Voimaharjoittelun suotuisat muutokset havaittiin tutkimuksessa yli 50-vuotiailla potilailla, joilla oli jo esiintynyt dementian ensioireita. 

Lihasten vahvistaminen voimaharjoittelulla voi parantaa muistia ja muita kognitiivisia mielentoimintoja. Asia selvisi tuoreessa tutkimuksessa, joka julkaistiin Journal of American Geriatrics Society -lehdessä.

Voimaharjoittelu vaikutti positiivisesti niiden potilaiden muistiin, jotka tekivät suhteellisen raskaita punttitreenejä kahdesti viikossa puolen vuoden ajan. Heidän mielentoimintonsa parantuivat selvästi enemmän kuin verrokkien, jotka osallistuivat lumeryhmiin.

Lue myös: Treenaa tehokkaasti vuosi – hyödyt siitä vielä viiden vuoden kuluttua!

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lihasharjoittelun positiivinen vaikutus näkyi potilaille tehdyissä muistitesteissä, mutta myös rakenteellisina muutoksina heidän aivoissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulokset ovat merkittäviä, sillä suotuisat muutokset havaittiin yli 50-vuotiailla potilailla, joilla oli jo todettu kognitiivisten mielentoimintojen lievä heikentymä, joka usein etenee dementiaksi.

Kun tutkijat tarkastelivat potilaiden aivoja magneettikuvauksella, he havaitsivat rakenteellisia muutoksia potilailla, joiden kognitiiviset testitulokset parantuivat lihasharjoittelun myötä.

Tutkijat eivät vielä tiedä, miksi lihasten vahvistaminen parantaa muistia. Liikunnalla on kuitenkin lukuisia terveellisiä vaikutuksia, jotka saattavat selittää ilmiön. 

Muistia voi parantaa monin muinkin keinoin! Aloita näistä ET-lehden artikkeleista:

Virkistä muistia kotikonstein – ota apuun kahvi ja konjakki

Helppoja vinkkejä arkeen: Näin treenaat aivot virkeiksi

Laulaminen parantaa muistiasi

10 helppoa keinoa virkistää muistia

 

Copyright Duodecim 2016. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Tämä on osittain Potilaan Lääkärilehden tuottamaa aineistoa. Potilaan Lääkärilehti on Suomen Lääkäriliiton julkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla