Suoliston epätasapaino heijastelee koko kehoon. Siksi on tärkeää pitää suolisto kunnossa. Kokosimme viisi keinoa terveempään oloon!

1. Liiku säännöllisesti

Herkkävatsaisen ja suolisto-ongelmaisen kannattaa aina ravinnon lisäksi tarkistaa ensimmäisenä liikunta. Kaikki liikunta nopeuttaa ruoansulatusta, joten mars ulos tai edes venyttelemään vähän. Tällöin koet todennäköisesti vähemmän ummetusta, ilmavaivojakin, ja autat näin suolistoasi voimaan paremmin.

2. Jätä tupakka

Tupakoinnilla on suuri vaikutus suoliston terveyteen, koska se muuttaa suolen mikro-organismien koostumusta. Näin sanoo lääkäri, apulaisprofessori Gil Kaplan kanadalaisen Calgaryn yliopistosta.

Jos tupakoit ja sinulla on taipumus sairastua Crohnin tautiin, laukaisee tupakointi varmasti sairauden, Kaplan muistuttaa.

3. Muista D-vitamiini

Lääkäri Gil Kaplanin mukaan on vielä paljon työtä edessä, että voidaan osoittaa D-vitamiinin puutoksen ja suolistosairauksien yhteys. Mutta hän uskoo siihen ja kehottaa ottamaan D-vitamiinia auringonvalosta, kalatuotteista ja maidosta.

Ikääntyneiden ja vähän ulkona oleskelevien ihmisten saantisuositus on 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa.

Puutos voi vaikuttaa elinikään lyhentävästi sekä aikaistaa kuolemia, jotka johtuvat sydän- ja verisuonitaudeista.

4. Lisää kuitua

Kun syöt noin 25 grammaa kuitua päivässä, autat pitämään suoliston ongelmat loitolla. Ravintokuitua saat runsaimmin täysjyväviljasta ja pieniä määriä myös hedelmistä, kasviksista, vihanneksista, pähkinöistä, manteleista ja siemenistä.

Näistä merkeistä tiedät, saatko sinä tarpeeksi kuituja.

5. Vältä turhaa antibioottien syömistä

Antibiootit on yleensä määrätty bakteeri-infektioiden hoitoon, kuten virtsatieinfektion ja yskän. Eli ne eivät hoida viruksia, jotka johtuvat vilustumisesta tai flunssasta. Vaikka ottaisit antibiootit asianmukaisesti, ne voivat tappaa suolistosi hyvät bakteerit.

Lähde: Canadian Living
 

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: