Oireena kun on korvien vinkuminen, johtuuko se lisämunuaisesta? Vai onko se sittenkin verenpainetta?

Olen 78-vuotias ja minulla todettiin tänä vuonna pieni lisämunuaisen kasvain.

Lääkäreiden mukaan se ei ole vaarallinen. Minulle tehtiin koe, jossa verikoe otettiin ennen jonkin tabletin ottoa ja sitten sen jälkeen.

Koe oli normaali, mutta minulla on nivelkipuja, korvat soivat ja hikoilen kovasti. Verenpaine heittelee välillä 100-160/50-80, vaikka käytän verenpainelääkkeitä säännöllisesti.

Verenpaineko se korvissa vikuu, ai johtuuko kaikki kuitenkin tuosta kasvaimesta?

Nimimerkki Vaivan kanssa

Lisämumuaiset, jotka sijaitsevat munuaisten hattuna ovat ihmiselle elintärkeät. Niissä on kuorikerros, joka tuottaa suolahormonia ja kortisolia, ja ydin, josta stressihormonit, kuten adrenaliini, ovat peräisin.

Kasvaimesi on kertomasi perusteella toisen lisämunuaisen kuorikerroksessa.

Kasvain voisi tuottaa ylenpalttisesti suolahormonia. Kohonnut verenpaine ja puute kalium-suolasta ovat sen oireet ja syy kasvaimen epäilylle. Tai sitten kortisolia syntyy liikaa. Sen tutkimiseksi sinulle on tehty lisämunuaisen jarrutuskoe, deksametasonia, tiettyä kortisonia sisältävällä tabletilla.

Kasvain ei tuosta tabletista ole moksiskaan, kuten muu lisämunuaiskudos, vaan puskee verenkiertoon kortisolia entiseen tapaan, ja aamulla otettu kortisoliarvo on korkea. Sinulla ei kuitenkaan ole, joten syitä vaivoihisi on etsittävä muualta.

Korvien soiminen, tinnitus, johtuu kuuloradan vauriosta, jonka syitä tavallisimmin ovat meluvaurio ja kuuloelimen ikärappeuma.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.