Sokeri ei ole vain turha makeuttaja. Tummat sokerit ovat piristävä lisä sokerivalikoimaan, mutta terveystuotteita nekään eivät ole.

Sokeri korostaa hedelmien omaa makua ja häivyttää happamien marjojen kirpeyttä. Se ruokkii hiivaa leivonnaisissa ja parantaa niiden väriä. Sokeri myös säilöö C-vitamiinin talteen ja estää hilloja homehtumasta.

Hedelmäsokeri eli fruktoosi on sokerilajeista makein. Rypälesokeri eli glukoosi imeytyy elimistöön nopeiten. Sakkaroosi koostuu sekä glukoosista että fruktoosista. Kasviksista sokerijuurikas ja sokeriruoko sisältävät niin paljon sakkaroosia, että niistä kannattaa valmistaa sokeria teollisesti.

Elimistömme ei pysty erottamaan sokerin lähdettä. Valkoinen, puhdistettu sokeri on koostumukseltaan samaa kuin esimerkiksi banaanin sakkaroosi.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Mitä tummempaa sokeri on, sitä enemmän siinä on jäljellä kivennäis- ja hivenaineita. Esimerkiksi sadassa grammassa tummaa muscovadosokeria on yhtä paljon kalsiumia kuin desilitrassa maitoa ja enemmän kaliumia kuin porkkanassa. Toki desilitra maitoa ja porkkana ovat järkevämpi välipala kuin kupillinen sokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Erotatko sokerit?

  1. Erikoishieno sokeri on tavallista kide- eli taloussokeria pienikiteisempi. Helpottaa taikinan vaahtoutumista.
  2. Ruokosokeri on tummaa sokeria, joka erotetaan ja kiteytetään sokeriruo'osta. Antaa leivonnaisille tummemman värin ja syvemmän maun kuin valkoinen sokeri.
  3. Fariinisokeri tehdään kidesokerista ja ruokosokerisiirapista. Tuttu simanvalmistuksessa, sopii ruoanlaittoon ja leivontaan. Jos haluaa korvata kidesokerin fariinisokerilla, vähennä ohjeen sokerimäärää noin yhdellä kolmasosalla.
  4. Intiaanisokeri on karkea täysruokosokeri, Valmistetaan puristamalla sokeriruo'ósta mehu ja lämmittämällä se kuivaksi. Sopii käytettäväksi fariinisokerin tapaan.
  5. Muscovadosokeri on tummaa ja aromikasta ja rakenteeltaan kosteaa ja tahmeaa. Käytetään usein suklaaleivonnaisissa, marinadeissa ja ruuanvalmistuksessa. Ei vaahtoudu taloussokerin tapaan.
  6. Tomusokeri on hienoksi jauhettua sokeria. Sopii leivontaan, jälkiruokiin ja koristeluun. Vaahtoutuu rasvan kanssa hyvin. Noin yksi desi taloussokeria vastaa noin puoltatoista desiä tomusokeria.
  7. Maustettu tomusokeri sopii veden kanssa sekoitettaviin kuorrutteisiin.
  8. Koivusokeri. Tunnetaan ksxylitolina. Sisältää 40 % vähemmän kaloreita kuin kidesokeri. Kestää kuumentamista, mutta ei nostata hiivaa.
  9. Iso kandisokeri. Moderni versio vanhan ajan rintasokerista. sopii kuumien juomien makeuttamiseen.
  10. Vaniljasokeri on kide- tai tomusokeria, johon on sekoitettu aitoa vaniljaa. Vanilliinisokerin maku tulee vanilliiniaromista. Antavat mnakua leivonnaisiin.

Tiesitkös tätä?

Tumma on värjätty

Tumma fariinisokeri on itse asiassa valkoista sokeria, johon on jälkikäteen lisätty ruoko-sokerin melassia.

Pehmeäksi omenalla

Muscovado- ja fariinisokeri kovettuvat helposti avatussa pakkauksessa. Ne saa pehmeäksi, kun laittaa pussiin omenaviipaleen tai palan kostutettua voipaperia, panee suljetun pussin kannelliseen purkkiin ja purkin pariksi päiväksi jääkaappiin.

Sokerihumala on myytti

Sokerin syömisestä voi kylläkin tulla huono olo ja väsymys, jos ei syö sokerin lisäksi mitään muuta.

Hedelmiä ja marjoja vapaasti

Ravitsemussuositusten mukaan päivittäisen sokerin saannin pitää olla alle 10 prosenttia ravinnon kokonaisenergiasta. Tämä koskee vain lisättyä sokeria! Hedelmien ja marjojen syönnille ei anneta ylärajaa. Luontaista sokeria on jopa maidossa.

Sokeririippuvuus on psykologista

Makeanhimo ei ole samaa laatua kuin tupakkariippuvuus, sillä sokerissa ei ole nikotiiniin verrattavia aineita. Makean syömiseen voi silti jäädä koukkuun samoin kuin muihinkin huonoihin tapoihin. Sokerihimo voi liittyä myös nälkään ja väsymykseen.

Artikkeli on julkaistu myös ET-lehden numerossa 19/2017.

Elintarvikkeisiin lisättyjä sokereita ovat mm.

sokeri
glukoosi
fruktoosi
glukoosifruktoosisiirappi
glukoosisiirappi
siirappi
tärkkelys
maltodekstriini
dekstroosi

Aivan kaikissa kasvikunnan tuotteissa on hiilihydraatteja (hiilihydraatti = sokeri). Myös maidossa on hiilihydraattia (maitosokeria). Kokonaishiilihydraatin määrän ravinnosta löydät tuoteselosteesta (jos ostat ruokaa, jossa on tuoteseloste), kun katsoo hiilihydraattien määrän. Jos tuoteselostetta ei ole, niin hiilihydraattien määrän löydät finelin tietokannasta.

Suomessa 5-19-vuotiasta pojista noin 30 prosenttia ja tytöistä noin 24 prosenttia on ylipainoisia ja 6,4 prosenttia on lihavia.

Lapsen lihavuus on vanhempien vastuulla.

Neuvoloiden konsultointi perheille aivan eri tasolle erikoiskursseilla ja osallistuminen pakollista vaikka lapsilisien menettämisen uhalla.   

Koulujen ja päiväkotien ruoka terveelliseksi.

Suomessa LISÄTYN sokerin yläraja PÄIVÄSSÄ on 10 % kokonaisenergiansaannista, joka tarkoittaa käytännössä aikuisella perusruokavaliossa 50 grammaa eli 20 sokeripalaa lisättyä sokeria ihan joka päivä. Vuodessa tämä on yli 18 kiloa sokeria. Ja kun ihminen EI tarvitse lisättyä sokeria mihinkään, niin luku on todella huikea.

Todellisuudessa jokainen suomalainen on syönyt lisättyä sokeria 29,2 kg vuodessa (vuonna 2018) eli ihan joka viikko 560 grammaa, LUKE:n mukaan.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan lihavuus yleistyy Suomessa.  Vuonna 2017 ylipainoisia oli lähes kolme neljäsosaa miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista. Joka viidennellä aikuisella on lihavuudesta johtuva rasvamaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla