Illalla on ihana kellahtaa sänkyyn tai sohvalle lukemaan, kun hyvä kirja odottaa. Mukava lukuhetki voi kuitenkin kääntyä kivuliaaksi kärvistelyksi, jos et kiinnitä huomiota asentoosi.

Harva meistä asettelee itsensä kovin ergonomiseen asentoon, kun illalla vähän jo väsyneenä oikaisee itsensä sängylle. Selinmakuulla niska jää helposti kenoon, vaikka sen tyynyllä tukisikin ja painavaa kirjaa pidellessä hartiaseutu jännittyy.

Lue myös: Jos niska on jo kipeä, näin pääset siitä eroon

Miten asennosta saisi hartioille ja niskalle hyvän?

– Itse istun mieluiten nojaten sängyn päätyyn, jolloin saan seinästä tai sängystä tuen selälle. Kirja voi olla sylissä tai lukutelineessä. Laitan selkäni taakse pienen tyynyn, joka tukee selän luonnollista notkoa, sanoo fysioterapeutti Marianne Kyrklund.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

"Laitan selkäni taakse pienen tyynyn, joka tukee selän luonnollista notkoa."

Kylkimakuuta voi myös kokeilla, mutta silloin pään alla olisi hyvä olla melko paksu tyyny, jotta niska pysyy suorassa. Tässä asennossa on myös helpompi pidellä kirjaa kuin selinmakuulla.

– Yleensä asentoa kuin asentoa olisi hyvä vaihdella, jolloin verenkierto elpyy.

Selällään lukiessa myös kädet saattavat väsyä. Siihen voi auttaa lukuteline, joita on saatavilla ainakin Aviris Oy:ltä.

Vaivaako huono ryhti? Tutustu tähän

Osallistu myös jutuntekoon!

Käy vastaamassa: Miten hoidat niskakivut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla