Yli kuusikymppisellä on hyvä syy kaataa maitoa lasiinsa: se auttaa torjumaan lihaskatoa.

1. Mainio proteiinin lähde 

Maidon proteiinit sisältävät kaikkia elimistölle välttämättömiä aminohappoja. Niitä elimistö ei pysty itse valmistamaan, vaan ne on saatava ruuasta.

Maidon proteiineista 80 prosenttia on pitkävaikutteista kaseiinia. Loput proteiinista on heraa, joka pilkkoutuu ja imeytyy nopeasti elimistön käyttöön. Se edistää muun muassa liikunnasta palautumista.

2. Iäkäs tarvitsee enemmän proteiinia

Iän myötä proteiinien hyväksikäyttö elimistössä heikkenee. Siksi yli 64-vuotiaille suositellaan enemmän proteiineja kuin työikäisille: 1,2-1,4 grammaa painokiloa kohti päivässä. Proteiinien riittävä saanti auttaa säilyttämään lihasmassaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kolmesta lasillisesta maitoa saat noin 20 g proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Maito torjuu jodin puutosta 

Maito sisältää elimistölle välttämätöntä jodia, jota
tarvitaan kilpirauhasen toimintaan. Viidestä desilitrasta maitoa saa jodia noin 80 mikrogrammaa eli reilut puolet aikuisen päivittäisestä saantisuosituksesta.

4. Hyvä kalsiumin lähde 

Maito sisältää monia ihmisen tarvitsemia kivennäisaineita. Eniten maidossa, myös rasvattomassa, on hyvin imeytyvää kalsiumia, luuston tärkeintä ravintoainetta.

5. Tärkeää D-vitamiinia

Suomessa valtaosa maidoista D-vitaminoidaan.
D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen ja sen kiinnittymiseen luustoon. Riittävä D-vitamiinin saanti ylläpitää myös vastustuskykyä. Homogenoimatonta luomumaitoa ei kuitenkaan vitaminoida.

Asiantuntija: laillistettu ravitsemusterapeutti Teija Penttilä

Sisältö jatkuu mainoksen alla