Hormonikorvaushoito voi olla unilääkkeitä parempi vaihdevuosista johtuvien unihäiriöiden hoidossa, toteaa turkulainen tutkimusryhmä.

Uniongelmat ovat tunnetusti yleisempiä vaihdevuosi-ikäisillä naisilla kuin nuoremmilla naisilla.  Huonon unen ja kesken unen heräilyn taustalta löytyvät usein yönaikaiset kuumat aallot ja hikoilukohtaukset, todetaan turkulaisen Nainen 46 -tutkimusryhmän tutkimuksessa.

Kuumia aaltoja ja hikoilua esiintyy öisin myös sellaisilla naisilla, jotka eivät päivisin kärsi niistä lainkaan. Koska vaihdevuosien hormonikorvaushoito on täsmähoito kuumiin aaltoihin ja hikoiluoireisiin, tulisi tutkimuksen mukaan uniongelmien hoitona mieluummin käyttää hormonikorvaushoitoa kuin unilääkkeitä.

Uniongelmien lisääntyminen vaihdevuosien myötä on tunnettu jo entuudestaan. Turkulaisen tutkijaryhmän arvostetussa yhdysvaltalaisessa Menopause-lehdessä julkaisemassa työssä on vertailtu nukkumista ja unen laatua 46- ja 53-58-vuotiailla naisilla. Tutkimuksessa keskityttiin vaihdevuosien ja niihin liittyvien kuumien aaltojen, hikoilukohtausten ja masennusoireiden vaikutukseen uneen.

Kuumat aallot hikoiluttavat yöllä

Tutkimuksessa todettiin, että vaihdevuosi-ikäisten naisten uni oli levottomampaa ja katkonaisempaa eli he heräilivät kesken unen useammin kuin nuoremmat naiset, jotka eivät olleet vielä saavuttaneet vaihdevuosia. Nukahtamisvaikeudessa ei ollut eroa ryhmien välillä.

Masennusoireet ovat tärkeä unta huonontava tekijä myös vaihdevuosi-ikäisillä naisilla

– Tutkimuksemme mukaan useilla vaihdevuosi-ikäisillä naisilla unen keskeytymisen syy oli kuitenkin yöhikoilu ja kuumat aallot. Yöllisiä kuumia aaltoja ja hikoilua esiintyi myös sellaisilla naisilla, jotka eivät kärsineet niistä päivän aikana. Lääkärin vastaanotolle hakeutuessaan naiset valittavat kuitenkin useammin unihäiriöitä kuin kuumia aaltoja. Oikea ensilinjan lääkehoito tulisi siis olla hormonikorvaushoito, eivät unilääkkeet, sillä hormonikorvaushoito poistaa vaihdevuosioireet, kun taas unilääke ei vaikuta vaihdevuosioireisiin ja toisaalta aiheuttaa varsinkin pitkään käytettynä epätoivottuja sivuvaikutuksia, toteaa dosentti Päivi Polo, erikoislääkäri Tyksin naistentautien klinikalta.

Polon mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyt kansainväliset tutkimukset ovat järkevöittäneet hormonikorvaushoidon käyttöä ja tiukentaneet määräyksiä. Hoidon aloittamisen hyödyt ja haitat punnitaan kuitenkin huolellisesti jokaisen potilaan kanssa ennen hoidon aloittamisesta ja päätöksen tekee aina potilas itse.

Univajeesta rintasyöpäriski

Univaje on monen sairauden, kuten diabeteksen, masennuksen ja rintasyövän riskitekijä. Huono uni vaikuttaa ylipainon kertymiseen, altistaa tapaturmille ja onnettomuuksille, sekä aiheuttaa työssä uupumista.

– Vaihdevuosi-ikäisten naisten unen laatuun tulisi kiinnittää nykyistä paremmin huomiota, sillä monien työ vaatii muun muassa uusien asioiden oppimista, mikä epäonnistuessaan laskee itsetuntoa ja voi kroonistuessaan johtaa masennukseen. Suomalaisilla naisilla on vaihdevuosi-iän jälkeen edessään vielä 10–15 vuotta työelämää, ja nykyisin puhutaan paljon myös tarpeesta pidentää työuria. Tämä ei onnistu, ellei naisten unihäiriöihin ja niiden syihin pureuduta, tiivistää Päivi Polo.

Työhuolet valvottavat vaihdevuosi-ikäisiä

Lääketieteen lisensiaatti Laura Lampio selvitti vaihdevuosi-ikäisten naisten unta ja naisten kuumia aaltoja, hikoilua ja masennusoireita osana väitöskirjaan tähtäävää tutkimustaan. Väitöskirjan aiemmin julkaistussa osatyössä todettiin työn ja unihäiriöiden yhteys. Vaihdevuosi-ikäiset naiset saattavat olla nuorempia naisia herkempiä työn aiheuttaman kuormituksen ja stressin vaikutuksille, mikä näkyy huonontuneena unenlaatuna työpäivinä.

Lampion tutkimus on osa laajempaa Turun yliopistossa ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa tehtävää keski-ikäisten naisten unta, unenaikaista hengitystä ja sydän- ja verisuonisairauksien esiasteita käsittelevää seurantatutkimusta (= Nainen 46 -tutkimus).

Tähän osatutkimukseen osallistui 158 naista, jotka eivät käyttäneet hormonikorvaushoitoa.

Unihäiriöt yksi yleisimmistä vaihdevuosioireista

Vaihdevuosissa munasarjojen toiminta heikkenee ja päättyy lopulta kuukautisten loppumiseen. Munasarjojen heikentynyt toiminta johtaa merkittävään estrogeeni- ja keltarauhashormonierityksen laskuun.

Tämä aiheuttaa monille naisille vaihdevuosioireita, joista yleisimpiä ovat kuumat aallot, hikoilu ja unihäiriöt.

Eri tutkimusten mukaan noin 50 - 80 prosenttia vaihdevuosi-ikäisistä naisista kärsii univaikeuksista.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju