Teelusikallinen päivässä riittää, mutta entäpä piilosuolat? Lue tuoteselosteet tarkkaan.

Löytyykö Sydänmerkki?

Jos syöt päivittäin monta palaa leipää, tarkista pussin kyljestä suolamäärä.

Sydänmerkki kertoo, että määrä on kohtuullinen. Valitse vähäsuolaisempia vaihtoehtoja myös leivän päällisiksi.

Yrttejä ja mausteita

Mausteet ja tuoreet yrtit ovat hyvä konsti saada makua ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Mausteseosten valinnassa kannattaa olla tarkkana, joten lue tuoteseloste huolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ripottele pinnalle

Jätä ruuanlaitossa suola ja suolaa sisältävät mausteet pois tai ainakin vähennä ne minimiin. Ripottele suolaa vasta valmiiseen ruokaan.

Suola maistuu ruuan pinnalla voimakkaammin kuin ruokaan sekoitettuna.

Hapokkuus esiin

Ruuan suolaisuutta voi korostaa lisäämällä sen hapokkuutta.

Tätä tuovat esiin muun muassa makeat hedelmät ja sitruuna. Loraus sitruunaa uuniloheen suolaa kalan makua kummasti.

Vaihda maustemittaa

Käytä ruokaa maustaessa yhden millilitran mittaa. Näin pystyt hallitsemaan suolan määrää ja totut vähäsuolaisempaan ruokaan.

Nipistä myös liemikuutiosta neljännes pois.

Suu auki ravintolassa

Ravintola-annoksissa on usein melko runsaasti suolaa, mutta ei hätää: voit tilausta tehdessäsi pyytää, että annoksesi valmistetaan vähäsuolaisena tai jopa kokonaan ilman suolaa.

Lähteet: sydan.fi, ruokavirasto.fi, gery.fi

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 6/2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla