Väittämät kookosöljyn terveellisyydestä perustuvat lähinnä rotilla tehtyihin tutkimuksiin. Kookosöljyssä on enemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin voissa. 

Listasimme viisi asiaa, jotka kookosöljystä on hyvä tietää. Artikkeliin on haastateltu asiantuntijaa, dosentti ja yliopistonlehtori Riitta Freeseä.

1. Huono sydämelle 

Olomuodoltaan kiinteän kookosöljyn rasvahapoista yli 90 prosenttia on tyydyttyneitä. Tyydyttyneet rasvat nostavat veren kolesterolitasoa, mikä lisää sydäntautiriskiä. Ne voivat runsaasti käytettynä ja pitkän ajan kuluessa edistää myös matala-asteista tulehdusta, joka altistaa useille kansataudeille.

2. Vain vähän hyviä rasvahappoja 

Kookosöljyssä on niukasti ihmiselle välttämättömiä rasvahappoja. Linolihappoa (omega-6) on alle kaksi prosenttia ja alfalinoleenihappoa (omega-3) vain
0,2 prosenttia. Suositellun määrän välttämättömiä rasvahappoja saa esimerkiksi noin kahdesta ruokalusikallisesta rypsiöljyä päivässä. Kookosöljyä pitäisi nauttia samaan tarkoitukseen yli litra.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

3. Kylmäpuristus ei auta 

Merkintä "kylmäpuristettu" kookosöljypurkissa tarkoittaa, että öljy on irrotettu kookospähkinästä tavanomaista hellävaraisemmin. Neitsytkookosöljyssä voi siten olla hiukan enemmän flavonoideja ja muita tehoaineita kuin tavallisessa kookosöljyssä. Rasvahappokoostumusta kylmäpuristus ei kuitenkaan muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kookosöljyä pitäisi nauttia yli litra päivässä, jotta saisi suositellun määrän rasvahappoja.

4. Terveyshyödyt todistamatta 

Kookosöljyn markkinoinnissa esitetään paljon terveysväittämiä, hurjiakin sellaisia. Tieteellinen näyttö kookosöljyn terveyshyödyistä on kuitenkin heikko, sillä ihmisillä tehtyjä tutkimuksia on vähän. Rotilla tehdyt tutkimukset eivät riitä suositusten antamiseen.

5. Käytä vain satunnaisesti 

Mikään yksittäinen ruoka-aine ei tee ruokavaliosta hyvää tai huonoa. Jos pitää kookosöljyn mausta, sitä voi toki käyttää silloin tällöin. Päivittäin kookosöljyä ei kannata lisätä ruokiin, kuten ei kookosmaitoa tai
-kermaakaan. Suositeltavampaa on käyttää juoksevia kasviöljyjä ja muita pähkinöitä kuin kookospähkinää.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 19/2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla