Suoliston epätasapaino heijastelee koko kehoon. Siksi on tärkeää pitää suolisto kunnossa. Kokosimme viisi keinoa terveempään oloon!

1. Liiku säännöllisesti

Herkkävatsaisen ja suolisto-ongelmaisen kannattaa aina ravinnon lisäksi tarkistaa ensimmäisenä liikunta. Kaikki liikunta nopeuttaa ruoansulatusta, joten mars ulos tai edes venyttelemään vähän. Tällöin koet todennäköisesti vähemmän ummetusta, ilmavaivojakin, ja autat näin suolistoasi voimaan paremmin.

2. Jätä tupakka

Tupakoinnilla on suuri vaikutus suoliston terveyteen, koska se muuttaa suolen mikro-organismien koostumusta. Näin sanoo lääkäri, apulaisprofessori Gil Kaplan kanadalaisen Calgaryn yliopistosta.

Jos tupakoit ja sinulla on taipumus sairastua Crohnin tautiin, laukaisee tupakointi varmasti sairauden, Kaplan muistuttaa.

3. Muista D-vitamiini

Lääkäri Gil Kaplanin mukaan on vielä paljon työtä edessä, että voidaan osoittaa D-vitamiinin puutoksen ja suolistosairauksien yhteys. Mutta hän uskoo siihen ja kehottaa ottamaan D-vitamiinia auringonvalosta, kalatuotteista ja maidosta.

Ikääntyneiden ja vähän ulkona oleskelevien ihmisten saantisuositus on 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa.

Puutos voi vaikuttaa elinikään lyhentävästi sekä aikaistaa kuolemia, jotka johtuvat sydän- ja verisuonitaudeista.

4. Lisää kuitua

Kun syöt noin 25 grammaa kuitua päivässä, autat pitämään suoliston ongelmat loitolla. Ravintokuitua saat runsaimmin täysjyväviljasta ja pieniä määriä myös hedelmistä, kasviksista, vihanneksista, pähkinöistä, manteleista ja siemenistä.

Näistä merkeistä tiedät, saatko sinä tarpeeksi kuituja.

5. Vältä turhaa antibioottien syömistä

Antibiootit on yleensä määrätty bakteeri-infektioiden hoitoon, kuten virtsatieinfektion ja yskän. Eli ne eivät hoida viruksia, jotka johtuvat vilustumisesta tai flunssasta. Vaikka ottaisit antibiootit asianmukaisesti, ne voivat tappaa suolistosi hyvät bakteerit.

Lähde: Canadian Living