Suomalaiset saavat ravinnostaan liikaa suolaa. Miehillä käyttö ylittää tarpeen 16-kertaisesti, naisilla 12-kertaisesti.

Suolasta (NaCl) saatava natrium (Na) on elimistölle välttämätön kivennäisaine. Käytännössä elimistön natriumin tarve täyttyy monipuolisella ruokavaliolla ilman lisättyä suolaa.

Päivittäisen suolansaannin pitäisi suositusten mukaan olla korkeintaan 5 grammaa eli noin teelusikallinen suolaa. Todellisuudessa miehet nauttivat lähes 9 grammaa ja naiset 6,5 grammaa päivässä.

Lapsetkin tottuvat suolan makuun jo leikki-ikäisinä, ja jo nelivuotiaiden suomalaislasten suolan saanti ylittää aikuisille suositellun maksimin eli 5 grammaa päivässä.

Kuluttajaliitto on nostanut suolan käytön keskustelun aiheeksi maailmanlaajuisella suolan vähentämiseen tähtäävällä viikolla (Salt Awareness Week).

Leivästä ja lihasta

Finravinto 2012- tutkimuksen mukaan suomalaiset saavat suurimman osan suolasta vilja- ja lihavalmisteista.

Leivän ja muiden viljavalmisteiden osuus on reilu 30 %. Miehet saavat makkaroista, lihaleikkeleistä ja liharuuista noin kolmanneksen (33 %) päivän suolasta, naiset noin neljänneksen (25 %).

Kolmas merkittävä suolan lähde on valmisruuat.

– Suurin osa suolastamme tulee teollisuuden tuotteista. Suolaa lisätään tuotteisiin maun, säilyvyyden ja rakenteen parantamiseksi.

Monissa tuotteissa on kuitenkin huomattavasti enemmän suolaa kuin mitä teknisesti, säilyvyyden tai edes maun kannalta olisi tarpeen. Siksi olisikin tärkeää, että teollisuus vähitellen vähentäisi tuotteidensa suolapitoisuutta, toivoo kertoo Kuluttajaliiton elintarvike- ja ravitsemusasiantuntija Annikka Marniemi.

Erikoissuolakin on suolaa

Viime vuosina yleistynyt erikoissuolojen käyttö ei ole askel terveellisempään suuntaan: myös erikoissuolat sisältävät terveyden kannalta ongelmallista natriumia.

Syö hyvää -hankkeen suolaviikkojen verkkosivuilla on suola-aiheisia artikkeleita ja vertailuja suolasta, sen käytöstä, terveysvaikutuksista ja käytön vähentämisestä.

www.syohyvaa.fi/suolaseminaari

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju