Kananmunalla pärjää pitkälle. Siinä on miltei kaikkia ihmisen tarvitsemia ravintoaineita. 

Valkuainen vai keltuainen?

Vähäkalorinen munanvalkuainen sisältää pääasiassa proteiinia, vettä sekä joitain kivennäisaineita. Rasvainen keltuainen on ravitsemuksellisesti munan arvokkain osa. Siinä on D-vitamiinia ja muita rasvaliukoisia vitamiineja, B-vitamiineja, proteiinia sekä runsaasti kivennäisaineita.
Keltuaisessa on energiaa noin 60 kcal ja valkuaisessa noin 15 kcal.

Hyvänlaatuista rasvaa

Kananmunan rasva piilee yksinomaan keltuaisessa. Rasvasta kaksi kolmasosaa on tyydyttämätöntä, pehmeää rasvaa. Jos kanojen ruokintarehuun on lisätty omega-3-öljyjä, rasvakoostumus on vielä parempi.
Yhdessä kananmunassa on rasvaa noin 5,6 g.

Oiva vaihtoehto lihalle

Kananmunassa on paljon laadukasta proteiinia ja kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Yksi muna sisältää proteiinia noin 6 g eli noin kymmenesosan aikuiselle suositeltavasta päivittäisestä proteiinimäärästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Luteiinia silmien terveydeksi

Kananmunan keltuainen on hyvä luteiinin lähde: vaikka sitä on vähän, se imeytyy tehokkaasti elimistöön. Luteiini on rasvaliukoinen antioksidantti, joka pienentää harmaakaihin ja silmänpohjan ikärappeuman riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koliinia sydämelle ja aivoille

Keltuaisen sisältämä koliini on vitamiinin kaltainen yhdiste, joka vaikuttaa positiivisesti sydämen, verisuonten ja hermoston toimintaan ja voi alentaa verenpainetta. 

Vapautus kolesterolikammoisille!

Terveen ei tarvitse olla huolissaan keltuaisen sisältämästä kolesterolista. Suurimmalla osalla ihmisistä ravinnosta saatava kolesteroli ei vaikuta mainittavasti veren kolesteroliin. Munia kannattaa syödä, sillä niiden sisältämät ravintoaineet voivat muun muassa parantaa sokeriaineenvaihduntaa ja vähentää tyypin 2 diabeteksen riskiä. 

 

Artikkeli on alun perin julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 4/2015.

Vierailija

Ennen  oli herkkua rikkoa pari kananmunaa lasiin ja laittaa sokeria ja vehhäjauhoa, oli meki kun kakkutaikinaa Silloin ei pelätty tai edes tiedetty salmonellan mahdollisuudesta

Vierailija

Olen aina syönyt kananmunia,jo lapsena meillä oli kanoja ja munia.Eniten syön kevyesti paistettuja kananmunia,keitetytkin maistuu sopivan lisukkeen kanssa.Kokkelista tai munakkaasta en niinkään tykkää. Ja koko munahan se on syötävä että saa mahdollisemman paljon kaikkea terveellistä,pelkkä valkuainen ei edes maistuisi hyvälle,mutta makuasia tuokin. Ja kakkutaikinaa tulee kyllä maisteltua,ei ole vielä salmonellaa tullut,ja suomimunissa kai salmonella harvinaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla