäkokouksia ja käsinkirjoitettuja kivunkäsittelyistuntoja? Niitäkin, joillekin, on tarjolla, ja hyvä niin. Toiset saavat avun ryhmässä, vertaistukena, toisten on hyvä antaa surun tulla omalla ajallaan. Pääasia, että tunne tulee käsitellyksi.

- Konkreettisimman surutyöni olen tehnyt täällä kotona. Käpertynyt läheisten kanssa läjään, Irja sanoo.

- Adresseja on tullut niin paljon, että niillä lämmittäisi talon talvella. Niiden sijaan parasta apua ovat tarjonneet ystävät, jotka ovat tulleet pyytämättä kylään, hakanneet halot ja paistaneet kalat.

Irjan keinot

  1. Näytän tunteeni heti
  2. Olen kiitollinen hyvistä asioista ja ihmisistä – sanon sen ääneen
  3. Uskallan kuunnella hiljaisuutta
  4. Laulan, lausun ja maalaan tunteitani
  5. Tartun arkeen


Lue Irjan selviytymistarina ET 17/2013.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju