Säännöllinen sokeroitujen mehujen ja virvoitusjuomien käyttö lisää sydäntautiriskiä, kertoo tuore tutkimus.

Liiallisen rasvankäytön vaaroista on kirjoitettu monen mielestä jo kyllästymiseen asti, mutta myös ylenmääräinen sokeroitujen tuotteiden nauttiminen on sydänterveyden kannalta haitallista.

Amerikkalaistutkimuksessa todettiin, että mitä enemmän koehenkilöt saivat sokeria päivittäin nauttimistaan juomista, sitä huonommiksi heidän rasva-arvonsa muuttuivat. Muutos näkyi jo kahden viikon jälkeen. Sokerikuorma nosti erityisesti veren triglyseridi- ja LDL-kolesterolipitoisuuksia. Lisäksi niin sanotut apolipoproteiinipitoisuudet suurenivat, mikä viittaa lisääntyneeseen sydänsairausriskiin.

Lue myös: Oletko koukussa makeaan?

Sokeri varastoituu rasvaksi

Miten sokeri sitten vaikuttaa veren rasva-arvoihin? Sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta ovat kiinteässä yhteydessä keskenään.

– Elimistö voi varastoida sokerin sisältämää ylimääräistä energiaa pitkäaikaisesti vain muuttamalla sitä rasvaksi. Tästä syystä osa maksaan kertyvästä sokerista muuttuu triglyseridiksi eli rasvaksi, selittää Sydänliiton ylilääkäri Mikko Syvänne.

Maksa pyrkii pääsemään eroon kertyvästä rasvasta siten, että se erittää sen vereen niin sanottuna VLDL-lipoproteiinina. Se sisältää pääosin triglyseridejä mutta myös kolesterolia. VLDL puolestaan on LDL:n eli niin sanotun pahan kolesterolin esiaste, jota muodostuu, kun triglyseridit on pilkottu pois lihaskudoksessa polttoaineeksi ja rasvakudoksessa varastoitavaksi.

Amerikkalaistutkimuksessa veren rasva-arvot alkoivat nousta jo silloin, kun koehenkilön sokerin saanti ylitti 10 prosenttia päivän energiasta. Se tarkoitti noin kahta tölkkiä virvoitusjuomaa päivässä. 10 prosenttia energiasta muodostuu kevyttä työtä tekevällä noin 70-kiloisella aikuisella noin 50 grammasta sokeria päivässä.

– Sen määrän sokeria saa pienestä, 100 gramman suklaalevystä, tai vaikkapa vain aamiaisesta ja välipalasta yhteensä, jos aamiaisella on nauttinut purkillisen jugurttia ja puoli desiä sokeroitua mysliä sekä välipalaksi pienen jäätelötuutin ja kaksi keksiä, sanoo Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa.

Jugurtissa enemmän sokeria kuin jäätelössä

Harva tiedostaa, että jugurttipurkillisessa on sokeria enemmän kuin pienessä jäätelötuutissa.

Sokerin merkitystä sydänterveydelle on nostettu esille ikään kuin uutena asiana, mutta sen huono ravintoarvo ja lihottava vaikutuskin on ollut tiedossa jo ennenkin. Toki tiedon määrä on lisääntynyt ja käsitys aineenvaihduntaprosesseista tarkentunut.

Kiinnostava artikkeli: Ahmitko herkkuja pahaan oloosi? 

Onko rasva kuitenkin meillä edelleen se suurempi paha kuin sokeri?

– En asettaisi rasvaa, sokeria tai suolaa mihinkään järjestykseen, vaan sydänterveyden kannalta kohtuus kaikkien niiden käytössä on paikallaan, Mikko Syvänne sanoo.

Tuija Pusa ja Mikko Syvänne suosittelevat valitsemaan kaupassa Sydänmerkki-tuotteita. Niissä on suhteessa vähemmän sokeria ja suolaa sekä laadultaan parempaa rasvaa kuin vastaavissa muissa tuotteissa.

Lähteenä lisäksi: Duodecim.fi

Nostaako sokeri sydäntautiriskiäsi? Siihen riittää tavallinen aamiainen ja välipala

Vierailija 25.05.2015 klo 11:43 Miksi juoda sokeroituja juomia! Terveellisiä mehuja saa ilman lisättyä sokeria, tarkkana vain lukee tuoteselosteet. Kuin myös maustamattomia ja rasvattomia tai lähes rasvattomia jogurtteja on jo monia. Turkkiilainen olisi lemppari mutta tuo 10 rasvaprosenttia arveluttaa. Maustamatonta voi muilla keinoin maustaa kuin sokerilla. Ehkä vähäinen hunajakin on parempi kuin valkoinen sokeri. Viljan syönti on myös yksi paha jota tulee toppuutella. Olen itse testannut,...
Lue kommentti
Vierailija

Nostaako sokeri sydäntautiriskiäsi? Siihen riittää tavallinen aamiainen ja välipala

Että näitä asioita jaksetaan jauhaa. Joka tuutista tulee ohjetta, syö tätä, älä syö tuota, juo sitä, älä niitä jne. Ylihuomenna on taas ihan uudet ohjeet. Pitäisikö tulla sota ja pula-aika, että vouhottaminen loppuisi ja voitaisiin taas syödä sitä, mitä sattuu saamaan. Kohtuus kaikessa, siinä ohje, jonka lisäksi muuta ei tarvita. Amerikkalainen ruokakulttuuri isoine annoskokoineen on ihan eri planeetalta kuin meidän vastaava suomalainen.
Lue kommentti