Lumi muuttuu pian raskaaksi. Venyttely, hartioiden rentouttaminen ja syvähengitys voivat säästää lumitöiden tekijän suojasään terveysriskeiltä, kuten välilevyvaivoilta.

  1. Lämmittele. Selän välilevyt ovat yön jäljiltä pulleana ja loukkaantumisriski on suurempi, jos lumenluonti alkaa ilman verryttelyä ja venytyksiä.
  2. Venyttele. Venytteleminen on tärkeää ennen ja jälkeen lumitöiden, se auttaa kehoa palautumaan. Selkäliiton venyttelyohjeita löydät tästä ja Selkäliiton kaikki jumppaohjeet selälle ja niskalle löydät täältä
  3. Valitse tukevat kengät. Lumenluojan kengissä on pitävä, liukastumisen estävä pohja.
  4. Tarkista varsi. Sopivan mittainen lumilapio tai -kola on sellainen, joka yltää työntekijänsä kainaloon.
  5. Vedä napaa. Jännitä keskivartalon ja vatsan lihaksia kolaa työntäessäsi, suojaat selkäsi revähdyksiltä.
  6. Hengitä syvään. Hengityksen tasainen ja vapaa kulkeminen on tärkeää, jotta lihakset saavat happea ja jaksat.
  7. Rentouta niska. Hartiat ja niska jännittyvät helposti turhaan.
  8. Käytä jalkoja. Työnnä jaloista alkaen. Jos käytät lapiota, nosta läheltä kasaa - mitä kauempana olet, sitä enemmän selkäsi rasittuu.
  9. Kerää pieni kuorma. Jaksat paremmin etkä rasita lihaksiasi liikaa.
  10. Tee molemmin puolin. Lapioi molemmilta puolilta vartaloa, jotta lihakset kuormittuvat tasapuolisesti.

Lisätietoja löytyy Suomen selkäliiton verkkosivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla