Levottomat jalat on kiusallinen mutta vaaraton ilmiö. Kotikonsteista yksi keino auttaa yhtä, toinen toista.

1. Kävele

Käy kävelylenkillä pari kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa. Älä kuitenkaan harrasta rankkaa liikuntaa kovin lähellä myöhään illalla, koska se nostaa ruumiinlämpöä ja voi siksi estää unensaamista.

2. Kylmää tai kuumaa

Jalkojen verenkierron aktivoiminen voi helpottaa jalkojen pistelyä ja pakottavaa liikuttamisen tarvetta. Suihkuttele jalkoja kylmällä tai lämpimällä vedellä, tai vuorotellen molemmilla. Joku on saanut apua säännöllisestä avantouinnista.

3. Magnesiumia

Monet kokeilevat levottomien jalkojen hoitoon lisäravinteita. Magnesium, E-vitamiini, foolihappo tai rauta saattaa auttaa. Älä kuitenkaan ylitä annostusohjeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Sukat jalkaan

Löysät yösukat ja säärystimet, mieluiten merinovillasta valmistetut, pitävät jalat lämpiminä. Voit myös sivellä jalkoihin viilentävää voidetta ennen nukkumaan menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Poreilukylpyä

Jotkut ovat saaneet apua jalkojen otsoniporeilukylvystä. Kylvyssä jalat upotetaan lämpimään veteen, johon lisätään otsonia vapauttavaa poretta. Poreilukylpyjä antavat jalkaterapeutit.

6. Lääkärin pakeille

Levottomien jalkojen tarkkaa syytä ei tunneta, mutta todennäköisesti oireet johtuvat keskushermoston välittäjäaineiden häiriöstä. Jos uni on jatkuvasti huonoa, on syytä mennä lääkärille. Oireet helpottuvat Parkinsonin tautiin käytettävillä lääkkeillä. Annostus vain on minimaalinen verrattuna Parkinsonin taudin hoitoon.

Fakta: Lähteinä terveyskirjasto,fi, potilaanlaakarilehti.fi, mehilainen.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla