Inhoatko kaamosta? Väsyttääkö? Elämäntaidon valmentaja Eeva Ojalehto kehottaa luopumaan vuodenaikahommista ja etsimään nuupahtaneestakin olosta jotain hyvää.

Tuntuuko, että kaamos levittäytyy päälle kuin täkki? Tekisikö vain mieli kaivautua sängynpohjalle ja nukkua pari kuukautta yli? Et ole toiveinesi yksin.

Mutta voiko tälle väsymykselle tehdä jotain muutakin kuin tyhjennellä D-vitamiinipurkkeja ja haaveilla etelänmatkoista?

Elämäntaidon valmentaja Eeva Ojalehdon mielestä voi hyvinkin.

– Ensinnäkin kannattaa hetkeksi pysähtyä pohtimaan, miten itse puhuu ja mitä ajattelee ajasta. Toistanko kenties huomaamattani, kuin mantraa, että voi ei, nyt alkoi taas pimeä aika, kuinka tästä selvitään -hokemaa.

Ihmisillä on Eevan mielestä tapana kiinnittää erilaisia elämäntapahtumia eri vuodenaikoihin. Jos pimeään aikaan on tapahtunut joskus vaikkapa jotain ikävää, se ikään kuin leimaa seuraavinakin vuosina koko vuodenaikaa. Se on aivan turhaa. Silloin kun Eevan mukaan tullaan helposti murehtineeksi koko ajanjakso jo etukäteen.

Käännä ajatukset päinvastaisiksi

Mutta miten sitten kääntää pimeys voitoksi? Eeva Ojalehdon mielestä se tapahtuu pitkälti kääntämällä ajattelua toiseen suuntaan.

–  Suosittelen tietoisesti etsimään vuodenajasta positiivisia asioita. Mukavia muistoja, kauniita maisemia, luontoelämyksiä, jotka liittyvät juuri tähän vuodenaikaan.

Eeva Ojalehdolle itselle tässä vuodenajassa tärkeää on luonto ja raikas ilma.

– Yrittäjänä minulla on se etu, että voin mennä valoisaan aikaan ulos. Vaikka pidempi reissu ei olisi mahdollinen, edes pieni valoisaan hetkeen osuva happihyppelykin auttaa.

Eevalla on myös yksi isältään oppima periaate, jota hän noudattaa: hän ei valita säästä. Se tepsii yllättävän hyvin.

– Kun vain lähtee ulos säästä välittämättä, sitä nopeasti unohtaa tuulen ja tuiverruksen.

Nuupahda, oikein luvan kanssa

Jos siltikin väsyttää, Eeva kehottaa myös pohtimaan, täytyykö aina painaa niin täysillä. Sisällä on mukava käpertyä hyvän kirjan ääreen ja kuunnella hyvää musiikkia.

– Talvella on luonnollista, että energiataso on alhaisempi kuin muulloin. Se on luonnonlaki, eiväthän kukatkaan kuki koko ajan. Välillä pitää vähän nuupahtaa, että voi taas kukkia, hän toteaa.

 

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju