Elintarvikepakkauksissa vähemmän on usein enemmän. Vaan mitä light, kevyt ja vähä -väittämät kertovat todellisuudessa?

Vähärasvainen

Kiinteä tuote sisältää rasvaa enintään 3 g /100 g ja nestemäinen tuote sisältää rasvaa enintään 1,5 g /100 ml. Kevytmaidoksi voidaan kutsua maitoa, joka sisältää rasvaa 1,5 g –01,8 g /100 ml.

Kevyt / Light / Energiapitoisuutta vähennetty

Tuote sisältää vähintään 30 prosenttia vähemmän energiaa kuin vastaava tavanomainen tuote. Pakkauksessa on myös ilmoitettava, mistä syystä elintarvike on ”kevyt” (esim. rasvaa vähennetty).

Rasvaton

Tuote sisältää rasvaa enintään 0,5 g /100 g tai 0,5 g /100 ml.

Vähäsokerinen

Kiinteä tuote sisältää sokeria enintään 5 g /100 g tai nestemäinen tuote 2,5 g /100 ml.

Ei lisättyjä sokereita

Tuotteeseen ei ole lisätty mitään sokeria tai muita elintarvikkeita kuten hilloa, jolla saataisiin makeutta tuotteeseen. Jos tuote sisältää sokeria luontaisesti, pakkauksessa voi lukea ”Sisältää luontaisesti sokereita”.

Vähemmän suolaa / vähennetty suolaa

Tuote sisältää 25 % vähemmän suolaa kuin vastaava normaali tuote.

Voimakassuolainen

Tuotepakkauksessa on oltava tämä merkintä, jos tuote sisältää tavanomaisiin tuotteisiin nähden runsaasti suolaa.

Kuidun lähde

Tuote sisältää ravintokuitua vähintään 3 g /100 g.

Runsaskuituinen

Tuote sisältää ravintokuitua vähintään 6 g /100 g.

Sisältää runsaasti kalsiumia (tai muuta kivennäisainetta tai vitamiinia)

Tuote sisältää yleensä vähintään kaksi kertaa enemmän tiettyä vitamiinia tai kivennäisainetta kuin vastaava tavanomainen tuote.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: