Hausjärveläisen Timo Kantolan, 54, lautaselta ei löydy mitään eläinperäistä. Kolesteroliarvot ja verenpaine palautuivat normaaleiksi vegaanisella ruokavaliolla.

Kuulin vegaanisesta ruokavaliosta ensimmäistä kertaa kymmenen vuotta sitten. Olin silloin sekasyöjä ja pidin vegaanista ruokavaliota monimutkaisena.

Vegaanin ruokalautaselta ei löydy mitään eläinperäistä, kuten lihaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Täten esimerkiksi maito ja juusto ovat pannassa. Niiden sijaan tarjolla on korvaavia elintarvikkeita, kuten kauramaitoa ja kasviperäisiä juustovalmisteita.

Kärsin aiemmin korkeasta verenpaineesta ja kolesteroliarvoni oli 7,7. Lääkärit suosittelivat minulle lääkitystä, mutta halusin kokeilla, paranisivatko arvoni ruokavaliolla.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kolme vuotta sitten päätin tarttua Vegaaniliiton ja Oikeutta eläimille -järjestön kuukauden mittaiseen vegaanihaasteeseen. Virallisen tempauksen loputtua jatkoin samalla ruokavaliolla vielä toisenkin kuukauden. Sillä tiellä olen edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Haikailin ruokavaliomuutokseni alussa eniten juuston perään, mutta tarve katosi jo parin kuukauden jälkeen. Lihaa, kananmunia tai maitotuotteita en ole osannut ikävöidä. Ehta leipäjuusto on ainoa ruokatuote, jota kaipaan satunnaisesti. Repsahtanut en kuitenkaan ole kertaakaan.

Kuviteltua yksinkertaisempaa

Haen vegaanisia reseptejä ja ruuanlaittovinkkejä netistä. Aluksi kaupassa käynti oli hidasta, kun yritin löytää sopivia elintarvikkeita suuresta tavaravalikoimasta. Moniin peruselintarvikkeisiin on lisätty jotain ruokavaliooni sopimatonta, kuten maitojauhetta. Nykyisin luottotuotteet löytyvät kuitenkin helposti.

Ulkona syöminen ei vegaanina ole niin vaikeaa kuin voisi luulla. Useimmat ravintolat ovat valmistaneet kasvisannokset pyynnöstäni ilman maitotuotteita tai kananmunia. Työpaikkani kanttiinissa on tarjolla myös vegaaninen vaihtoehto.

"Äitini päivittelee toisinaan vieläkin, etten juo edes maitoa."

Ainoastaan ulkomaille lähtiessä joudun tekemään hieman taustatyötä, jotta löydän sopivat ruokapaikat ilman hakuammuntaa. Vegaaniset ravintolat kartalla näyttävä Happy Cow -puhelinsovellus on ollut siihen oiva apu.

Joskus vain mustaa kahvia

Hankalinta ruokavalion toteuttaminen on seminaareissa ja kokouksissa. Toisinaan siellä on tarjolla minulle vain mustaa kahvia. Onneksi nykyisin erityisruokavalioista kysellään etukäteen aiempaa paremmin. Olen kuitenkin oppinut varautumaan myös omin eväin.

Läheiseni ovat suhtautuneet ruokavaliomuutokseeni hyvin. En kokkaa itse, mutta vaimoni tekee mielellään ruokaa, jota voimme molemmat syödä.

Äitini päivittelee toisinaan vieläkin, etten juo edes maitoa. Olen kuitenkin saanut hänet vakuuttuneeksi siitä, etten näe vegaanina nälkää tai kärsi kalsiumin puutteesta.

Kolesteroli laski roimasti

Aloittelevan vegaanin kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että ruokavaliosta tulee tarpeeksi monipuolinen. Jos syö oikein, purkista tarvitsee ottaa vain B12-vitamiinia. Kauppakuittien loppusummat voivat olla aiempaa suurempia, kunnes hyväksi todetut suosikkituotteet löytyvät ja ruokamenot tasaantuvat. Ruuanlaittoon saa myös kulutettua paljon aikaa, ellei keittiössä ole juurikaan aiemmin viihtynyt.

Kasvojeni talvi-ihottuma hävisi uuden ruokavalioni myötä. Kahden ensimmäisen vegaanisen kuukauden jälkeen kolesterolini oli laskenut arvoon 5,3.

Kiinnitän nykyisin aiempaa enemmän huomiota ravintoarvoihin, ja ruokailuaikani ovat muuttuneet säännöllisiksi. Tunnen myös olevani kaikin puolin virkeä."

Esimerkki Timon päivän ruuista:

Kotona Timo valmistaa esimerkiksi vegaanista makaronilaatikkoa, makkarakeittoa ja lasagnea. Lihan hän korvaa soijavalmisteilla, kasviksilla, sienillä tai linsseillä. Ruokajuomaksi hän ottaa kaurajuomaa tai vettä.

Aamiainen

  • Mysliä ja kaurajuomaa
  • Lisukkeena auringonkukansiemeniä ja härkäpapurouheseosta
  • Kahvia ja Digestive-keksi
  • B12-vitamiinipilleri joka toinen päivä

Lounas

  • Ranskalaisia ja nyhtökauraa
  • Hummus- tai tahinivoileipä, margariinia, vegaaninen leike ja vegaaninen juusto
  • Banaani

Välipala

  • Vegaaninen rahka, pähkinöitä, hedelmiä

Päivällinen

  • Pastaa ja kanttarellikastiketta, salaattia
  • Voileipä
  • Jälkiruuaksi hedelmä tai vegaaninen jugurtti

Iltapala

  • Voileipä, hedelmä

Timon blogia pääset lukemaan etlehti.fi:ssä täällä
Youtube-kanavallaan Timo pohdiskelee vegaanista ruokavaliotaan ja antaa reseptivinkkejä.

Vierailija

Onko sekasyöjän ravitsemustiedot sitten hyvät? Kaikissa dieettiryhmissä tietoisuus vaihtelee. Kasvissyönti on jo valinta, joten jos laitetaan rinnakkain ei lainkaan ravitsemuksesta kiinnostuneet sekasyöjät ja tietoisesti kasvissyöjät, niin todennäköisesti jälkimmäiset ovat kokonaisuutena valveentuneempia ja terveempiä. Esim. matalan sosiaalisen aseman sekasyöjien joukossa länsimaissa tavataan yhä satunnaisesti keripukkia - eli ihminen on onnistunut välttämään C-vitamiinin saannin tai tuhoamaan kaiken ruuanvalmistuksessa (sinänsä ihailtava saavutus).

Ikäihmisillä esiintyy samoja puutteita, joita voidaan pitää vegaanin yksinoikeutena. B12-vitamiinin puute (syy heikko imeytyminen sisäisen tekijän puutteen vuoksi, tietyt lääkehoidot, puutteellinen ruokavalio), raudan puute (pienet vuodot suolistosta, huono imeytyminen, puutteellinen ravinto), D-vitamiinin puute (imeytyminen heikkenee iän myötä, vähäinen ulkoilu, heikko syöminen). Olen tavannut linnun lailla syöviä iäkkäitä ihmisiä.

Pelkkä hyvä ruokavalio ei riitä. Ihminen tarvitsee myös esim. liikuntaa. Iän myötä lihaksisto kuihtuu. Pelkkä proteiinin saanti ei riitä, tarvitaan liikettä. Myös liikunta alentaa kolesterolia ja verenpainetta. Eli tutkimuksissa pitäisi pystyä erottamaan ravinnon ja muiden elämäntapojen välinen ero, mutta se on hankalaa, koska ihmistä ei voi tutkia kuin koe-eläintä yhden yksittäisen tekijän suhteen.

Vierailija

Minulla ei ole tällä hetkellä kotielämiä, mutta jos olisi koira tai kissa, en yrittäisi tehdä siitä vegaania. Kummatkin ovat petojen sukua. Koiran valmisruoissa on viljaa mukana, mikäli oikein muistan, mutta monet koirat ovat kuulemani mukaan tulleet allergisiksi.
Ehkä joku nykyinen koiraihminen laittaa faktat pöytään.

Liha on minullekin hieman vastenmielistä, mutta täysipainoisen kasvisruoan laatiminen on taitoa vaativa juttu, siksi käytän lihaa, kalaa ja kananmunia sekä maitotuotteita kasvisten lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla